SK Bastelhorn van duitse collega's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • extremebottens
    • Mar 2006
    • 153

SK Bastelhorn van duitse collega's

Heren en Dames,

Ik ben stiekem even bij de duitsters gaan kijken en kom terecht op de SK-Bastelhorn die helemaal hot is op dat forum! Daar zal wel een reden voor zijn dus denk ik laten we hier eens in ons eigen taaltje praten over als deze hoorn het echt wel is!

Hij lijkt heel sterk op een punisher maar er wordt gebruik gemaakt van een 18" i.p.v. 12" en de totale kastinhoud is kleiner!! Vreemd he:

Kastinhoud SK Bastelhorn: 216 liter
    Kastinhoud Punisher: 280 liter

(terwijl er een kleinere speaker is gebruikt)

Toch halen ze goede resultaten, zie onderstaande links voor info:

http://www.paforum.de/phpBB/viewtopic.php?t=42781 (de tekeningen)
    http://www.paforum.de/phpBB/viewtopi...ght=bastelhorn (metingen)
    http://www.party-pa.de/phpBB/viewtopic.php?t=43151 (bouwproces)

Wat denken jullie ervan?? Ik ben benieuwd, een kleinere kast, toch 18" erin en het speelt ook nog!!

Groetjes,

Martin Ottens
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Ik heb die Bastelhorn wel eens gesimuleerd. De Punisher drukte er geloof ik 5-10dB meer uit bij 50Hz.. (afhankelijk van welke x-max je rekent voor de 18") maar de kast is ook weer iets groter.

Overigens heb je bij de Bastelhorn het probleem dat de 18" driver vol tegen een lastig te versterken plaat staat aan de drukken. Die moet dus op een of andere manier worden versterkt. Dat een 12" konus in verhouding een stuk stijver is dan een 18" speelt ook een rol. Hoe stijver de konus des te beter blijft deze zich gedragen als een stijf vlak waardoor de geluidsdruk optimaal kan zijn bij grote vermogens.

Maar ik vind de Bastelhorn wel een leuke kast, vooral omdat hij zo compact is.

MVG Contour

Comment

• extremebottens
      • Mar 2006
      • 153

Maar het principe is dus wel redelijk gelijk? Het enige wat ik me afvraag is waar begint de hoorn en waar eindigt de compressiekamer? Dit omdat de voorkamer direct schuin loopt? Bij de SK Bastelhorn houden ze volgens mij 2/3e van de speaker aan?

Is hier ook echt met goede argumenten een antwoord op te geven, dus wat te onderbouwen is middels theorie? Of zijn het gewoon aannames en gokken?

Dit zal wel een beetje vreemd zijn, als het gegokt wordt want bij een 18" speaker heb je toch snel een verschil in hoornlengte van 46cm??

Even over de punisher en de SK Bastelhorn, ik heb hem jammer genoeg nog nooit mogen horen (bij de meeting bij Iven waar ik was was de punisher wel aangekondigd maar ging jammer genoeg niet door, maar ja)

Dan maar een paar simpele vragen:

Gaat de punisher harder dan een bandpass hoorn rond de 80 a 100 Hz (dus de echte kick)

Gaat de punisher dieper dan een bandpass hoorn? (hier is het antwoord waarschijnlijk ja op)

Tot welke frequentie kun je gaan bij de punisher (120Hz ongeveer?).

Is een punisher te gebruiken voor een feestje tussen de 50 en 100 personen, met 1 per kant? Dan bedoel ik niet als het vermogen voldoende is maar als het klinkt?

Kun je met 4 stuks, 2 per kant goed versterkt (2Kw per kant) een laten we zeggen schoolfeest (jeugd 12 tot 18 jaar) voorzien van voldoende laag tot 800 personen?

Dan even over de SK-Bastelhorn: Als je het formaat zou vergroten naar laten we zeggen 60 x 70 x 80 cm en de vouw van de punisher ongeveer zou aanhouden zal je dan een leuk hoorntje kunnen maken met 18" ala punisher en SK-Bastelhorn die qua diepte ook beter in de buurt komt van de Punisher?

Genoeg gebabbeld, ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,

Martin Ottens en alvast bedankt voor de antwoorden

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Over de Punisher en de voor en nadelen van hoorns tegenover basreflex is al veel geschreven, kijk anders eens op het newline forum.

MVG Contour

Comment

• extremebottens
          • Mar 2006
          • 153

Het enige wat ik me afvraag is waar begint de hoorn en waar eindigt de compressiekamer? Dit omdat de voorkamer direct schuin loopt? Bij de SK Bastelhorn houden ze volgens mij 2/3e van de speaker aan?

Is hier ook echt met goede argumenten een antwoord op te geven, dus wat te onderbouwen is middels theorie? Of zijn het gewoon aannames en gokken?

Dit zal wel een beetje vreemd zijn, als het gegokt wordt want bij een 18" speaker heb je toch snel een verschil in hoornlengte van 46cm??
          Dan even over de SK-Bastelhorn: Als je het formaat zou vergroten naar laten we zeggen 60 x 70 x 80 cm en de vouw van de punisher ongeveer zou aanhouden zal je dan een leuk hoorntje kunnen maken met 18" ala punisher en SK-Bastelhorn die qua diepte ook beter in de buurt komt van de Punisher?
          @Contour, over het eerste, heb je hier een antwoord op? En wat zou jij gebruiken als begin van de hoorn en einde van de compressiekamer in een simulatie van de Punisher en/of SK bastelhorn?

@iedereen, Hoe denken jullie over de tweede bovenstaande stelling.

PS. Ik ga me eens druk verdiepen in de forums waar de punisher is besproken.

Groetjes,

Martin Ottens

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Het is inmiddels gangbaar, hoewel niet altijd even goed onderbouwd. Soms wordt ook de hoorn vanaf begin gebruikt, als de compressie direct voor de speaker plaatsvind door middel van een smalle doorgang. Ik meen me te herrinneren dat Tom Danley her eens groen licht voor gaf, dus dan is minstens de halve diy-community tevreden

Inmiddels spreken de meetresultaten voor zich. Dergelijke resultaten zijn immers alleen haalbaar met de langere hoorn.

Betreft het tweede ben ik al eens bezig geweest met 15" en 18". Een nadeel dat ik tegenkwam is de diepte van de 18LW1400. Hierdoor is het lastig de hoorn snel te laten expanderen, het valt echter te overkomen. De plaat is met een aantal goed doordachte ribben te versterken of met een luik aan de achterzijde, bij de eerste optie zou ik overstappen op M8 voor het luik.Qua gevoeligheid kun je de Punisher goed benaderen als je de Bastelhorn gewoon uitvergroot. De frequentierespons van de Bastelhoorn lijkt namelijk erg op de Punisher, dus zal de gevoeligheid waarschijnlijk een stukje lager liggen (valt niet af te lezen uit de metingen). Bruikbare slag even in het midden gelaten.

Mvg Johan

Comment

• extremebottens
              • Mar 2006
              • 153

Soms wordt ook de hoorn vanaf begin gebruikt, als de compressie direct voor de speaker plaatsvind door middel van een smalle doorgang. Ik meen me te herrinneren dat Tom Danley her eens groen licht voor gaf
              Dus dan benut je de volledige 30cm voor de speaker in de punisher en die zie je als hoorn, ik neem aan dat je deze dan niet bij de compressiekamer rekent? Oftewel je hebt een zeer kleine compressiekamer (eigenlijk de inhoud van de speaker conus, zal 1 tot 3 liter max zijn?)

Qua gevoeligheid kun je de Punisher goed benaderen als je de Bastelhorn gewoon uitvergroot. De frequentierespons van de Bastelhoorn lijkt namelijk erg op de Punisher
              Ik ga het gewoon eens proberen, ik heb 3 vage ideeën op de plank liggen waar dit één van is. Ik wil ze alle drie uitwerken en dan de keuze maken, misschien ook meerdere proto´s bouwen, maar ik wil wel iets nieuws bouwen, niet iets bestaand, het mag wel eigenschappen hebben van bestaande kasten (die zich bewezen hebben).

Bedankt voor de info.

Groeten,

Martin Ottens

Comment

• extremebottens
                • Mar 2006
                • 153

Als je kijkt naar onderstaande link:

Zullen ze dan de 100mm (dus bij de eerste knik) zien als begin van de hoorn? en tot daar (ook al loopt het schuin) de ruimte zien als compressiekamer?

Als die 100mm gezien wordt als begin van de hoorn dan heb je een hals van 57 x 10 = 570cm^2 wat een iets hogere compressiefactor oplevert als 2!

Ik vraag dit omdat bij de Punisher er vanuit gegaan is dat de hoorn op de helft van de driver begint, als je daar hier ook vanuit gaat dan is de hals ongeveer: 7 (gemiddelde van 4 en 10) x 57 (breedte) = 399cm^2, wat een compressiefactor van 3 zal opleveren (uitgaande van een Sd van 1200).

Zoals je ziet heb ik in 2 topic´s de punisher en deze een vraag gesteld die slaat op een toenemende voorkamer. Is het zo dat je bij een direct toenemende voorkamer een hogere compressiefactor kunt gebruiken? Als je deze berekent op het midden van de driver? dus i.p.v. 2 een compressiefactor van wel 3?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Martin Ottens

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Hallo Martin,

Kort door de bocht kun je zeggen dat een hoorn als taak heeft de hoge druk voor de driver te transformeren naar de lagere omgevingsdruk. Als je nu naar de voorkamer gaat kijken van bijvoorbeeld de X-tro 15" sectie dan zie je de dwarsdoorsnede eerst afnemen. Hier wordt de druk dus juist hoger (compressie) dan zie je duidelijk de hoornhals en de expansie. In dit geval is het dus simpel waar de hoorn begint maar let dus op: de hoorn begint daar waar de druk weer gaat afnemen.

Bij de Punisher zit er de eerste 30cm van de hoorn een driver in de zijkant van de hoorn. De driver zorgt voor een hoge druk. Wanneer de hoorn de eerste 30cm niet had geexpandeerd zou de hoorn dus pas na die 30cm zijn begonnen omdat dan het oppervlak toeneemt en er geen additionele drukopbouw meer is. Nu is het bij de Punisher iets complexer omdat de hoorn in oppervlak wel toeneemt. De echte hoornhals zal dus toch ergens voor de driver liggen (maar meer naar de rand). Nu is dit verhaal fysisch niet helemaal correct omdat dit ervan uitgaat dat de hoorn 100% als hoorn werkt en niet als resonator (TL) echter voor de Punisher en de meeste hoorn zal dit niet opgaan vanwege de te kleine hoornmond.

Nu is het wel zo dat het volgens AJ-horn allemaal niet zo nauw komt. Of ik nu een langere hoorn en kleinere voorkamer simuleer of een 30cm kortere hoorn met grotere voorkamer, de responsie blijft ongeveer gelijk.

MVG Contour
                  Last edited by Contour; 10-03-06, 18:07.

Comment

• extremebottens
                    • Mar 2006
                    • 153

@Contour, bedankt voor je reactie het blijft een beetje aannames maken maar zoals jij ook zegt in je ontwerp moet je deze vrijheid creeëren.

Maar ik zit nog wel met de compressie factor! Hier moet je toch wel mee oppassen? Zoals ik in de vorige post heb uitgerekend:

Als je kijkt naar onderstaande link:

http://www.xcite-live.de/Bastelhorn-Masse1.GIF

Zullen ze dan de 100mm (dus bij de eerste knik) zien als begin van de hoorn? en tot daar (ook al loopt het schuin) de ruimte zien als compressiekamer?

Als die 100mm gezien wordt als begin van de hoorn dan heb je een hals van 57 x 10 = 570cm^2 wat een iets hogere compressiefactor oplevert als 2!

Ik vraag dit omdat bij de Punisher er vanuit gegaan is dat de hoorn op de helft van de driver begint, als je daar hier ook vanuit gaat dan is de hals ongeveer: 7 (gemiddelde van 4 en 10) x 57 (breedte) = 399cm^2, wat een compressiefactor van 3 zal opleveren (uitgaande van een Sd van 1200).
                    En bij de Punisher kom ik als ik halverwege de driver reken op een compressiefactor van: 490 (Sd) / 150 (Hals) = 3,3 Wat best hoog is. Bij de SK Bastelhoorn twijfel ik dus als daar ook uit is gegaan van het midden van die 18" driver, dan kom je namelijk ook op een compressiefactor van 3!! Wat me hoog lijkt voor een 18" of kan een bijv. Eighteen Sound 18LW1400 wel tegen die druk (compressiefactor 3 tot 3,5??)??

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Martin Ottens

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Hallo Martin,

De 18Sound 18LW-1400 heeft volgens mij een redelijk sterke conus. Ik heb ook her en der gelezen dat de LW-1400 volgens 18Sound zelf geschikt is voor hoornkasten. Maar ik ben het met je eens, een compressiefactor van 3 is aan de hoge kant voor een 18". Misschien moet je de vraag over de Bastelhoorn stellen op het duitse PA-forum, de ontwerper is daar ook aktief.

Tevens denk ik dat het inderdaad handig is om je ontwerp robuust te maken zodat het niet te nauw komt met het aantal liters van de voorkamer en de hoornlengte.

MVG Contour

Comment

• extremebottens
                        • Mar 2006
                        • 153

Hallo,

Ik ben al bezig op het duitse forum maar heb om eerlijk te wezen meer respect voor het punisher ontwerp dan de SK-BastelHoorn en de daarbij behorende ontwerpers.

Daarom vraag ik het hier, maar zal het ook op de duitse site eens vragen. Als ik antwoord heb zal ik dat hier plaatsen.

Nog even een ander vraagje over de compressiefactor:

Als je deze te hoog maakt, kan de conus dan de druk niet kwijt? Gaat de conus dan scheuren? of wordt de hele driver dan teveel tegengewerkt en kan de speaker dan niet bewegen zoals hij hoort te bewegen? Of kan de speaker zijn vermogen dan niet meer kwijt wat resulteert in doorbranden (opblazen) op lager vermogen dan RMS vermogen wat gespecificeerd is?

Groetjes.

Comment

• extremebottens
                          • Mar 2006
                          • 153

Hallo,

Heb nog even mijn probleemstelling losgelaten op een ander ontwerp dat zich heeft bewezen: De 1850 Horn van Speakerplans!

Hier betreft het een 18" hoorn met ook een voorkamer/hoorn die elkaar overlappen. Hier varieert de voorkamer gezien rechts van de driver qua oppervlakte vergeleken met links van de driver tussen:

- Rechts van driver: 0 cm x 60 cm = 0 cm^2 (oneindig hoge compressiefactor)
                          - Links van de driver: 11 cm x 60 cm = 660 cm^2 (compressiefactor 1,8)
                          - In midden van driver: 5,5 cm x 60 cm = 330cm^2 (compressiefactor ±3,6)

Bij de compressiefactor ben ik uit gegaan van een Sd van 1200 voor een 18" speaker.

Ik zou voor mijn ontwerp ook deze wijze van koppeling van de 18" aan de hoorn kunnen aanhouden, i.p.v. de wijze hoe de 12" aan de punisher wordt gekoppeld.

Ik ga weer aan de slag!

Hieronder de 1850 hoorn:

Met vriendelijke groet,

Martin Ottens

Comment

Working...