Hobby project -2x18''bas+top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • )jeroen(
    • Jan 2001
    • 546

Ik heb inmiddels andere Neodynium drivers gesimuleerd in de hoorn. Hierbij wat resultaten:

De grafieken geven de SPL weer waarbij de speaker bij 100 Hz z'n Xmax bereikt.

Eerst de B&C HPL76 (2 speakers):

2*Beyma 112Nd-W:

2*18Sound 12ND610:

2*18Sound 12NLW9300:

En uiteindelijk 2*18Sound 12ND930: (in totaal 2750 watt op de speakers)

Ik heb ook nog andere speakers gesimuleerd, maar die gaven nog slechtere resultaten. Zoals te zien is, is dat de laatste 2 18Sound speakers een ziekelijke output geven alleen een minder mooi verloop. Bij de NLW9300 staat er op dat moment !2250 watt op elke speaker (900 watt AES).
    De 12ND930 geeft een iets mooiere curve, SPL met op elke speaker 1375 watt (500 watt AES).

Hierbij nog de sensitivity van de B&C 12HPL76, 18Sound 12NLW9300 en de 18Sound 12ND930, (2 speakers):

B&C 12HPL76:
    http://www.student.tue.nl/q/j.g.verm...20%282x%29.JPG

18Sound 12NLW9300:

18Sound 12ND930

De B&C geeft de mooiste response, alleen de 18Sound's zijn veel zwaarder te belasten door de grotere Xmax. Ik zal ook eens een SPL plot maken van de 18Sounds als ze belast worden met hun program power, want vermogens van 2000 watt op deze speakers is misschien een beetje teveel van het goede.

EDIT: Als ik de 18Sounds met program power belast, komen de pieken bij de NLW9300 op ongeveer 138 dB te liggen en het dal op 136 dB (1200 watt per speaker). Bij de ND930 liggen de pieken op ongeveer 137 dB en het dal op 134.5 dB (800 watt per speaker).
    Last edited by )jeroen(; 31-05-06, 14:09.
    Gr.

)jeroen(

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Ben je elke keer uitgegaan van precies dezelfde hoorn of heb je de hoorn binnen het volume geoptimaliseerd voor elke speaker?

@Jan: Ik doelde er op dat hogere frequenties kleinere golflengtes hebben waardoor deze al snel in 4 pi afstralen (in relatie tot de golflengte).

Mvg Johan
      Last edited by Rademakers; 31-05-06, 16:42.

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Hallo,

Houdt er wel rekening mee dat de 8" en de 1" de mid/laagsectie moeten kunnen bijbenen. In dat opzicht heeft het niet heel veel nut zoveel vermogen in deze sectie te stoppen. Ik denk dat 1500W RMS genoeg is.

MVG Contour

Comment

• )jeroen(
          • Jan 2001
          • 546

Contour, op wat voor niveau schat je de long term output van het mid en hoog? Als ik de 8" simuleer met Hornresp krijg ik geen mooie resultaten.

Rademakers: voor elke speaker heb ik de hoorn en volumes wel wát gewijzigd maar niet drastisch. Ik wil m'n ontwerp niet teveel meer wijzigen eigenlijk. Het verloop van de B&C speakers spreekt me wel aan en ik denk dat dat de speakers zijn waarbij ik blijf.
          Last edited by )jeroen(; 31-05-06, 18:24.
          Gr.

)jeroen(

Comment

• All-round Sound
            • Feb 2006
            • 289

Hallo Jeroen ,

kijk ik weet niet waar de rest van houd qua geluid

echter ben ik bang dat je in het laag toch een heel bekkie tekort gaat komen t.o.v. je midlaag

de B&C 8" die ze in de X-tro gebruiken is gewoon goed
            ik heb er zelf 8 van gebouwd maar deze moeten wel een 8 tal DELTA S4 SUB's bijhouden
            1 x 18" hoorn
            105 dB 1 Wm
            1000 Wrms @ 8 ohm
            135 dB cont.
            139 dB piek
            38 tot 90 Hz
            ik heb voor mijn midlaag ook 4 x 1 x 12" hoorngeladen deze hoorn is echter wel een stuk langer als jou ontwerp
            106 dB
            135 dB cont.
            maar ik gebruik er 750 W rms @ 8 ohm voor per kast

voor de midhoorn gebruik ik 400 Wrms p.st. @ 8 ohm
            400 tot 1200 Hz
            maar wel 4 per kant

en mijn hele systeem is hoorn geladen

bij jou zal de sub het zeker op een langere afstand [ v.a.+- 20 m ] niet bijhouden
            daarbij komt dat je mid heel hard zal klinken op korte afstand
            het laag en hoog zal waarschijnlijk verdrukt worden door je midlaag als je het niet een stuk terug gedraaid wordt
            niet te veel omdat midlaag ook een belangrijk deel van je geluid is

verder vind ik het een heel heel HEEL mooi ontwerp
            alleen niet te tillen denk

ik denk dan ook dat jou systeem meer baat heeft met een hoorn geladen subwoofer systeem

kom je gelijk op een goede / betere hoogte voor je top
            als je je top in een flightcase past kan je de case als vulstuk gebruiken tussen je sub en je top

hoop dat je er wat aan hebt

m.v.g.
            Luke
            Last edited by All-round Sound; 01-06-06, 21:27.

Comment

• )jeroen(
              • Jan 2001
              • 546

Hallo Luke,

1 baskast is zeker niet toereikend voor een top. Dat is ook niet de intentie. Het hobby project is vooral de topkast. Hiervoor wil ik later hoorn geladen bassen ontwerpen. De dubbel 18" bas zal ook niet weinig output geven, maar op een bepaalde afstand zal deze zeker een stuk minder aanwezig zijn.

Wat het gewicht betreft, ik denk dat het in verhouding met de output nog wel meevalt, aangezien de 2 12" speakers neodynium magneten hebben.

Over het wegdrukken van geluid, een kast zoals dit zal toch actief worden aangestuurd en met een processor zoals BSS Minidrive kan dit erg mooi ingesteld worden. Ik twijfel er niet aan dat je dit ook op zo'n manier doet bij je eigen set.

Zo te horen heb je zelf ook een aardig systeem gemaakt, heb je misschien wat foto's?
              Gr.

)jeroen(

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

@Jeroen: 2 x 12MB700 in een ca. 40 ltr basreflex (voor beide) getuned op 100 Hz. Met 2 x 600 W in een kast die 3 keer zo klein is toch al heel behoorlijke resultaten. Is 548 cm2 throat voor 1 x 12" of per twee? In het midhoog is een hogere compressiefactor toelaatbaar als bij subs. Met een hogere compressie kun je meer output uit een bepaald formaat halen of het formaat verkleinen voor vergelijkbare resultaten met lagere compressie.

@Allroundsound: Welke afmetingen hebben de subs en hoe kom je aan die gevoeligheid? Wat vertelt die 4 dB extra voor piek?

Mvg Johan
                Last edited by Rademakers; 01-06-06, 23:20.

Comment

• )jeroen(
                  • Jan 2001
                  • 546

Alle gegevens dus ook de throat zijn voor de 2 speakers samen. Volgens simulaties van Contour zijn de prestaties (theoretisch) ongeveer gelijk met die van de X-tro, en de kast zal ook ongeveer dezelfde inhoud hebben. Wat is dan het voordeel van bijvoorbeeld de X-tro vergeleken met een BR top met 2x12" zoals de 12MB700 zoals jij beschrijft? Dat de kast hoorngeladen is?

Als ik de compressiefactor verhoog, en de hoorn ga aanpassen, dan krijg ik met de B&C geen hogere output of mooier verloop. Ja, misschien een hogere output bij de pieken, alleen wordt het dan wel een hele schommelige response. De 18Sound speakers kunnen daarentegen nog wat harder, alleen ik weet niet of het mid en het hoog het dan nog bij houdt.

Contour, zou jij me wat informatie kunnen verstrekken over het mid/hoog en dan vooral het mid, de sensitivity en maxSPL etc. Als ik zelf ga simuleren in Hornresp dan krijg ik vrij exotische results.
                  Last edited by )jeroen(; 02-06-06, 10:50.
                  Gr.

)jeroen(

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

Wat is dan het voordeel van bijvoorbeeld de X-tro vergeleken met een BR top met 2x12" zoals de 12MB700 zoals jij beschrijft? Dat de kast hoorngeladen is?
                    De Xtro loopt door tot 80 Hz voordat deze afvalt. De genoemde BR-kast zal rond de 120 Hz af beginnen te vallen maar met een minder stijl verloop waardoor er nog steeds op 100 Hz gecrosst kan worden. De sub kan natuurlijk ook iets hoger gecrosst worden.

De Xtro gaat dus zo'n 40 Hz lager en daar gaat heel veel (kast)volume in zitten. Daarnaast introduceert een basreflex een 90 graden fasedraaiing beneden de afstemming, iets waar een frontloaded hoorn geen last van heeft.
                    Ten slotte heb je het uiteraard het voordeel dat een hoorn het geluid meer richt en over het algemeen dus meer geschikt is voor langere afstanden.

Gezien de sub die jij gebruikt is dat laatste minder relevant maar de Xtro is dan ook oorspronkelijk voor gebruik met hornloaded laag (Punisher) bedoeld.

De gevoeligheid van 2x 12MB700 in een 40 ltr kast getuned op 100 Hz is ca. 102 dB/W/mtr vanaf 120 Hz, dat kan met hornloaded natuurlijk nog een stuk hoger.

Mvg Johan

Comment

• All-round Sound
                      • Feb 2006
                      • 289

hallo rademakers,

die 4 dB extra geeft de sub op piek vermogen theoretisch
                      echter is dit in geen geval aan te bevelen
                      en heb ik dan ook niet getest
                      de speakers zijn nogal prijzig om even te slopen
                      kan je beter een extra set neerzetten

de waardes zijn gemeten met een pink nois signaal op 1 m @ 2,83 V
                      en op vol vermogen 1kw @ 8 Ohm
                      gedurende 4 uur
                      freq. van 40 tot 100 Hz
                      kast staat vrij maar op de grond

m.v.g.
                      Luke

Comment

• Janbo
                        • Dec 2004
                        • 16

De laagsectie in de X-tro doet 104 – 105 db 1 w/1m vanaf ongeveer 85 hz (bodem-simulatie in AJ-horn) Naar mijn ervaring is dit voldoende om bij goede versterking 3 punishers bij te houden. (bij mij destijds aangestuurd met een Crest CA12, dus 1.200 watt)

De B&C 8” heeft in de hoorn van de X-tro geen problemen om hierin mee te komen. Als je de speaker in vergelijkbare configuraties gebruikt zou ik mij om zowel spl als verloop geen zorgen maken. Bij metingen aan de X-tro werden wij verrast door een zeer mooi lineair verloop tot ca. 2.200 hz, daarna begon de hoorn licht af te vallen. Crossen naar je hoog kan akoestisch dan tussen 2.500 en 3.000 hz.

In een goede hoornconstructie gaat heel wat hout zitten, de X-tro is ondanks de neodymium-speakers zwaar! Als je deze op een hoogte van ongeveer 1,50 (twee subs bv) wilt tillen, moet je dit met minimaal twee man doen, liever drie. Deze top is wat betreft afmetingen niet kleiner dus zal een vergelijkbare handelbaarheid hebben. Iets om rekening mee te houden, lijkt mij!
                        Last edited by Janbo; 03-06-06, 09:50.

Comment

• )jeroen(
                          • Jan 2001
                          • 546

Ik ga het 2x12" gedeelte aanpassen, hopelijk kan ik het bereik wat dieper laten komen en de sensitivity wat omhoog halen.

Back to the drawing-board dan maar .
                          Gr.

)jeroen(

Comment

• )jeroen(
                            • Jan 2001
                            • 546

Is een konische hoorn voor het gebied 80 - 300/400 Hz geschikt, of is dit 'not done' ?
                            Gr.

)jeroen(

Comment

• Contour
                              • Feb 2001
                              • 1018

Hallo jeroen,

Als de hoorn vrij kort is met een grote hals (2 drivers) en relatief kleine hoornmond dan zijn de verschillen tussen konisch en exponentieel erg klein. Teken beide maar eens op schaal naast elkaar.

MVG Contour

Comment

• )jeroen(
                                • Jan 2001
                                • 546

Dat is waar, al krikte Hornresp het laag wel 0.5 dB omhoog (onder het motto: alle beetjes helpen).

Ik ben nu bezig de 18Sound 12ND930 te simuleren, alleen dan met 2 losse hoorns. Hiermee krijg ik een sensitivity die vanaf 100 Hz op z'n 105 dB/1W/1m ligt. Het geheel gaat dan echter wel heel veel op de X-tro lijken.

Edit:

Hier de sensitivity van 2 ND930's, elk in een hoorn met een hals van 200cm2, een mond van 1279cm2 en een lengte van 50 cm. Achterkamer 10 liter, voorkamer 9 liter:

Edit2:

Als de 2 verschillende hoornmonden ongeveer 30 cm van elkaar liggen, kan je dan nog praten van een koppeleffect of vervalt dit voor een groot deel? Ik zou zelf zeggen dat het door de nog vrij grote golflengte bij 100 Hz wel meevalt, maar mijn kennis op dit gebied is niet zo groot.
                                Last edited by )jeroen(; 07-06-06, 20:01.
                                Gr.

)jeroen(

Comment

Working...