Crossover frequentie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

Crossover frequentie

Hallo,

Ik heb een 2 weg systeem met in de toppen een 10 inch (Eminence Beta) met tweeter (passieve filter voor tweeter) en in de baskasten 15 inch Beyma G200. Alles 8 ohm.

Hoe kan ik de crossover frekwentie berekenen waarbij deze combinatie optimaal werkt?

Vandaag cross ik op 240 Hz en gebruik een versterker van 500 watt rms/ 4 ohm per speaker.

Groetjes,
    Paul
  • eddie
    • Nov 2004
    • 169

hallo, volgens mij wordt een cross. freq. niet berekend, maar kom je die te weten aan de hand van de spec's van de speakers
    mvg eddie

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

En van de speakers IN hun kasten natuurlijk.
      Bijv. wat is de response van de beta 10 in z'n kastje?

Maar, op zich is crossen tussen 150 en 240 niet zo gek voor een 10 inchertje. Maar ga gewoon eens critisch luisteren naar een CD die je goed kent, en speel eens wat met de freq? Neem natuurlijk een CD met een mooi mid-laag er in. Lekkere basriffs enz. Of een lekkere drumsolo. Of een mooie cello partij....................

Paul.
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• eddie
        • Nov 2004
        • 169

hallo, ja,ja SPS maar je moet je toch houden aan de laagste freq. die de
        desbetreffende luidspr. mag ( kan ) weergeven
        mvg eddie

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Als je de beta10 even in Winisd stopt, zal je zien dat daar een kast van ca 50 liter uitkomt, met een Fb van 45 Hz. Dat is dus optimaal voor die ls.
          Afhankelijk van het soltonkastje (inhoud en Fb) zal de speaker dus even goed of slechter er uitkomen.
          Maar, 100 hz boven een sub is natuurlijk te doen.
          Als je echter naar de belastbaarheid kijkt, dan is 150-180 Hz veel beter.

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de voorbeelden op de eminence site!
          Zeer compleet hoor!

Paul.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...