Basgitaar box

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bassic
    • Nov 2003
    • 2

Basgitaar box

Ik wil een box voor mijn basgitaar maken.
    Het moet een compact kastje zijn liefst 46,4 x 46,4 x 48.
    Ik dacht aan een 15" 500 watt speaker(peavey) met een leson tweeter?
    Ik gebruik een dynacord P1050 als versterker om een beetje strak laag te houden.

Hoe doe ik dit? dwz materiaal, berekening poort etc...
    Of zijn er andere oplossingen?

m vr gr Hans
    Last edited by moderator; 20-06-06, 08:56.
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Basreflex en gesloten kasten berekenen doe je aan de hand van de T/S-parameters (van de luidspreker) en een freeware programma zoals bijv. WinISD Pro. Bovenaan het zelfbouwforum staat een topic met uitleg over het gebruik van dit programma.

Je kunt ook naar een gitaar gerelateerd forum gaan en vragen om een beproefd ontwerp. Aangezien PA kasten niet altijd voldoen aan de eisen van een gitarist (en omgekeerd) en dit forum toch voornamelijk om PA draait, is de kennis relatief dunner verspreid.

Niet alle speakers zijn geschikt voor een bepaald ontwerp, de 15" diameter en de belastbaarheid zeggen op zich vrij weinig. Doordat je de kast klein wilt hebben zul je een compromis moeten maken in het laag dat de luidspreker kan produceren en hoe hard het zal kunnen. Dus waar ligt je voorkeur hierin?

Mvg Johan

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

je koopt een perfecte tweedehands basgitaarkast voor 100 euro. En een perfecte complete basversterker (10 inch SWR combo) nieuw voor 225 euro.

Ik raad zelfbouw voor de financien niet aan!
      lekker belangrijk!

Comment

• Xmax
        • Jan 2006
        • 59

Hallo Bassic,

Zelf ben ik ook bassist,en heb me ook verdiept in zelfbouw.
        Ik ben ook op dit forum begonnen,maar kwam tot de ondekking dat deze jongens hier zich bezich houden met P.A en HIFI.
        Dat zijn kompleet andere normen,hier zitten de profs der audiofielen.
        Als je winisd kent,ken je ook de verschillende alignments voor de boxontwerp.
        De jongens hier gaan uit van een flat alignment,dat is de meest vlakke curve waar naar gestreeft wordt.
        Zeer belangrijk voor HiFi normen.
        Voor basgitaarboxen wordt gebruik gemaakt van BB4/SBB4 alignmets.
        Ik heb me hier de laatste tijd in verdiept op andere forums.
        Zelf heb ik een box gebouwd met de Kappa15LF van Eminence.
        Kijk op TalkBass.com: Bass Guitar and Double Bass Community Forums, Gear Reviews, Tabs, and More zoek mijn naam qts op, en volg mijn projecten,die zijn heel leerzaam voor jou.
        Ook hier vind je interessante threats;
        Cabinets - Building your own - how, why, pros and cons. - TalkBass Forums
        Het forum is op dit moment wel een tijdje eruit.
        Op het basgitaarforum vind je onder mijn naam qts het begin van mijn project.
        Ik wil je niet alles voorkauwen wat betreft de speakers die kan gebruiken of kastmaten,omdat je dan zoveel kennis zal missen.

Succes Xmax.
        Last edited by Xmax; 07-10-06, 18:16.

Comment

Working...