Experiment met een andere hoorn (Wave guide)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ivo
    • Jul 2003
    • 390

Experiment met een andere hoorn (Wave guide)

Afgelopen week een paar toppen gebouwd met een andere hoorn.
    De gebruikte hoorn is een wave guide, wat ook in line array's gebruikt wordt.
    Het voordeel hiervan is, het geluid draagt veel verder, het geluid klinkt zeeeer toegankelijk (open), het geluid is veel gedaitalerder, het tophoog is veel duidelijker aanwezig (of het mid is er minder), zeer rustig klankbeeld.
    Het nadeel is de afstraling, bij een te grote afstraling verlies een wave guide zeer snel zijn kracht.
    Het is in ieder geval een verbetering in het hoog, vind ik.
    Ik heb van de week twee toppen helemaal af en ga deze, donderdag, uitproberen op een voetbalveld, wel op een rustig volume.

Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Beste Ivo,

Het doel van een waveguide is een 'vlak-bron' te maken aan de opening aan de voorzijde. Dit houdt in dat álle frequenties op álle plekken van die opening in coherent naar buiten treden (i.e. dezelfde power en dezelfde fase) in dezelfde richting, op dit moment zeg maar de enige manier om het hoog in een line-source-array te laten koppelen. Even een waveguide in elkaar timmeren is er helaas dus niet bij. Hiermee wil ik overigens niets zeggen over de klankeigenschappen van jouw topje.... puur even op de achterliggende theorie.

Cheers
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• ivo
      • Jul 2003
      • 390

Ik heb ook geen Wave guide "in elkaar getimmerd", ik heb een orginele Wave guide gebruikt.
      Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Berolios, bedoel je zoiets ?
        JF100e
        Dit is een WGP hoorntje
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Sorry, de term wave-guide wordt in meerdere situaties gebruikt, het betekent letterlijk dan ook iets als 'golf-sturing'. De bekende 'axe-heads' in Function One, zou je in dat opzicht ook kunnen bestempelen als een soort wave-guid(e)(ance).

De wave-guide waar ik het over had (en waar ik begreep dat Ivo het over heeft) is die met eerder genoemde eigenschappen, gebruikt in line-source-arrays. Een voorbeeld vind je hier (het onderste plaatje). Ik kon zo snel even niks duidelijkers vinden.

Wat je kunt zien is dat ervoor wordt gezorgd dat het geluid dat aan de buitenkanten van de opening (voorkant) naar buiten komt dezelfde afstand aflegt als het geluid dat er in het midden uitkomt. Dit krijgen ze voor elkaar door het geluid in het midden 'om te leiden'. Resultaat is een vlakke bron aan de vooropening. De term wave-guide heeft in dit geval dus betrekking op het 'omleiden' van bepaalde secties geluid.

Bovenstaande uitleg verklaard mijn uitspraak dat je een waveguide niet zomaar in elkaar kunt timmeren allicht iets beter.

Tot slot @Ivo: Ik begrijp dus dat je een kant en klare wave-guide hebt gebruikt? Ik neem aan dat de sleuf achterin je hoorn dan de uitmonding is? Enfin, ik ben verder geen speaker-bouw expert, maar zou zo op het eerste gezicht zeggen dat de verticale hoek van jouw hoorn de werking van de waveguide weer grotendeels teniet doet. De manier waarop jij hem nu hebt toegepast had je net zo goed een ribbon-driver achterin je hoorn kunnen plaatsen.... maar nogmaals: ik ben absoluut geen speaker-bouw expert !!

Cheers.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• ivo
            • Jul 2003
            • 390

Ik zou inderdaad ook een ribbon kunnen gebruiken maar een ribbon is 2 á 3 keer zo duur en met deze oplossing (wave guide) zit de oorsprong van het geluid op dezelfde diepte van de kast (ik weet niet zo gauw hoe ik het anders moet uitleggen) dus ik heb ten opzichte van mijn 12" hoorn gge fase verschillen in het overnamegebied, geen daley nodig dus kan ik passief (zonder grote probleemen) gaan werken.

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Duidelijk, de beste oplossing hoeft inderdaad niet altijd de meest voor de hand liggende te zijn ;-).

Veel succes en plezier ermee verder!

Comment

Working...