Hey luitjes hiero!
Aangezien er de laatste tijd weer eens flink wat leesvoer is hier over hoorns etc, ben ik zelf weer eens met de knopjes van hornresp gaan spelen.
Na een tijdlang met hifi bezig te zijn geweest, is het weer eens tijd voor wat bas geweld.
Ik heb in het verleden reeds twee Folded horns gebouwd van speakerstore.
Ik heb toen budget drivers toegepast gezien mijn toepassingen ervoor. (thuis, gemiddelde kelder) . Deze woofers (pax serie conrad) werken daar vandaag de dag nog perfect in.
Maar er liggen nog twee 15" woofertjes op het schap.
Deze zijn van powersound, en zijn optisch gelijk aan de Pax woofers.
Zegt niks erover natuurlijk, maargoed.
Na een zoektocht, heb ik para's gevonden, en ingevoerd in Hornresp.
De bedoeling is, om twee baskasten te maken. Dus niks geen subgeweld, dat is er reeds in overvloed. Puur die extra duw in rug zeg maar.
Heb redelijk wat kennis opgedaan reeds, en ging dus aan de slag met autocad. een eis die ikzelf stelde was de buitenmaat. 60x60x40.
Handig met plaatmateriaal overigens. Ook werd er al snel een hoorn in die ruimte getekend. een exponentieel verloop met 10% elke 5 cm aan oppervlak, was mn uitgangspunt.
Ik heb uiteindelijk dit ontwerpje weten te maken en een plotje laten maken door hornsresp. De achterkamer kan niet meer toenemen deze is een 25 liter, meer plaats is er niet. Ook misschien niet nodig, gezien het inzetbereik van de hoorn. De hoornlengte ligt ergens tussen de 90-100 cm.
e Throat (ik neem midden woofer als punt ? ) is een 350 cm2.
de compressiefactor van 2 en een beetje, kunnen ze hebben. Dit weet ik van de reeds gebouwde hoorns.
Dit loopt door tot een 1700cm2 aan de mond.
Nu mijn vraag, hoe moet een goede kick kast eruit zien , gelet op het Freq.verloop?
Zeggen jullie van dit plotje is niks, of zou het een nette aanvulling zijn?

Het ontwerp wat erbij hoort, staat hieronder.
Aangezien er de laatste tijd weer eens flink wat leesvoer is hier over hoorns etc, ben ik zelf weer eens met de knopjes van hornresp gaan spelen.
Na een tijdlang met hifi bezig te zijn geweest, is het weer eens tijd voor wat bas geweld.
Ik heb in het verleden reeds twee Folded horns gebouwd van speakerstore.
Ik heb toen budget drivers toegepast gezien mijn toepassingen ervoor. (thuis, gemiddelde kelder) . Deze woofers (pax serie conrad) werken daar vandaag de dag nog perfect in.
Maar er liggen nog twee 15" woofertjes op het schap.
Deze zijn van powersound, en zijn optisch gelijk aan de Pax woofers.
Zegt niks erover natuurlijk, maargoed.
Na een zoektocht, heb ik para's gevonden, en ingevoerd in Hornresp.
De bedoeling is, om twee baskasten te maken. Dus niks geen subgeweld, dat is er reeds in overvloed. Puur die extra duw in rug zeg maar.
Heb redelijk wat kennis opgedaan reeds, en ging dus aan de slag met autocad. een eis die ikzelf stelde was de buitenmaat. 60x60x40.
Handig met plaatmateriaal overigens. Ook werd er al snel een hoorn in die ruimte getekend. een exponentieel verloop met 10% elke 5 cm aan oppervlak, was mn uitgangspunt.
Ik heb uiteindelijk dit ontwerpje weten te maken en een plotje laten maken door hornsresp. De achterkamer kan niet meer toenemen deze is een 25 liter, meer plaats is er niet. Ook misschien niet nodig, gezien het inzetbereik van de hoorn. De hoornlengte ligt ergens tussen de 90-100 cm.
e Throat (ik neem midden woofer als punt ? ) is een 350 cm2.
de compressiefactor van 2 en een beetje, kunnen ze hebben. Dit weet ik van de reeds gebouwde hoorns.
Dit loopt door tot een 1700cm2 aan de mond.
Nu mijn vraag, hoe moet een goede kick kast eruit zien , gelet op het Freq.verloop?
Zeggen jullie van dit plotje is niks, of zou het een nette aanvulling zijn?

Het ontwerp wat erbij hoort, staat hieronder.

De overige lijken er op te zijn ontworpen om de crossoverfrequentie beneden de frequentie te houden waarvan de golflengte overeenkomt met de hoornlengte. Mede gelet op de onderste grens van het opgegeven frequentiegebied.
Comment