Woofers gescheurd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

ze zijn ontworpen voor de beyma p1000 en g50 mar ik heb er dus die craaft speakers in zitten
    Dáár zit je probleem!

Een kast nabouwen werkt alleen als je ook de daarvoor bestemde speaker gebruikt.....

In het kort een paar verschillen tussen deze speakers

De XR600 heeft een Vas van 292 liter, de G50 doet 212 liter.
    De XR600 heeft een Qts van 0,39 en de G50 0,32
    De fs = 49 tegen 40 Hz

En zo komt het dat elke speaker weer anders klinkt in een bepaalde behuizing....
    Last edited by beyma; 20-04-06, 16:41.
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• ockbolz
      • Apr 2006
      • 21

anders klinkt ja, maar dan hoeft hij toch niet te scheuren?

wat voor opties heb ik om dat probleem met die te smalle baspijpen op te lossen? (behalve er grotere in te zetten dan) moet ik ze nou langer of korter maken?
      ik heb dus een te kleine kast voor mijn speakers, dan zouden ze dus eigenlijk té veel tegendruk krijgen?

ennee waar staat die Qts ook alweer voor?
      en ik snap ook niet helemaal waarom die p1000 nu een kleinere kast nodig heeft hij heeft toch meer vermogen?

Comment

• All-round Sound
        • Feb 2006
        • 289

Originally posted by ockbolz
        anders klinkt ja, maar dan hoeft hij toch niet te scheuren?

wat voor opties heb ik om dat probleem met die te smalle baspijpen op te lossen? (behalve er grotere in te zetten dan) moet ik ze nou langer of korter maken?
        ik heb dus een te kleine kast voor mijn speakers, dan zouden ze dus eigenlijk té veel tegendruk krijgen?

ennee waar staat die Qts ook alweer voor?
        en ik snap ook niet helemaal waarom die p1000 nu een kleinere kast nodig heeft hij heeft toch meer vermogen?
        een speaker die meer vermogen moet verwerken zal ook graag een grote slag willen maken dus moet je hem als het ware afremmen
        met een kleinere behuizing

er zijn zoveel dingen waar je rekening mee "moet" kan houden
        belangrijk zijn voor basreflex VAS lange X-max , Fs en BL factor
        dit laatste is als het ware de motor
        dit is bij hoorn systemen nog belangrijker
        evenals de stijfheid van het membraam

m.v.g.
        Luke
        --------------------------
        harder kan altijd nog

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Toch kan hij kapot gegaan zijn erdoor, bijvoorbeeld omdat je een bepaalde output/druk/geluid wilt hebben van een kast.

Als dat er niet uitkomt kan je eenvoudig een EQ wat opdraaien om zo er toch de bas uit te halen die je wilt horen.

Door dit EQ'en krijgt de speaker behoorlijk op z'n donder en als dan ook nog de kast niet echt opmaat is voor hem is het dubbel pijn lijden....

Ik spreek hier uit praktijk ervaring! Ik heb deze speaker in dezelfde kast gehad namenlijk, ik had de kast echter niet in deze vorm gebouwd maar de inhoud omgerekend naar een trapezium kast, zodat ze perfect op mijn topjes van toen paste.
          Bij mij viel het resultaat zo enorm tegen dat ik dus een EQ op 60 hz van +12 Db moest hebben om een beetje druk uit de kast te krijgen. Ik heb ze daarmee niet gescheurd, maar wel zodanig vernield dat één nu wat vreemd klinkt als je tegen het membraam tikt met je vingers.Ik kan het geluid niet anders omschrijven dan dat het klinkt als zand op een snare drum (een vreemd bijgeluid dus) Maar je hoort het niet als hij gewoon speelt......

Over de poorten, volgens mijn mening moet je de inhoud van de originele pijpen omrekenen naar een pijp in de diameter die jij hebt.
          Ik kan dit fout hebben, maar zo zie ik het nu eenmaal, wat diameter betreft zou ik zeker niet te klein gaan ivm poortruis !! (zeeeer irritant)
          Last edited by beyma; 20-04-06, 20:23.

Comment

• ockbolz
            • Apr 2006
            • 21

aha dus het gaat om de inhoud van de koker (basreflexpijp) das pi x d x de lengte (toch?) ga ik daar eens mee knutselen, maar het valt niet mee om pvc pijp te verlengen, kan wel met een sok maar die is weer ietsje groter dus weer een grotere inhoud

en van die VAS lange X-max , Fs en BL factor snap ik nog erug weinig,
            kep hier wat pa handboeken liggen zal daar eens in bladeren,

wel toevallig dat je de zelfde boxen en dezelfde speakers hebt, was ook niet héél tevreden met het geluid maarja ik liet ze buiten in de openlucht knallen en dan valt het vaak ook tegen kep er wel constant op gelet dat ze niet gingen clippen

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

De kast is aan de grote kant (vermindering belastbaarheid) en gezien een Fs van 49 Hz is de tuning onder de Fs (nog een keer vermindering van de belastbaarheid).
              Als je de poorten langer maakt, verlaag je de afstemming en neemt de belastbaarheid nog verder af. Bovendien zorgt een lagere tuning voor een lagere SPLmax. Momenteel zit je al zo'n 10 Hz onder de Fs, niet de beste keus dus.

Zaag eens 5 á 7 cm van elke poort af, op die manier verhoog je de afstemming, neemt de belastbaarheid toe en gaat de speaker harder met het zelfde vermogen. De kast 15 á 20 cm minder hoog maken (dus inhoud verkleinen) zou het helemaal afmaken.

Pi x d = de omtrek. Pi x r^2 of Pi x 0,25 x d^2 geeft de oppervlakte (x de lengte is de inhoud). Laatste formule schrijft makkelijker als 0,7854 x d^2 (0,7854 typt/onthoud makkelijk op een rekenmachine, probeer maar).

Handiger is het om even te simuleren (zie het sticky: Handleiding WinISD Pro).

De grote van de kast moet je meer in de richting van de Fs, Vas en, jawel, de Qts zoeken

Mvg Johan

Comment

• ockbolz
                • Apr 2006
                • 21

ok dan, thnx! ik ga het proberen maar eerst ff mijn woofertjes laten reconen

thnx voor de reply's!!!

Comment

• beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

Als dat reconen lukt, wil je dan hier laten weten wat dat kost en waar je die recone gekocht hebt?
                  Dit in verband met die vreemde geluiden uit één van mijn speakers , waar ik dus vanaf wil (want het is zeker geen slechte speaker)

Comment

• ockbolz
                    • Apr 2006
                    • 21

ok is goed, ik ga ze vanmiddag wegbrengen, hoor ik denk ik begin volgende week wat het gaat kosten
                    ik weet niet of het uitmaakt of ze 4 of 8 ohm zijn kwa kosten maar die van mij zijn dus 4 ohm, hoorde dat dat niet echt gebruikelijk is voor deze speakers

Comment

• mverdult
                      • Dec 2003
                      • 123

Je kunt bij leans in Belgie gewoon een recone set kopen, je hoeft dan alleen je magneet over te zetten en je bent klaar. Daar hebben ze alles gewoon op voorraad van Craaft. Is denk ik goedkoper als opnieuw reconen ergens anders.

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

Magneet overzetten Krijg je er dan ook een lube lijm bij ??

Want volgens mij zit die achter/onder de centre ring vast geschroefd
                        Dus het lijkt me niet dat je alleen een basket met conus koopt...

Normale gang van zaken met een recone is dat je de conus centreerd met shims, vervolgens alles aan het frame lijmt, en dan als laatste de shims weghaald en de stofkap er op plakt.

Trouwens best een dure speaker geworden, 399 euro (879 gulden) ik had er nog 449 gulden voor betaald
                        Last edited by beyma; 23-04-06, 22:28.

Comment

• All-round Sound
                          • Feb 2006
                          • 289

Hey BEYMA,

van PV hebben ze serie's met vast geschroevde magneten
                          reconing duurt op die manier +- 15 min.

alleen zijn de meeste serie's behoorlijk verouderd en gaan ze tot max 350Wrms
                          echter blijven ze wel heel goed klinken

naar horen is de "nieuwe" low-rider serie heel behoorlijk 800Wrms

m.v.g.
                          Luke

Comment

Working...