Eerste zelfbouw basskast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sNoZLoMbArDo
    • Jul 2006
    • 9

Eerste zelfbouw basskast

Gisteren een luidspreker gekocht voor m'n eerste bassbox (Toxic TSW-120F, I know, een autoluidspreker, maar betaalbaar voor eerste ontwerp), en nu zou ik graag weten hoe ik de kast ervoor moet uitrekenen. Reeds het programma WinISD Aplha gedownload en luidspreker met al zijn waarden toegevoegd. Ook heb ik reeds de thread over dit programma volledig doorgelezen.
    Blijvende vragen zijn;[LIST][*]Welk type box kies je best (ik denk dat de beste resultaten voor bass box te bekomen zijn met 6de order bandpass? Ook maar gezien aan de hand van de curven bij grote kasten)[*]Welke tuning frequenties ik best kies voor de rear- en front - chamber?[*]Hoe ik de kast best opvul (heb gelezen dat dit best gebeurd met schotten erin te plaatsen...?)[*]Waar ik de luidspreker moet bevestigen?[/LIST]
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Welkom op het forum, maar waar ga je deze kast voor gebruiken?
    Drive-in achtige toepassing of voor thuis bij de Dolby surround ?
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• sNoZLoMbArDo
      • Jul 2006
      • 9

Meer drive-in (anders zou ik gegaan zijn voor kwaliteit boven kwantiteit --> m.b.t. vermogen).
      Hoofdzakelijk PA toepassing dus voor kleine feestjes.
      Kast zou aangestuurd worden door eigen versterkerontwerp die 2-kanaals 296W RMS levert op 8ohm. Aangezien ik hier zit met 4ohm luidspreker heb ik een kleine 600W ter beschikking wat voldoende zou moeten zijn..

Mvg

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Oke, ik zou gewoon een eenvoudige basreflex kast maken, een caraudio woofer voelt zich over het algemeen daar het beste in thuis!
        Plus dat deze kast soort makkelijk te maken is, weinig hout kost en vaak nog het beste werkt ook.

Aan het type nummer te zien is het een 12" ? Begin eens met een 60 liter kast , en laat WinISD uitrekenen wat voor pijp lengte/diameter je moet hebben....

Maar zit er bij de speaker niet een tabel met de ideale kast inhoud i.c.m. br pijp ??!
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• sNoZLoMbArDo
          • Jul 2006
          • 9

Ja, er zit klein boekje bij met enkele mogelijke kastafmetingen (beperkt tot sealed en ported). Aangezien kast voor PA zou gebruikt worden zou ik het liefst hebben dat deze aan binnenkant zit van kast, zodat deze niet snel beschadigd kan raken. Daarmee dat ik geopteerd had voor 4de order of 6de order. Na enkele berekeningen te doen met WinISD komt deze luidspreker zodanig dan het best uit in een iets grotere kast (250liter).
          Ook heeft dit als gevolg dat ik de kast kan benutten om de SPL de lucht in te trekken en met 6de order via de kast een bovenste kantelfrequentie te bereiken van om en bij de 120Hz. Momenteel heb ik berekende waardes voor -3dB van 22Hz en 120Hz (wat denk ik goed is voor sub?)
          Correct me if I'm wrong...

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Wat zijn de T/S-parameters?

Mvg Johan

Comment

• sNoZLoMbArDo
              • Jul 2006
              • 9

Zie bijgevoegde screenshots voor betreffende parameters...

Comment

• tittere-ie
                • Oct 2003
                • 37

gevoeligheid van 89 db, hmm is dat niet een beetje weinig voor PA doeleinden, je moet meestal een grotere ruimte vullen dan een auto....
                fs=42 hz en jij berekent een kist tot 22hz (enkel van toepassing bij hifi-subs denk ik, niet voor PA) ik zou om te beginnen toch uitgaan van een basreflex, zoals hierboven aangegeven, en de afstelfreq hoger nemen (bv 45 hz ofzo) je zal dan zien dat je kist een stuk kleiner kan worden.

heb net ff geprobeert om een reflex te testen 40 l 40 hz, max spl 118 db (of dit voldoende is weet ik niet, maar ik twijfel)

gr nico
                Last edited by tittere-ie; 06-07-06, 10:10.

Comment

• sNoZLoMbArDo
                  • Jul 2006
                  • 9

Ok, herberekent (wel voor 125 liter, aangezien met de maten 500x500x500 mooi kubusvormig kastje kan gemaakt worden à la 18 sound 18, maar dan wel aangepast aan luidspreker) met WinISD.
                  Tunig frequentie van 30Hz geeft vlakke transferfunctie.
                  Group delay wel 35ms bij 26,88Hz, maar geloof niet dat die box goed bij zo'n lage frequenties zal willen werken.
                  Wel redelijke powerdip bij 42Hz (te wijten aan luidspreker) bij 500W toevoer, maar niet bij 300W (waarmee ik hem het meest zal aansturen)
                  Vlakke SPL van 116dB vanaf 30Hz en bij 500W in
                  De air velocity van de port is maximaal 34m/s door kastontwerp. De port is zo gekozen dat deze niet hoger komt.
                  Voor filter weet ik nog niet welke ik zal gebruiken. Tips?

Comment

Working...