Court of 4515

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wankel
    • Jul 2006
    • 3

Court of 4515

ik zie door alle bins de hoorns niet meer. ik ben al zo'n jaar aan het zoeken naar het verschil tussen de courtbin en de jbl 4515. Het enigste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat de plaatsing van de speakers verschilt bij elke kast. maar hoe dit precies zit?

we hebben 2 kasten gekocht die als courtbin werden verkocht, maar zijn ze dit ook?

zoals je kan zien hebben deze kasten 3 gaten aan de voorkant zonder stuk buis aan de achterkant, terwijl ik bij plaatjes van de 4515 tot nu toe altijd 2 stuks heb gezien (en volgens mij net zoals bij een 18" w-bin een stuk pijp aan de achterkant) en bij een courtbin juist helemaal geen gaten. klopt dit wel dan? Of moeten we zelf een stuk pijp eraan fiksen, of een nieuwe frontplaat maken? ik weet niet zeker of het zelfbouwers zijn of dat het echt zo hoort, volgens de bouwtekeningen.

Ook ben ik benieuwd wat voor speakers het goed zullen doen in zo'n kast, zijn speakers met ongeveer dezelfde specificaties als die in een 18" gaan geschikt voor zo'n kast? En op wat voor een freq. we ze moeten crossen, ik had zelf meer het idee om ze toch wat boven de 18" w-bins te plaatsen, maar als het niks anders is als een dubbele w-bin dan is het misschien verstandig om ze in het zelfde bereik als een 18" te houden (?)

alvast bedankt.
  • All-round Sound
    • Feb 2006
    • 289

Hallo Wankel,

om te beginnen ;
    dit onderwerp staat beter bij zelfbouw luidsprekers

een 15" court is eigenlijk niks meer dan 2 18" W-bins op elkaar geplakt
    dit om materiaal en omvang te besparen
    het zijn de afm. van 18" B x D enkel nu wat minder hoog

ze horen plat te liggen [ weet ook niet iedereen ] wordt in de practijk dan ook heel vaak verkeerd gedaan

de pijpjes [ basreflex poorten ] dienen wel degelijk afgeregeld te worden
    op de speakers
    kost anders echt je spreekspoel
    gebruik ook exact gelijke speakers per kast

en
    de 18" begind aan stukje lager en kan het ook verwerken
    hou er rekening mee dat je min. 2- 4 - 8 18" W-bins moet gebruiken per kant of blok om ze een iets lagere freq. te laten weergeven [ koppelen ]
    is ook een stuk beter voor je speakers
    2 stuks 55 -> 120 [ uitgaande van 1 per kant ]
    4 stuks 45 -> 110
    8 stuks 40 -> 95

de 15"court zou ik wat hoger laten beginnen en wat verder door laten lopen 70 -> +- 250 Hz

speakers ?
    tja dat is een goeie
    ook je SMAAK / GEHOOR bepaald een deel
    en ja je budget
    voor laag freq. een 15LX60 van beyma , rcf of een PHL 5050 ben ik ook zeer tevrede over
    maar voor de upper BASS PULS een 15G450 Beyma een 18 sound of B&C

hoop dat je er wat aan hebt
    m.v.g.
    Luke
    All-round Sound
    ========================================
    bas mag je horen
    sub moet je echt voelen

Comment

• wankel
      • Jul 2006
      • 3

ok hartstikke bedankt voor je info.

We wisten idd wel dat ze liggend hoorden, maar omdat ze anders niet door de deur pasten hebben we ze zo neergezet en toen heb ik meteen maar een foto gemaakt.

We gaan 2 w-bins per kant gebruiken en dan daar bovenop dan de courtbins.

Als speakers hadden we in gedachten de beyma sm-115k, omdat deze qua specs ongeveer hetzelfde zijn als de speakers die we in de w-bins willen gebruiken (18 sound 18Lw800). is dat goed gedacht, of sla ik de plank nou totaal mis?

En hoe kunnen we aan de hand van de speakers de bassreflexpijp berekenen? is daar een formule voor beschikbaar?

(kan een mod deze misschien naar zelfbouw verplaatsen??)

Comment

• marten77
        • Jul 2006
        • 68

@ Wankel,

Kijk hier even naar:

Dit is een perfecte topic van Rademakers, waarbij die alles uitlegd over WinISD Pro.
        Plus de link waar je het kunt downloaden staat er vermeld.

Hiermee kun je dus de baspoortlengtes mee uitrekenen.
        Mits natuurlijk bekend is, welke speaker je gaat gebruiken!
        De meest gebruikte speakers, staan al in de lijst van het programa.
        Anders even manual invoeren zoals Rademakers het uitlegt !!!
        Qua speakerkast pak je in het programa, de BR-kast en vul daarbij alles correct in (liter-inhoud van de kast, aantal speakers, baspoort-diameter, aantal baspoorten)!!!
        Hou er ook rekening mee dat je speakers en baspoorten, ook een bepaalde volume-inhoud in beslag nemen !!!

Voor wat betreft de juiste speakers, kan ik je helaas niet mee helpen.
        Maar probeer er een aantal met het programa en zie welke er het beste presteerd

M.v.g.

Marten77

Comment

Working...