XL-Bin SA

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mdg
    • Dec 2005
    • 23

XL-Bin SA

Goedendag,

Ik sta op het punt om een copie van de XL-bin SA te maken, met een paar "moderne" speakers van deze tijd.

Is er iemand hier die weet waar dat de baspoorten in de kast zijn aangebracht? Zijn dit toevallig de binnenste driehoeken in de hoeken van de kast (niet de versteviging maar daarachter) of zijn er ronde poorten gebruikt?

Ik stel deze vraag om te kijken hoe SA de akoestische kortsluiting tussen baspoort en speaker heeft weten te minimaliseren.

Iemand een idee?

Salukes,
    Marcel
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Ik ken het ontwerp van de XLbin niet precies uit mijn hooft, maar ik weet wel dat het een behoorlijk ingewikkelde contructie is met allerlei schotten in de kast.

Ik zou me toch echt een keer bedenken als ik dat zou moeten nabouwen, zeker omdat de output zeer kritisch is voor de juiste processing.

Comment

• All-round Sound
      • Feb 2006
      • 289

Hallo Mdg,

een XL-bin maken is behoorlijk lastig als je geen constructie tek. hebt
      in zo'n geval zou ik er geneens aan beginnen

maar als je toch extreem zware kasten wil maken
      kijk eens bij de infra sub's
      deze klinken trouwens ook een stuk beter dan de computer / prosessor gecontroleerde SA XL bin

echter gebruik je hier wel 2 18" speakers per kast
      maar ze zijn een stuk makkelijker te bouwen
      en ook belangrijk er zijn tek. van
      maar ook met een normale x-over limiter te gebruiken

hoor het wel

m.v.g.
      Luke
      -------------------------------
      goed geluid is zeldzaam
      Last edited by moderator; 28-04-06, 08:58.

Comment

• Mdg
        • Dec 2005
        • 23

Goedendag,

Ik denk dat de XL-Bin helemaal niet moeilijk te bouwen is. Het is niks anders dan een "vented box" met doorgetrokken kastwanden. Eigenlijk is het recht toe recht aan met veel versteviging.

De subwoofer van mij zou volgens de simulatie een killer moet worden. Even wat kleine details:

2x 15" parrellel, acht ohm per speaker.

2V eff. op iedere speaker geeft 103db/Mtr bij 50hz oplopend naar 108db/mtr bij 90hz vervolgens dalend naar 98db bij 150hz

belastbaar tot 70Vrms per speaker (+/-1200W totaal) totdat de Xmax bereikt wordt van 9mm

Het enige moeilijke van deze subwoofer is het verkomen van kortsluiting tussen de poorten en de voorkant van de speaker, waardoor een dip in de amplitude respons ontstaat. Daarom is het belangrijk dat ik weet hoe e poorten gemonteerd zijn in de XL-bin.
        Nog iemand een idee?

Op het moment dat ik alles af heb post ik de simulatiegegevens en de meetresultaten.

Salukes
        Marcel

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

De akoustische kortsluiting is een direct gevolg van het gebruik van reflexpoorten, hoe wou je die natuurkundige wetmatigheid omzeilen?

Mvg Johan

Comment

• All-round Sound
            • Feb 2006
            • 289

Hallo Marcel ,

kan je mij de maatvoering van de XL-bin doormailen
            niet alleen de buitenmaten maar graag ook de binnen maatvoering

en hoogst waarschijnlijk werkt de Xl als een transmissionlijn box
            kortweg een baspijp zoals bij auto's
            alleen zal deze in een hoek gevouwen zijn en een stuk langer zijn

de onderste grens freq. is kortweg 1x of een deel van de langste golflengte
            de lengte bepaalt de diepgang eigenlijk gebruik je bijde kanten van de speaker
            de pijp dient even groot te zijn als het membraam en moet de helft van het bepaalde type golflengte lang zijn
            de lucht vollume achter de speaker is de enige demping voor de speaker buiten zijn eigen mech. demping

ik heb hier nog een heel beetje na slag werk van liggen

de MT2 en de MT4 van EV werken op net zo een soort manier

Maar goed
            akoustische kortsluiting kun je ten alle tijden krijgen als het om een open systeem gaat

hoor het wel

ik zal = navraag doen bij een kennis van mij
            die heeft een stapeltje XL-bins liggen

p.s.
            welk type speaker ga je er in zetten??

m.v.g.
            Luke
            -------------------------------
            zelf bouwen is een stuk leuker
            Last edited by moderator; 28-04-06, 08:58.

Comment

• Mdg
              • Dec 2005
              • 23

De kasten die hebben niet exact dezelfde maten als de originele XL-bin maar zijn iets groter. De kastwanden gemaakt van Berken Multip. BB 15mm, want met al de versteviging erin stevig zat moet zijn.
              Het baffleboard en de achterkant worden gemaakt van 18mm. Buitenmaten zijn hxbxd 95cmx75cmx90cm.

Op de eerste vraag van waarom niet met 18" heeft een reden. Mijn reden was dat ik heb gekeken naar de grootte de motor sterkte t.o.v. oppervlakteeenheid en massaeenheid. Omdat de conus in dit ontwerp ook een bepaald gewicht nodig heeft om dieper te komen is gekozen voor de 15TBX100 en niet bv. voor de 15LW1401 die kwa motor sterkte(t.o.v. massaeenheid en oppervlakteeenheid) 1,2 keer zo groot is.
              Er zijn tegenwoordig nog veel meer drivers te koop die een nog grotere motor sterkte en massa hebben, maar ja... dat is een budgetverhaal.

Een driver met een grotere motorsterkte/massaeenheid/oppervlakteeenheid heeft de eigenschap om het ingangssignaal nauwkeuriger te volgen dan een zwakkere 18".

Bij een "vented box" mogen de 2 signalen (poort en driver) opgeteld worden mits;
              1 de geluidsdrukken niet meer als 3db verschillen (mijn regel)
              2 de geluidsdrukkken op hetzelfde tijdstip geproduceerd worden en 1/3 golflengte van elkaar verwijderd zijn.

Het probleem bij het dichtplaatsen van de poort bij de speaker is de "korsluiting" die kan ontstaan. Theoretisch is het zo dat als 2 geluidsbronnen evenveel doen, maar 180gr. van elkaar verschoven zijn er een uitdoving is tot 0db.
              Dit probleem zou kunnen ontstaan in een soortgelijk XL-bin ontwerp. SA had destijds ondervonden dat de minste beinvloeding te verkrijgen is door de poort 1/3 in de voorste kast te laten uitkomen.

Allround-sound: is het mischien mogelijk om foto`s van de binnenkant te nemen?

Salud
              Mdg

Comment

• Banned
                Banned
                • Dec 2003
                • 951

wil je een goed drukkende dubbel 15 kast ga dan naar LINK

Deze klinkt super lekker !

Comment

• rabies
                  • Mar 2006
                  • 42

heej marcel ik heb er 4 staan en ik vind t interessant dat je ze wil nabouwen, ik weet niet waar je vandaan komt maar als t voor jou niet te ver of te veel moeite is mag je best eens langs komen om de maten op te nemen. halen we ze even leeg (heb ik ook eigenlijk nog nooit gedaan) kan je evt een paar fotos maken. als je hier zin in heb hoor ik t wel.
                  zit in rotterdam btw.

Comment

• All-round Sound
                    • Feb 2006
                    • 289

Hallo Mephisto,

dit lijkt een beetje op een Xl
                    ander model natuurlijk
                    maar het principe is volgens mij hetzelfde

ik denk dat ik deze kast eens voor de fun ga bouwen
                    ik heb nog een kast met ong. dezelfde afmetingen liggen

Hallo Rabies,

als julie de kasten toch open maken
                    kunnen jullie dan ook een constructie tek. maken van de XL
                    hoeft niet een cad tek. te zijn
                    als alle maten er maar opstaan
                    ofwel HAND-CAD volstaat [ schets ]

bij voorbaat dank

m.v.g.
                    Luke
                    ---------------------------
                    zelf bouwen is een stuk leuker

Comment

• Boi
                      • Apr 2004
                      • 541

Hier de link naar de W-bin van SA
                      groetjes

___
                      Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by Boi
                        deze link werkt beter denk ik

Verder zijn er nog meer dan genoeg te koop, voor n appel en een paasei, denk ik. Het ontwerp is trouwens van de heren van JBL.
                        Last edited by Gast1401081; 01-05-06, 12:34.

Comment

• Boi
                          • Apr 2004
                          • 541

Ach sorry, zag het net ja, een http te veel.http://www.stageaccompany.com/vintag...A4515-4518.pdf
                          Klopt zijn er zat voor rond de €120 leeg, effe zoeken via internet.
                          Origineel van JBL maar SA zag er met "hun speaker" en met wat veranderen aan het binnenwerk er wat extra uit te persen. Tja valt natuurlijk over te diskuteren, maar het blijven lekkere kasten.
                          groetjes

___
                          Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• All-round Sound
                            • Feb 2006
                            • 289

JA HALLO ,

we zijn hier toch met de XL-Bin bezig

NIET met de W-bin van jbl deze is trouwens een heeel beetje anders dan de SA

tek. van de w-bin heb ik in div. maten en ontwerpen
                            van 12" tot 21"
                            heb ze jaren met plezier en tot ongenoegen van div. concu-legaas gebruikt
                            zeker als je met meerdere podia tegen elkaar opdraaid

gaag zie ik een keer de tek. van een XL-bin voorbij komen
                            kan ze bij stage op de site trouwens niet 1,2,3, vinden

vond ze de laatste keer dat ik ze hoorden ook niet erg lekker klinken
                            doe dan maar een flinke stapel W-bins min. 8 of 16 x 18"

m.v.g.
                            Luke
                            -------------------
                            laten we niet afdwalen

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by Boi
                              Origineel van JBL maar SA zag er met "hun speaker" en met wat veranderen aan het binnenwerk er wat extra uit te persen. Tja valt natuurlijk over te diskuteren, maar het blijven lekkere kasten.
                              En die versie blies ook regelmatig op. De voorheen AEG-importeur van JBL zit regelmatig de sterke verhalen te vertellen over het aantal recone's dat er geleverd werd...

Comment

Working...