Verschillende typen Bandpass Hoornen!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • extremebottens
    • Mar 2006
    • 153

Verschillende typen Bandpass Hoornen!

Heren en Dames,

Het is een beetje stil geweest van mijn kant maar heb me afgelopen week weer goed ingelezen hier op het forum, heb nog 8 - 18" speakers liggen (4 x 18LW1400 en 4 x 18W1000), heb de nieuwste versie van Hornresp geinstalleerd en heb er weer zin in!! Lekker bezig met hoorn ontwerpen, lekker vergaderen hier op het forum en leuke dingen uitbedenken.

Startend met weer wat subwoofer geweld, ik heb tijdens het bijlezen hier op het forum de indruk gedregen dat momenteel de Bandpass Hoorn, de Infra en de Hybride ontwerpen erg hot zijn!

Vanhieruit mijn eerste vraag: Welke van onderstaande 2 banpasshoorns zou je kiezen en waarom?? En wie heeft ervaring met de versie van PA Plans? Hieronder de links:

Deze komt van PAPLANS, http://www.paplans.de.vu/

en de aloude bekende bandpasshoorn:

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes,

Martin Ottens
  • extremebottens
    • Mar 2006
    • 153

Hallo,

Ik kwam in mijn zoektocht op duitse sites nog een leuke hoorn tegen. Een soort van punisher voor 18"!

Kenden jullie deze ook?

En hier een simulatie van de 18LW1400 in deze SK Bastelhorn:

Groetjes
    Last edited by extremebottens; 06-03-06, 19:12.

Comment

• arie
      • Feb 2003
      • 550

Hoi,ik heb absoluut een ervaring met de bandpashoorns die hier genoemd worden, wel heb ik ervaring met de DAS audio st218 bassen dit is ook een bandpashoorn, doordat de hoorn niet heel erg lang is moet je niet al te veel diepte verwachten, wel is het zo dat als je gaat stapelen je meer diepte krijgt, wel is het zo dat het geluid wel ontzettend ver draagd, ook is het zo dat je ze zeer zwaar kunt belasten een avondje in de clip met een labgruppen fp6400 er op (Dassen zijn 1kw per stuk, en er gaat dan ruim 2 kw op los!!)is geen enkel probleem.Ik ben zeer tevreden over de kasten al vind ik wel dat ze meer geschikt zijn voor buiten en tenten dan voor binnen.groeten en succes Arjan

Comment

• extremebottens
        • Mar 2006
        • 153

Bedankt arie voor je reactie, misschien kan bovenstaand ontwerp iets verandert worden dat er meer hoorn in het bandpass hoorn ontwerp te proppen is, of is er een reden waarom het niet slim is een bandspass hoorn iets langer te maken? Natuurlijk de mond ook iets vergroten om weer een goed hoornverloop te krijgen.

Ik twijfel enorm tussen hybride en bandpass??

Groeten.

Comment

• extremebottens
          • Mar 2006
          • 153

Heren en Dames,

Om even weer op gang te komen, ben ik een iets grotere variant van de bandpass hoorn (bij jullie allen bekend) aan het simuleren.

Als basis heb ik even de standaard bandpass hoorn gesimuleerd (2PI, Halfspace).

Heb ik hier de maten ongeveer goed?? En ook het juiste ingevoerd?? Het is gesimuleerd met een 18LW1400.

Alles even in 1 plaatje geplakt. Het betreft dus een enkele kast, ik heb als hoornlengte 80cm aangehouden, als compressiekamer 37 liter en als achterkamer 83 liter totaal komt de kast inhoud dan op 293 liter (de hoorn betreft namelijk 174 liter).

Dit is 30 liter aan de hoge kant omdat als je volgens de kast maat gaat rekenen kom je op een max van 260 liter inhoud! (hier zit dus ene kleine fout maar denk dat dit niet veel invloed op de kast zal hebben.

Graag jullie reacties

Comment

• Dr. Edie
            • May 2003
            • 671

De kast begint boven de 60 Hz pas een beetje opgang te komen? Das erg hoog, komt bij dat de kast geloof ik best aan de hoge kant is nu. Dan zou ik liever 2 kleinere kasten neerplaatsen zodat de diepgang beter tot z'n recht komt (iets wat nu nog steeds niet, ondanks de grotere kast, gelukt is). Maar ik kan er naast zitten?
            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Ik kom uit op een S1 van ca. 850 cm2 (16,9-1,5) x 55. De verhoogde compressie zou ten goede moeten komen.

In eerste instantie de hoorn als één stuk simuleren is geen probleem maar het geeft wel een vertekend beeld. In feite zijn het drie conische stukken die op elkaar aansluiten. Dat zou ook het inschatten van de lengte makkelijker moeten maken.

Het staat me bij dat Frederik (van Speakerstore) hiervan toevallig ook invoergegevens had.

Op je overige vragen heb ik geantwoord in het Hornresp topic/sticky in de gedachte dit er uiteindelijk in op te nemen, mocht het tot nieuwe informatie leiden en voor de overzichtelijkheid.

Mvg Johan

Comment

• extremebottens
                • Mar 2006
                • 153

Bedant voor jullie reacties, ik ga verder met simuleren, jullie horen van mij!

Groetjes

Comment

• extremebottens
                  • Mar 2006
                  • 153

Heren en Dames,

Ik heb de S1 verkleind, maar voor het gemak nog even doorgesimuleerd met 1 conisch deel omdat ik dan ook multiple speakers kan doen (je gaat deze kasten toch niet per stuk gebruiken).

Het resultaat is nu iets beter, (even voor de duidelijkheid dit is de simulatie van de standaardkast van speakerstore, de aanpassingen die ik wil doen komen later maar eerst een goede referentie!).

Ik heb 2 kasten gesimuleerd (door multiple speakers) en heb 2,0V gekozen dus 1W op 4ohm. De simulatie is weer half space (2pi) omdat dit naar mijn idee het eerlijkste is.

De kast heeft nu de volgende eigenschappen:

-6dB punt: 53Hz (t.o.v. de allerhoogste piek die op 85Hz ligt)
                  0dB punt: 85Hz (hier is het rendement 1W op 2 kasten, 105dB)

Bij 120Hz, waar ik ongeveer over zal gaan naar de toppen is het rendement nog 104dB

Is dit aanvaardbaar? en dan vooral -6dB bij 53Hz? (wat zal een bassreflex hebben?)

Zie figuur hieronder:

Comment

Working...