Grootte basbox en watt voor bij 350W box

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tef-r
    • May 2006
    • 5

Grootte basbox en watt voor bij 350W box

Hoi ik heb 2 luidsprekers van 350 watt (dap mc15) nu wil ik daar 2 basboxen zelf voor maken.
    Maar hoeveel watt boxen kan ik daar het best voor gebruiken en hoe groot moet de kast dan worden?
    En je hebt sommige boxen met een soort glijbaan onderkant terwijl de box daar achter verstopt zit.
    Wat is daarmee het verschil met een gewone box?
    En wat moet er verder in en op de kast worden gebouwd voor een basbox??

Cliff
  • tinuhz
    • Apr 2005
    • 48

Met een beetje zoeken kom je er denk ik wel. Maar toch even als je 350 watt topjes hebt zul je ongeveer aan 400 watt per sub nodig hebben correct me if im wrong. Inhoud kun je pas bepalen op de speaker die je erin doet. Maar in het forum zelf staat er al veel in beschreven dus eventjes zoeken
    Martijn

Comment

• tef-r
      • May 2006
      • 5

Ik zat te denken dan aan deze luidsprekers:

Dap AB 12 speaker impedance 8 ohm freq range 35-4000hz music power 500w power rating 300watt spl 102db diameter 312mm baffle cut out 278mm

Comment

• tinuhz
        • Apr 2005
        • 48

Welke inch speaker heb je in je top zitten? als die 12 is kun je beter 15 pakken. Voor de rest is er een heleboel over geschreven en er is veel informatie te vinden op internet hoe het allemaal zit.
        Martijn

Comment

• tef-r
          • May 2006
          • 5

Het is een 15 inch speaker wat in me box zit

Comment

• luc2366
            • Jul 2002
            • 1161

Originally posted by tef-r
            dan kun je dus NIETS doen met dat 12"-DAPje... succes met de zoektocht

Comment

• RonV
              • Jul 2004
              • 67

Beste tef-r,

Voordat iemand hier jou enig advies kan geven, zullen we ten eerste al veel meer informatie moeten hebben.
              1. Waar wordt het voor gebruikt? Drive-in? Slaapkamer?
              2. (uitgaande van drive-in) Hoeveel man wil je met deze speakers van geluid voorzien?
              3. Worden de speakers binnen of buiten gebruikt?
              4. Wat is je budget?
              5. Heb je al enige ervaring met zelfbouw of überhaubt kluservaring?
              6. Waar wordt het geheel mee aangestuurd?
              7. etc.

...2 luidsprekers van 350 watt (dap mc15)...
              De mc15 speakers van DAP leveren bij lange-na geen 350 Watt vermogen. Dit is het maximum vermogen wat door de fabrikant opgegeven wordt. Als ik mij niet vergis zit het rms-vermogen rond de 100-150 watt.

..Maar hoeveel watt boxen kan ik daar het best voor gebruiken en hoe groot moet de kast dan worden?..
              De inhoud van de kast (zoals al eerder verteld) wordt bepaald door de t/s (thiele/small) 'gegevens' van de luidspreker. Met een programma als winISD is het mogelijk om de inhoud, lengte van eventuele br-poorten etc te berekenen. Als je geluk hebt worden er bouwtekeningen geleverd bij de luidsprekers, maar dit zul je moeten opvragen bij de leverancier. Als ik me niet vergis, staat er een trailer van winISD bovenaan het 'zelfbouw luidspreker forum'.

- (als je voor een br-kist gaat) Br-poorten
              - (als je nog geen actieve crossover hebt) een passief filter (low-pass)
              - chassisdelen voor speak-on aansluitingen
              - je zou ervoor kunnen kiezen om schuim te plaatsen aan de binnenkant om het virtueel volume te vergroten.
              - speakergrill+schuim
              - coating voor de buitenkant/vloerbedekking
              - kit
              - lijm+schroeven
              - hoekjes
              - ...

Hiervoor heb je dus zeker een 18" sub-speaker nodig. Het zou misschien ook nog met een 15" speaker kunnen, maar dan moet het wel een degelijke luidspreker zijn en een grote x-max, dus NIET die AB12. Dit zou misschien nog kunnen omdat de 15" in jou toekomstige sub de 15" in de mc15 toch helemaal overstemt.

(als ik ergens verkeerd zit, meld dat aub)

Ron
              DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Hiervoor heb je dus zeker een 18" sub-speaker nodig
                Dat hoeft dus niet,

De diameter van een speaker alleen zegt niet zoveel over de prestaties van een luidspreker, vermogen/belastbaarheid evenmin. Belangrijker zijn de T/S-parameters en het kastprincipe waarin de speaker wordt toegepast. Een speaker met relatief uitstekende T/S-parameters in een "verkeerde" kast kan onderdoen voor een matige speaker in een goed aansluitende kast, etc.

Indien alles basreflex is kun je onder de meeste 10", 12" en 15" topkasten (+driver) wel een 15" of 18" luidspreker (of groter) gebruiken. Daarnaast zijn er ook enkele 12" luidsprekers geschikt.
                Er zijn echter enkele 12" frontloaded hoorngeladen baskasten die er zonder moeite een 18" basreflex uitspelen. Stop je deze 12" luidsprekers in een basreflex dan doen ze juist onder voor de meeste 18" basreflexkasten.

Zo'n frontloaded hoorngeladen baskast is dus zo'n kast met een glijbaan onderkant waarvan de speaker is verstopt . Een glijbaan is een rearloaded hoorngeladen baskast.

@Tef-r: Je zou ook je MC-15's kunnen verkopen en iets betere topkasten kunnen kopen. Je zult dan merken dat er ook meer bas uit komt en je dus weer een tijdje zonder sub vooruit kan. Wil je toch een baskast gaan bouwen dan kun je het beste even het zelfbouwforum doorlezen om je kennis bij te spijkeren.

Mvg Johan
                Last edited by Rademakers; 15-06-06, 11:01.

Comment

• Dr. Edie
                  • May 2003
                  • 671

Of de AB15, hiervan heb ik de T/S Parameters op mijn pc staan. Zelf heb ik ze in 2 glijbanen van Michael zitten, en dit gaat gewoon goed.

Met de Dap AB12 zou je eventueel twee 'kleine' hoorns bouwen kunnen, mits de gegevens van de speaker bekend zijn. Zo haal je nog een stuk meer eruit dan een BR-Kastje.
                  Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Otimel
                    • Jan 2010
                    • 2

Dap ab-12?

Hoi ik heb 2 luidsprekers van 350 watt (dap mc15) nu wil ik daar 2 basboxen zelf voor maken.
                    Maar hoeveel watt boxen kan ik daar het best voor gebruiken en hoe groot moet de kast dan worden?
                    En je hebt sommige boxen met een soort glijbaan onderkant terwijl de box daar achter verstopt zit.
                    Wat is daarmee het verschil met een gewone box?

Cliff
                    Heey ik heb een vraag, ik ben nieuw hier.
                    ik wil een kast bouwen voor de DAP AB-12 speaker. ik heb alle gegevens maar ik moet alleen de Xmax nog hebben en de Sd. geen idee wat ze betekenen misschien kun jij me helpen?

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

De Sd van de gemiddelde 12" is ~530 cm^2. Qua Xmax zou je op 4 mm kunnen gokken, veel zal het in ieder niet zijn.

Mvg Johan

Comment

• Otimel
                        • Jan 2010
                        • 2

Originally posted by Rademakers
                        De Sd van de gemiddelde 12" is ~530 cm^2. Qua Xmax zou je op 4 mm kunnen gokken, veel zal het in ieder niet zijn.

Mvg Johan
                        heey Johan,

bedankt voor de info. nu heb ik alle parameters maar mijn Qts blijkt 1.03 te zijn. is dit niet aan de hoge kant? want als ik nu de Vb wil berekenen kom ik uit op een inhoud van 1202 liter, wat erg groot is voor een 12 inch.

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

Een Qts van 1.03 is inderdaad erg hoog, zelfs voor een budget luidspreker. Een Qts boven de 0,55 zou overigens niet ongewoon zijn geweest. Veel budget luidsprekers hebben een Qts die een stuk hoger is als de toepassing waarvoor ze worden gebruikt.

Zit er een erwtje van een magneet op de achterkant of heb je die nog niet gevonden? Een indicatie dat het om een hoge Qts gaat. Wat zijn je overige parameters?

Mvg Johan

Comment

Working...