C-sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin-V8
    • Feb 2006
    • 42

Originally posted by arie
    jep is wel aan te raden, een glijbaan is namelijk een vrij moeilijke kast voor veel speakers (speakers gaan makkelijk over de zeik), wel kun je met de rcf l15p540 er in gerust een 1200watt op twee kasten kwijt, wij draaide altijd met een crest audio ca 12 op op vier kasten, als je deze mono laat draaien en je zet ze met de hoornmonden naar elkaar toe dan weet je nog niet wat je mee maakt!!!!!Doe maar serieus een stap naar achteren (bij ons was het zelf zo erg dat als je ze totaal los zette dus de eindtrap ca 12 vol in de clip dan kon je binnen de 5 meter niet eens scherp meer zien, werkelijk war alles trilde en je hebt het idee dat je borstkast helemaal in elkaar gedrukt wordt (dit haal ik zelfs nu niet meer met 5 dubbele 18" kasten per kant, natuurlijk klinkt dit wel veel mooier en draagt het een stuk verder).succes groeten arjan
    Indien ik voorlopig toch geen gebruik maak van een subsonic-filter (omdat ik geen heb), waar let ik dan best op?
    Zodat ik mijn woofers binnen de kortste tijd niet kappot speel.

Comment

• Kevin-V8
      • Feb 2006
      • 42

Ik kan ergens 4 glijbaan-baskasten bemachtigen met de woofer: RFC L15 554K

De prijs is echt een spotprijs, en ik krijg er nog 2 reserve-speakers bij.
      Ik zou dan twee kasten per kant kunnen zetten.
      Normaal gezien gebruik ik mijn installatie in een kleine ruimte (ongeveer 70m²)
      Maar ik denk dat met 2 baskasten per kant ik toch al grotere ruimtes zou moeten aankunnen.

Mijn vraag is nu zijn deze woofers een beetje geschikt voor dit type kast?
      En is 500€ niet verdacht weinig voor zo 4 kasten?

Comment

• Banned
        Banned
        • Dec 2003
        • 951

ik zou voor die glijbanen gaan en speaker zal heus wel goed zijn voor deze kast.

500 is zeker een mooie prijs ( kasten zijn niet nieuw meer en je komt er moeilijk vanaf ( glijbanen ) omdat ze te zwaar en plomp zijn ! dat is meestal de reden van een lage prijs van dit soort kasten.

Maar ik vindt persoonlijk de glijbaan een van de weinige goede disco baskasten veel laag en een redelijke afstand ( beter als basreflexen )

OUDHOUT RULES

Comment

• arie
          • Feb 2003
          • 550

Originally posted by mephisto
          ik zou voor die glijbanen gaan en speaker zal heus wel goed zijn voor deze kast.

500 is zeker een mooie prijs ( kasten zijn niet nieuw meer en je komt er moeilijk vanaf ( glijbanen ) omdat ze te zwaar en plomp zijn ! dat is meestal de reden van een lage prijs van dit soort kasten.

Maar ik vindt persoonlijk de glijbaan een van de weinige goede disco baskasten veel laag en een redelijke afstand ( beter als basreflexen )

OUDHOUT RULES
          hier ben ik het volledig mee eens direct doen zou ik zeggen.je kunt ze altijd nog weer wat opknappen.groeten arjan

Comment

• Kevin-V8
            • Feb 2006
            • 42

Waar moet ik vooral op letten bij het gebruik van zo glijbaankasten?
            De woofers krijgen het naar het schijnt soms zwaar te verduren in dit type kast.

Ik zou er dus twee per kant gebruiken, parallel geschakelt aan een kanaal van de dap p1600.

Zal er dus moeten op letten dat de versterker niet in de clip gaat.

Ook moet ik eerst nog eens een goede crossover vinden.

Comment

• arie
              • Feb 2003
              • 550

Met zo'n dap versterker er achter krijgen die speakers het ook zonder subsonic filter echt niet moelijk.Wel is het natuurlijk altijd aan te raden om niet in de clip te spelen, zeker met buget eindtrappen niet.mochten de speakers het toch moeilijk krijgen dan hoor je dit vrij snel in een glijbaan dus geen enkel probleem, gewoon doen, je krijgd er zeker een vette sound voor terug.groeten Arjan

Comment

• Kevin-V8
                • Feb 2006
                • 42

bedankt voor de tip.

ik heb jammer genoeg mijn crossover een paar dagen geleden verkocht, maar weet er terug één tweedehands staan.

een behringer cx2310.

mvg

Comment

• Kevin-V8
                  • Feb 2006
                  • 42

ik ben gisteren gaan kijken naar de 4 glijbaan-baskasten, maar wat was me dat

De grillen die voor de luidsprekers zaten waren stuk voor stuk beschadigt en ingedeukt.
                  De kasten zelf hadden precies een hele verbouwing meegemaakt.
                  Deze stonden opgeborgen in een garage, en zagen heel grijs van het vuil dat er oplag.
                  In de glijbaan konden er volgens mij een hele nest spinnen wonen, en de aansluitingen (xlr) waren ook van een paar kasten stuk.

op zich kon ik van die kasten nog wel iets mooi maken als ik er wat werk aan deed, maar ik heb ze toch niet gekocht.

Comment

• theo
                    • Nov 2001
                    • 503

ik denk

Ik denk dat Kevin komende zaterdag maar eens in Houten moet kijken,
                    Daar ken je voor een schappelijke prijs vast wel wat overnemen.
                    Meestal door prof. bedrijven gebruikt dus geen rotzooi.
                    Gr.

Comment

• Kevin-V8
                      • Feb 2006
                      • 42

ik heb van iemand de volgende technische uitleg gekregen omtrend de eigenschappen van een glijbaan-baskast.
                      Klopt dit ongeveer? En indien ja, waarom worden deze dan toch gebruikt? Want de uitleg is niet echt positief.

[FONT=Arial]Wel, het probleem met deze kasten is dat het geluid die vanuit de voorkant van de woofer niet samen gaat met het geluid die van achter de woofer komt. De fase van de twee golven is verschillend. Het reslutaat is dus een geluid dat niet precies is, en een bass die niet echt mooi is. De Disco100 is eigenlijk een mengsel van een gewone bassreflex kast en een hoorn gelade kast. Daarom worden deze kasten sinds enkele jaren niet meer verkocht (behalve in tweede hands natuurlijk).[/FONT]

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

[FONT=Arial]Geluid plant zich onder normale omstandigheden voort met ca. 34 cm per milliseconde. Het geluid dat aan de achterkant van de speaker wordt afgestraald komt dus met vertraging aan de voorkant aan wat een onuitwisbare delay in het geluid brengt.[/FONT]
                        [FONT=Arial]Daarnaast geeft dit een acoustische kortsluiting rond de frequentie waarvan de golflengte gelijk is aan de hoornlengte. Dit geeft een zogenaamde dip in de frequentierespons.[/FONT]

[FONT=Arial]Of dit goed klinkt is meer een kwestie van smaak/mening. Vooral veel reaggae systemen blijven er bij. Er zijn ook veel mensen die overstappen in de loop der tijd. De glijbaan bestaat dan ook al langer als veel andere hedendaagse ontwerpen. Mede doordat er nu meer systemen zijn is de populatie uitgedund.[/FONT]

[FONT=Arial]
                        De Disco100 is eigenlijk een mengsel van een gewone bassreflex kast en een hoorn gelade kast
                        Klinkt als een hybride, waar het topic van extremebottens over gaat.
                        [/FONT]

[FONT=Arial]Mvg Johan[/FONT]

Comment

• Kevin-V8
                          • Feb 2006
                          • 42

Kan iemand zijn beoordeling geven over de volgende woofer voor het gebruik in een glijbaan-baskast?
                          Ik las op het forum al een aantal positieve dingen over deze woofer (vergelijken met zijn prijs natuurlijk), maar ben niet zeker of deze wel geschikt is voor in een glijbaan-baskast.

Dap AB-15

Qms: 0,403
                          Qes: 0,631
                          Qts: 0,546
                          Vas: 122,28 l
                          Fs: 46,7 Hz
                          Re: 7,2 Ohm
                          Le: 2,63 mH
                          Xmax: 5,5 mm
                          Pe: 400 W
                          SPL: 95 dB/W/m
                          BL: 18,17
                          Sd: 855 cm²

Comment

• Dr. Edie
                            • May 2003
                            • 671

Heb de AB15 toen in een glijbaan gehad, en dit ging niet zo geweldig eerlijk gezegt. De speaker maakte veel te grote uitslagen, en de low-cut moest al op 50-60 Hz om hem niet te snel over zijn x-max te laten gaan (enja, je hebt glijbanen omdat ze lekker diep kunnen met een goede speaker, niet?). De geluidsdruk was niet zo geweldig, ik geloof dat de AB te zacht is opgehangen voor zulke toepassingen.

De AB-15 is een prima speaker voor het geld, maar je moet er ook weer niet TE veel van verwachten
                            Last edited by Dr. Edie; 23-03-06, 09:44.
                            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Kevin-V8
                              • Feb 2006
                              • 42

Ok de AB-15 best niet dus.

Kan er mij soms iemand wat meer zeggen over de vroeger 'kiekenkoten' van JBL?
                              Hoe presteren deze ten opzichte van glijbaan-baskasten?

Ik ga vanavond eens gaan zien naar een paar lege glijbaan-baskasten.
                              Dan is het nog wat zoeken naar een paar goede woofers (als ik deze kasten zou kopen).

Comment

• Kevin-V8
                                • Feb 2006
                                • 42

Jullie denken nu ondertussen al wss dat ik niet goed weet wat ik wil, maar heb terug een andere vraag nu.

Ik krijg namelijk van iemand twee gratis baskastjes omdat hij ze niet meer gebruikt en omdat ze toch maar in zijn weg staan.

Het is volgens dat ik gezien heb gebouwd volgens het principe van een W-bin, met een 15 duim woofer in van het merk Fane( zonder type vermelding).
                                De kast is relatief klein, ongeveer 80cm hoog, 50cm breed en 50cm diep.
                                Lijken een beetje op de eliminator, maar heeft geen bass reflex gaten aan de voorkant.

http://zmatek.jinak.cz/diy/pbaudio/w...ction.asp.html

Nu is mijn vraag, wat mag ik van zo een kast verwachten?
                                Weet ondertussen zelf al dat er geen lage frequentie's zullen uitkomen.
                                Maar wat dan wel? Mss eventueel met 2 betere woofers.

mvg
                                Last edited by Kevin-V8; 25-03-06, 13:04.

Comment

Working...