Ontwerpje Kick hoorn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bertuss
    • Jan 2002
    • 816

Ontwerpje Kick hoorn

Hey luitjes hiero!

Aangezien er de laatste tijd weer eens flink wat leesvoer is hier over hoorns etc, ben ik zelf weer eens met de knopjes van hornresp gaan spelen.
    Na een tijdlang met hifi bezig te zijn geweest, is het weer eens tijd voor wat bas geweld.
    Ik heb in het verleden reeds twee Folded horns gebouwd van speakerstore.
    Ik heb toen budget drivers toegepast gezien mijn toepassingen ervoor. (thuis, gemiddelde kelder) . Deze woofers (pax serie conrad) werken daar vandaag de dag nog perfect in.
    Maar er liggen nog twee 15" woofertjes op het schap.
    Deze zijn van powersound, en zijn optisch gelijk aan de Pax woofers.
    Zegt niks erover natuurlijk, maargoed.
    Na een zoektocht, heb ik para's gevonden, en ingevoerd in Hornresp.
    De bedoeling is, om twee baskasten te maken. Dus niks geen subgeweld, dat is er reeds in overvloed. Puur die extra duw in rug zeg maar.
    Heb redelijk wat kennis opgedaan reeds, en ging dus aan de slag met autocad. een eis die ikzelf stelde was de buitenmaat. 60x60x40.
    Handig met plaatmateriaal overigens. Ook werd er al snel een hoorn in die ruimte getekend. een exponentieel verloop met 10% elke 5 cm aan oppervlak, was mn uitgangspunt.
    Ik heb uiteindelijk dit ontwerpje weten te maken en een plotje laten maken door hornsresp. De achterkamer kan niet meer toenemen deze is een 25 liter, meer plaats is er niet. Ook misschien niet nodig, gezien het inzetbereik van de hoorn. De hoornlengte ligt ergens tussen de 90-100 cm.
    e Throat (ik neem midden woofer als punt ? ) is een 350 cm2.
    de compressiefactor van 2 en een beetje, kunnen ze hebben. Dit weet ik van de reeds gebouwde hoorns.
    Dit loopt door tot een 1700cm2 aan de mond.
    Nu mijn vraag, hoe moet een goede kick kast eruit zien , gelet op het Freq.verloop?
    Zeggen jullie van dit plotje is niks, of zou het een nette aanvulling zijn?

Het ontwerp wat erbij hoort, staat hieronder.
  • extremebottens
    • Mar 2006
    • 153

Is dit halfspace gesimuleerd?? (oftewel 2Pi)?

Het lijkt me niet maar anders is het zeer geslaagd, op de hobbelingen na dan.

Groetjes

Comment

• bertuss
      • Jan 2002
      • 816

Hallo, nee de simulatie is van 1/4 space.
      ze staan trouwens altijd in een hoek, wat dat betreft.

Comment

• extremebottens
        • Mar 2006
        • 153

Originally posted by bertuss
        Hallo, nee de simulatie is van 1/4 space.
        ze staan trouwens altijd in een hoek, wat dat betreft.
        Maar het is hier in het forum makkelijker als je de plot even in half space (2pi) online zet. Iedereen simuleert hier in half space dus dat is voor ons gevoel makkelijker dan in 1/4space om te vergelijken.

Groeten,

Martin Ottens

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Zet het in beide (met de compare functie), het uiteindelijke resultaat erbij is wel zo handig. Door de meerdere folds in de hoorn is het aannemelijk dat de hoorn niet meer lekker klinkt boven de 150 á 200 Hz (ook al lijkt de sim anders te suggereren, vandaar dat bijv. de Xtro 15" sectie recht is, om tot ca. 300 Hz te komen.

Mvg Johan

Comment

• bertuss
            • Jan 2002
            • 816

Ik zal eens een plotje hier enerzetten van 2Pi.

Heb zelf al gezien dat de output een 6 db zakt in het basbereik.

Comment

• frederik_
              • Jul 2003
              • 98

Originally posted by Rademakers
              Zet het in beide (met de compare functie), het uiteindelijke resultaat erbij is wel zo handig. Door de meerdere folds in de hoorn is het aannemelijk dat de hoorn niet meer lekker klinkt boven de 150 á 200 Hz (ook al lijkt de sim anders te suggereren, vandaar dat bijv. de Xtro 15" sectie recht is, om tot ca. 300 Hz te komen.

Mvg Johan
              Vergeet echter niet dat zowel Turbo als F1 gevouwen laag hoorns gebruiken die tot zelfs 445Hz doorlopen.
              F1 Res2 15" tot 250Hz en F1 Res4+5 12" tot 445Hz.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

En de DR-serie van Fitzmaurice tot 2 -10 kHz De overige lijken er op te zijn ontworpen om de crossoverfrequentie beneden de frequentie te houden waarvan de golflengte overeenkomt met de hoornlengte. Mede gelet op de onderste grens van het opgegeven frequentiegebied.
                Bijv. de HD15 blijkt eerder in de problemen te komen (180 Hz) met minder hoeken in het hoornverloop als deze kickhoorn. Ik meen me te herinneren dat de Xtro op een soortgelijke wijze is aangepast in ontwerp.

Ik denk dat er meerdere conclusies zijn af te leiden uit deze schijnbare tegenstrijdigheden. Eén daarvan is, dat bij het gebruik van folded kickhoorns de simulatie vanaf ca. 180 Hz minder betekenis krijgt en andere, niet-simuleerbare/gesimuleerde parameters de overhand krijgen (althans voor Hornresp).

De vraag wordt dan ook of je er de R&D voor wilt doen zoals F1 zal hebben gedaan of dat je liever op gebaande paden blijft. Met een beetje geluk zit je in één keer goed.

Mvg Johan
                Last edited by Rademakers; 21-04-06, 23:28.

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

De F1 Res4 heeft een faseplug voor de 12" sectie... Het verschil tussen X-tro I en X-tro II had met name te maken met de hals van de 15" sectie. Het uiteindelijke ontwerp heeft een betere 'kick' dan de eerste versie. Grappig eigenlijk want op grond van de simulatie komt dit niet naar voren. Al doende leert men zullen we maar zeggen. Zo nu en dan achter de PC vandaan komen en iets bouwen is echt heel leerzaam.

MVG Contour

Comment

Working...