Waar is Q in basreflex?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

Waar is Q in basreflex?

Hallo, ben sinds kort bezig met Winisd pro, heb het luidsprekerkookboek besteld, en zo zal ik nog wel even doorgaan. Ik begrijp alleen niet waarom de Q opeens verdwenen is als ik een bassreflex ontwerp aan het simuleren ben. Die zit er wel bij een gesloten box. Heeft een bassreflex geen Q ofzo?

Mijn doel is om bassreflexspeakers (SA b30) die nu behoorlijk wollig klinken in het laag (alles klinkt zeg maar hetzelfde) strakker te gaan laten klinken. Ik heb begrepen dat ik hiervoor een Q van 0.5 moet hebben. Als ik de bassreflexpijpen en een van de twee luidsprekers verwijder kom ik al bij een Q van 0.507 volgens winisd.

Ook als ik de lab1600 vervang door een SA ES40, klinkt het trouwens al strakker (in real life dan), maar dat was maar tijdelijk. Moet het nu doen met de lab1600's.

Groeten!
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Een gesloten kast stem je af met de Q, een kast kan immers alleen groter of kleiner worden gemaakt.

Een basreflex gedraagt zich als gesloten kast, behalve op en rond de afstemfrequentie. Een basreflex heeft in die zin dus wel een Q maar de invloed van de reflexpoort is erg groot.
    Als je er nu een gesloten kast van maakt raak je al die output dus kwijt.

Wat zijn de instellingen die je gebruikt met de baskasten? Daar zou ik het eerst zoeken.

Mvg Johan

Comment

• emiel-r
      • Mar 2006
      • 169

Instellingen? je bedoelt op de crossover? Dat is nu 70 hz laagdoorlaag NTM 52dB/oct met een minidrive. Ik heb al verschillende instellingen gebruikt hierop, en dit geeft het beste resultaat.

Echter het is nog steeds nogal wollig en dit ga ik niet weg krijgen met een instelling op een crossover ofzo, dwz niet duidelijk en het geluid wordt zowat uitgesmeerd en klinkt allemaal best hetzelfde.

Dit is iets wat volgens mij een slechte impulsresponse heet? Hard gaat het wel ja, dat wel, maar ik hoor de sub en niet de muziek.

Is het niet toevallig zo dat basreflexboxen altijd een slechtere impulse respons hebben dan gesloten boxen? Meer output moet toch een prijskaartje hebben denk ik zo...

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Het is wel een gangbare gedachte dat gesloten een betere impulsrespons heeft als basreflex, maar een basreflex kan ook een uitstekende impulsrespons hebben. 15" staan wat dat betreft en over het algemeen niet te boek als "trage" weergevers.

De vermeende traagheid van een driver kan vaak gezocht worden in de instellingen; delay, crossover, lowcut, fase, etc. Subjectief gesproken zou ik zeggen dat de steilheid van filteren erg hoog is en dat een lowcut vrij veel uitmaakt op het wel/niet rommelig worden van een sub.

Wat bedoel je met: Ik hoor de sub, niet de muziek?

Mvg Johan

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

70 Hz laagdoorlaat is wel ERG laag hoor!
          Betekent, dat je er ook minstens een dubbel 15inch midkast bij moet hebben. Anders krijg je een enorm gat tussen je sub en je top.
          Als ik je zo hoor, over het missen van de muziek, zou hier best eens het probleem kunnen schuilen.

Met andere woorden: Wat gebruik je als mid hierbij???
          Paul.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• All-round Sound
            • Feb 2006
            • 289

Klopt Helemaal SPS

ik gebruik mijn sub's van 40 tot 80 Hz 24dB 4 x 18" hoornsub
            maar voor het mid laag gebruik ik 2 per kant hoorngeladen 12" kasten 800Wrms p.st inzetbaar v.a 75 Hz tot max 450 Hz
            en dan pas naar het echte mid met 2 hoorngeladen 8" kasten
            inzetbaar van 300 tot 2000 Hz
            en dan pas het hoog 1 X 2" per kant

m.v.g.
            Luke
            All-round Sound
            ----------------------------
            harder is niet altijd beter

Comment

• emiel-r
              • Mar 2006
              • 169

Bedankt voor jullie reakties mensen!!

Originally posted by Rademakers
              De vermeende traagheid van een driver kan vaak gezocht worden in de instellingen; delay, crossover, lowcut, fase, etc. Subjectief gesproken zou ik zeggen dat de steilheid van filteren erg hoog is en dat een lowcut vrij veel uitmaakt op het wel/niet rommelig worden van een sub.
              Bedankt voor de tip, ik zal alvast de FOH EQ eens tussen de subs halen, wel wat ongebruikelijk, maar dat scheelt vast weer fase-verschuivingen en ik kan de subs toch wel met alleen de minidrive doen denk ik. Krijg dan ook vast betere besturing voor de topkasten.
              Als ik minder stijl ga echter, krijg ik wat hoger in de sub iets wat op mij overkomt als een ontzettende resonantie. Toch zal ik nog eens goed gaan luisteren met minder stijlere filters en andere filtertypes (Bessel!) wat het nog meer doet.

Wat delay betreft, op sommige plekken komt niet alles op tijd aan inderdaad, ook iets om naar te kijken, ik denk dat ik wel begrijp wat je hiermee bedoelt. Had de connectie nog niet gelegd..

lowcut, ik begrijp dat tot en met een hertz of 35 er beter uitgehaald kan worden? Ook wel eens aan gedraaid, vaak ergens tussen 20 en 35. Niet echt een hoorbaar verschil vanwaar ik sta. Echter wel gehoord van iemand op de dansvloer dat zijn broekspijpen begonnen te wapperen toen ik het er weer indraaide... Zal ut er wel uitlaten dan.

Dit allemaal zal zeker al schelen. Toch is er naast een 'vermeende' traagheid hier ook sprake van een wat zekerdere traagheid....
              Hierover het volgende...

Originally posted by Rademakers
              Wat bedoel je met: Ik hoor de sub, niet de muziek?
              Ik bedoel dat de subs

1) ontzettend resoneren, in een basloopje hoor je bijvoorbeeld één toon veel harder dan de rest, terwijl dat niet hoort in het nummer. Er valt natuurlijk een en ander te eq-en, maar liever bij de bron aanpakken dit keer...

2) wollig/uitgesmeerd klinken, dwz. een kick wordt meer een wolk ipv snelle attack (ook op een meter afstand recht tegenover de sub)

een gevolg hiervan is dat alle muziek een beetje hetzelfde gaat klinken, namelijk zoals de subs alles steeds vervormen op deze zelfde manier. Hoe het bedoelt is in de muziek gaat verloren.

Originally posted by Sps
              70 Hz laagdoorlaat is wel ERG laag hoor!
              ..........
              Met andere woorden: Wat gebruik je als mid hierbij???
              Ik zei al dat ik met verschillende instellingen heb geexpirimenteerd, ook tot en met 120 hz met een 24 dB/oct L-R afval, maar dat was regelrecht gebonk. De reden dat ik het nu op 70 Hz heb staan is omdat dat in mijn situatie nu het best klinkt. Als mid/top kasten heb ik 8 SA C24/2 rondom staan, waarbij ik het laag/mid inderdaad wel een tandje opgeschroefd heb. Dat ik in deze situatie misschien iets zou missen is niet het probleem waar ik hulp bij vraag. (T valt best mee zo trouwens, maar ik weet wat je bedoelt )

EDIT: ohja, het staat bij mij niet gestackt, maar één rijtje subs ergens in het midden. Dus ook daarom zo laag gefilterd

--------
              Er valt een hoop te eq'en natuurlijk, maar er is iets mis met de speakers en/of de combinatie versterker/kabels of iets anders. (kortere kabels en minder speakers per versterkers is al duidelijk)

Wat ik begrepen heb over deze materie is het volgende, en als er fouten in zitten wijs me er alsjeblieft op, want hierop baseer ik namelijk alles.

1) De muziek wordt zuiver weergegeven als de impulsereponse van een systeem hetzelfde is als de impuls zelf.

2) Zo een impulsresponse benader je met een kritiek gedempt systeem, oftwel een Q van 0.5

3) een systeem is in dit geval versterker, bekabeling, speaker (in hoeverre plaatsing & koppeling van de speakers hier iets mee te maken heeft is mij onduidelijk.)

4) De Q van een systeem wordt omhooggetrokken naarmate de uitgang van de sub een hogere impedantie gaat zien (door een versterker met een relatief hoge uitgangsimpedantie of lange speakerkabels)

en dus ook;

5) De Q van een systeem wordt omlaaggetrokken als de impedantie van de sub groter wordt (door bijvoorbeeld 1 speaker te gebruiken en niet 2 parallel).

Als dit allemaal klopt, is mijn vraag heel eenvoudig >> Hoe krijg ik nou een kritiek gedempt systeem? Hoe kan ik dit aanpakken? Ik kan in principe van alles uitproberen en schuw geen enkel middel

Groeten weer!!
              Last edited by emiel-r; 03-05-06, 19:30.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Om te kijken wat er mis zou kunnen zijn: Wat is het binnenvolume en de afstemming van de kasten die je nu hebt en heb je een foto (binnen/buitenkant)? Welke luidsprekers gebruik je?

een kick wordt meer een wolk ipv snelle attack
                De kick zit tussen de ca. 70 Hz en 250 Hz. Uit je sub komt dus geen kick, wel sub. Een kick die doordringt in het subgebied klinkt zoals jij beschrijft (wolkerig).

Echter wel gehoord van iemand op de dansvloer dat zijn broekspijpen begonnen te wapperen toen ik het er weer indraaide...
                Muziek gerelateerd signaal onder de 30 Hz is in weinig nummers terug te vinden (relatief). Ook komt er steeds meer niet-muziek gerelateerd signaal voor (bv rumble). Een lowcut beschermt o.a tegen overexcursie, het broekgewapper vloeit dan ook voort uit de grotere excursie. Zelf heb ik het idee dat een goede lowcut het signaal minder rommelig maakt maar dat is zoals eerder gezegd subjectief. Een uitslag op bijv. 20 Hz kan de gemaakte slag van de luidspreker domineren.

in hoeverre plaatsing & koppeling van de speakers hier iets mee te maken heeft is mij onduidelijk
                De akoustiek van de ruimte heeft vrij veel invloed op de uiteindelijke klank van het geluid en daarmee de plaatsing van de luidsprekers idem dito, denk aan reflectie, ophopingen (langs muren bv), uitdovingen en plaatselijke versterking van geluidsgolven waardoor één enkele frequentie sterk benadrukt kan worden.

Mvg Johan

Comment

Working...