Welke kan ik het beste bouwen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michel88
    • Mar 2006
    • 10

Welke kan ik het beste bouwen?

hallo,
    ik heb even een vraagje, ik wil speakers bouwen van ongeveer 1000/1200Watt RMS.
    Maar welke kan ik het beste bouwen voor een fatsoendelijk geluid?
    Als ik Topkasten bouw moet ik dan ook nog subwoofers erbij hebben?
    Wie heeft er een goed ontwerp voor mij?
    Ik wil het vooral gebruiken voor kleine feestjes en carnaval.
    Versterker heb ik al een Yahama van 1200watt.
    Ik heb al op http://www.speakerstore.nl gekeken maar ik zou het echt niet weten welke ik het beste kan bouwen.

Alvast Bedankt,

Michel
  • Dr. Edie
    • May 2003
    • 671

Originally posted by michel88
    hallo,
    ik heb even een vraagje, ik wil speakers bouwen van ongeveer 1000/1200Watt RMS.
    Maar welke kan ik het beste bouwen voor een fatsoendelijk geluid?
    Als ik Topkasten bouw moet ik dan ook nog subwoofers erbij hebben?
    Wie heeft er een goed ontwerp voor mij?
    Ik wil het vooral gebruiken voor kleine feestjes en carnaval.
    Versterker heb ik al een Yahama van 1200watt.
    Ik heb al op http://www.speakerstore.nl gekeken maar ik zou het echt niet weten welke ik het beste kan bouwen.

Alvast Bedankt,

Michel
    Jij moet je eerst eens goed gaan inlezen..

Ten eerste zegt het vermogen weinig tot niets, komt bij dat de Yamaha zoals ik hoor 1200 Watt levert? In brug/per kanaal, op hoeveel ohm? Dan zou je subs moeten nemen van de helft (stel je amp levert 1200 Watt per kanaal op 4 ohm, zou je subs van zo'n 600-800 Watt hebben moeten ALS je het optimale eruit wilt halen. Is je speaker 8 ohm, dan trek er nog maar wat meer vanaf).. Even simpel uitgelegd.

Speakerontwerpen, wil je iets compacts of niet? Hoeveel personen, en belangrijker; je budget. Ik denk dat je niet zoveel verstand hebt ervan, dus ik zou lekker een bass-reflex nemen, bij hoorns komt er al snel heel wat meer bij kijken waar jij nog niet aan toe bent. Als je topkasten bouwt en je mist laag; bouw/plaats je subs eronder.. Ligt aan je eigen eisen.
    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• michel88
      • Mar 2006
      • 10

het hoeft niet compact te zijn, zolang het maar degelijk is en er goed geluid uit komt.
      maar een bass-reflex produceert toch alleen maar lage tonen?
      ik moet gewoon een leuk setje hebben die voor verschillende dingen inzetbaar is.
      en het moet niet van die rommel zijn waar je niks mee kan.
      mijn budget is genoeg om het zo maar even te zeggen.
      Maar het hoeft allemaal niet te overdreven gewoon een leuk steje.
      welke raad je me dan aan?

Gr. Michel
      Last edited by michel88; 21-03-06, 13:40.

Comment

• ivo
        • Jul 2003
        • 390

[quote=Dr. Edie]

Ten eerste zegt het vermogen weinig tot niets, komt bij dat de Yamaha zoals ik hoor 1200 Watt levert? In brug/per kanaal, op hoeveel ohm? Dan zou je subs moeten nemen van de helft (stel je amp levert 1200 Watt per kanaal op 4 ohm, zou je subs van zo'n 600-800 Watt hebben moeten ALS je het optimale eruit wilt halen. Is je speaker 8 ohm, dan trek er nog maar wat meer vanaf).. Even simpel uitgelegd.

quote]

Bedenk wel dat een basreflex kast met een speaker van 97dB 1w/1m met 600-700 watt en stuk minder druk geeft dan een bv hybride met een speaker van 100,5 dB 1w/1m met dezelfde versterker.
        Vermogen zegt dus wel wat, bij een versterker van "minder" vermogen kan je beter speakers gebruiken met een hoger rendement.
        Als je toppen wilt bouwen zoek dan een speaker met een hoog rendament en een lage ohmage, voor het hoog maak het weinig uit, deze vraag/krijg in verhouding minder vermogen en zal dan ook weinig invloed hebben op het uiteindelijke resultaat.
        Gebruik wel goede componenten voor je filter, spoelen met een dikke draaddoorsnee, 2mm voor het laag/mid, hier gaat wel een hoop vermogen verloren mits niet goed gekozen.

Het is dus een combinatie van meerdere factoren om tot een, voor jou, ideaal setje te komen.
        Ik wil je evt wel helpen, mail mij dan prive, ik heb wel een aantal ideeen.
        Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• Dr. Edie
          • May 2003
          • 671

Originally posted by ivo
          Bedenk wel dat een basreflex kast met een speaker van 97dB 1w/1m met 600-700 watt en stuk minder druk geeft dan een bv hybride met een speaker van 100,5 dB 1w/1m met dezelfde versterker.
          Vermogen zegt dus wel wat, bij een versterker van "minder" vermogen kan je beter speakers gebruiken met een hoger rendement.
          Snap ik uiteraard, maar met een te lichte versterker word deze al snel de clip ingejaagd, komt bij kijken dat een hoorn toch wat meer aandacht nodig heeft (filter type, cut-off frequentie etc..) en een beginner naar mijn mening zo'n hoorn sneller kapot speelt dat een eenvoudige bass-reflex met een goede cut-off erop. Vooral aangezien je een hoorn (zoals de Punisher) niet echt hoort of je hem tezwaar overbelast e.d.

Verder heb je gelijk idd, maar om een beginner een hoorn aan te geven.. mwoah. Nog te zwijgen over de bouw ervan.
          Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• ivo
            • Jul 2003
            • 390

Originally posted by Dr. Edie
            komt bij kijken dat een hoorn toch wat meer aandacht nodig heeft (filter type, cut-off frequentie etc..) en een beginner naar mijn mening zo'n hoorn sneller kapot speelt dat een eenvoudige bass-reflex met een goede cut-off erop. Vooral aangezien je een hoorn (zoals de Punisher) niet echt hoort of je hem tezwaar overbelast e.d.

Verder heb je gelijk idd, maar om een beginner een hoorn aan te geven.. mwoah. Nog te zwijgen over de bouw ervan.
            Ik heb het ook niet over hoorngeladen gehad
            Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• michel88
              • Mar 2006
              • 10

in iedergeval bedankt voor de informatie allebei

Comment

Working...