driver aanbevelingen met goede diepte indruk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • coolin
    • Jul 2004
    • 8

driver aanbevelingen met goede diepte indruk

Hallo,

Mijn eerste post hier. Ik ben nu langzaam info aan het verzamelen voor drivers voor een nieuwe horngeladen 2weg speaker maar wel voor thuis... Ik ben niet goed thuis in het Pro gebeuren maar ik heb nu klipsch speakers die ik gemodificeerd heb dus ik weet wel ongeveer wat ik wel en niet wil.

Mijn doel is dus niet keihard gaan maar wel streven naar de hoogste kwaliteit !

Ik wou beginnen met het vinden van een geschikt (waarschijnlijk 1 inch) compression driver die uitblinkt in dynamiek en vooral ook een goede diepteweergave bezit.
    Crossover freq. = nog niet bekend.

Deze karaktereigenschappen graag even los zien van de invloeden zoals de kamer, positionering en te gebruiken hoorn.

Zijn er merken die er duidelijk uitspringen ?

Ik heb goede dingen van een hoop grote merken gehoord maar B&C, BMS en beyma zijn vooralsnog aanbevolen ivm prijs kwaliteit.

Later wil ik ook drivers met dezelfde klank (merk) voor surrounds gebruiken maar dan wel een klasse kleiner / goedkoper als dat mogelijk is.

Graag jullie ideeën hierover.
    En weet iemand misschien waar ik die dan ook zou kunnen beluisteren?

Bedankt,

Collin
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Voor PA-doeleinden worden de meeste 1" compressiedrivers ingezet vanaf ca. 1600 Hz of hoger, zeker als de geluidskwaliteit van belang is. Wellicht dat deze naar beneden kan worden bijgesteld, gezien het doel.

Bijvoorbeeld de B&C DE25 heeft een goede naam betreft geluidskwaliteit.

Mvg Johan

Comment

• coolin
      • Jul 2004
      • 8

Ja daar zat ik ook naar te kijken of zijn opvolger de DE250

Geen andere aanraders ? Er is zoveel keus

BMS schijnt een nieuw systeem te hebben die haast geen bewegende massa heeft. Maar of dat beter is...

Collin

Comment

• Janbo
        • Dec 2004
        • 16

De BMS 4550 en 4552nd (neodymium variant) zijn uitstekende 1" compressie-drivers die ook nog eens vanaf een laag crossoverpunt kunnen worden ingezet. Op het pdf-plaatje ziet zo'n grafiekje er misschien iets minder uit, maar laat je daar niet alleen door leiden; ze klinken echt uitstekend.

Verder vraag ik mij af waarom je voor thuis naar compressiedrivers grijpt. Een Vifa ringradiator kost een fraktie van zo'n 1" + hoorn en veegt er klankmatig de vloer mee aan. Het merk Morel maakt ook goede tweeters met een wat hoger rendement. Ik meen dat Ivo van dit forum er een ontwerpje voor heeft en dit kan leveren.

Als geld geen rol speelt en je echt iets goed wilt is er altijd nog Scanspeak. Hun ringradiator is peperduur maar zo'n beetje het beste dat je op hoog-gebied kunt krijgen.

Comment

• coolin
          • Jul 2004
          • 8

Nou ik wil veel dynamiek en detail en ook nog eens "controlled directivity".

Conventionele tweeters kunnen wel heel mooi zijn maar de meeste zijn voor mij niet levendig genoeg en door de brede afstraling hou je geen stereobeeld (diepte) meer over...

En volgens mij zijn de betere tweeters die je opnoemt nog duurder dan bv de B&C DE250 ...

Collin

Comment

• Janbo
            • Dec 2004
            • 16

[FONT=Times New Roman]Op bijna alle door jou aangegeven terreinen is een (goede) hifi-tweeter verregaand superieur aan een compressiedriver met hoorn, zeker als het gaat om stereobeeld! Komt een betere klank, plaatsing, meer oplossend vermogen en minder luistermoeheid bij. Op zich niet raar, PA-drivers en hifi-tweeters worden voor totaal verschillende toepassingen ontwikkeld.[/FONT]
            [FONT=Times New Roman][/FONT]
            [FONT=Times New Roman]Een compressiedriver + hoorn gaat weliswaar veel harder (en levert daarin z’n dynamiek) maar voor het overige?? Een Vifa XT300 is een zeer goede tweeter, kost ‘slechts’ rond de 65 euro en heeft met een gevoeligheid van 92 db voor thuis-toepassingen meer dan voldoende ‘in huis’. Zelfs de ‘high-end’ versie van deze tweeter is met een prijs van iets meer dan 100 euro nog een stuk goedkoper dan een goede 1” + hoorn. Met de juiste filtering zijn deze Vifa's aan te koppelen vanaf zo’n 1.500 hz dus met veel bas-middentoners te combineren...[/FONT]

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

door de brede afstraling hou je geen stereobeeld (diepte) meer over...
              Hmmm, volgens mij begrijp je het niet helemaal, als je namenlijk van die extreem gebundelde tweeters neemt, móet je precies in het midden gaan zitten om dus dat mooie stereo beeld te gaan horen!!

Ik wil zelf ook gewoon iets naast het midden kunnen gaan zitten, en dan even goed nog een mooie staging en imaging hebben...

Mag ik vragen naar wat voor muziek je gaat luisteren?
              En heb je al eens geluisterd naar zelfbouw kasten van Visaton ? (kan bij speakerland/ speaker&co)

Maar goed,het begint behoorlijk op Hi-Fi te lijken op dit pro audio forum
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• nightline
                • Oct 2002
                • 1001

Naar mijn idee kun je beter een CP-21F van Beyma gebruiken, deze geeft een Hi-fi hoog met een spreiding van 140 graden horizontaal, en een PA rendement.
                Nadeel is dat deze pas vanaf ca.5000 Hz 12 Db/oct. ingezet kan worden.
                Maar gezien de toepassing zal een 24 Db/oct. filter ook geen probleem zijn.

Groeten

Jack
                Powered by AudioMadness....

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

Je kan ook een hifi 1" met een iets bovengemiddeld rendement (bijv een vifa neodiemje, of die vifa XT25) op een hoorn zetten.
                  De ME45 hoorn van B&C heb ik heel erg goede ervaring mee, en die werkt al vrij laag.
                  Dan veeg je echt de vloer aan met elke compressiedriver.
                  Als je interesse hebt in TAD 1" (beryllium) kan je me mailen.
                  knoppen en waarden :)

Comment

• coolin
                    • Jul 2004
                    • 8

Originally posted by beyma
                    Hmmm, volgens mij begrijp je het niet helemaal, als je namenlijk van die extreem gebundelde tweeters neemt, móet je precies in het midden gaan zitten om dus dat mooie stereo beeld te gaan horen!!
                    Oh ik begrijp het wel hoor. Je hebt vast wel eens van die vervelende eerste reflecties gehoord. Hoe breder je afstraling des te meer last je hiervan hebt.. gaat ten koste van je stereobeeld.

Originally posted by beyma
                    Mag ik vragen naar wat voor muziek je gaat luisteren?
                    En heb je al eens geluisterd naar zelfbouw kasten van Visaton ? (kan bij speakerland/ speaker&co)
                    Ik luister naar vrijwel alles.
                    En ja visaton, die had ik vroeger ook
                    toen electrostaten
                    En nu hoorns..

Gr, Collin

Comment

• Janbo
                      • Dec 2004
                      • 16

Volgens mij haal je toch wat zaken door elkaar... Het gaat daarmee meer op een hifi-forum lijken maar dat zien we dan wel weer.

Om een goed stereobeeld neer te zetten is een brede afstraling volgens mij eerder gunstig dan ongunstig. Juist daarmee komt de staging en imaging los van je speakers, zeker bij de betere opnames.
                      Bij een hoorn -zeker een smal afstralende- blijft het geluid in de hoornrichting hangen en komt moeilijker los van je speakers. Dit noem ik zelf het 'in your face' effect. Om even te horen erg spectaculair maar heel snel vermoeiend en onbruikbaar in een thuis-situatie.
                      Zoals reeds aangegeven zorgt de smalle afstraling voor ping-pong stereo als je je hoofd beweegt. Ook zal een hoorn, hoe goed ook, meer kleuring vertonen dan dome tweeters.

Vanuit mijn ervaring is stereobeeld + diepte van het geluid vooral afhankelijk van opname, de kast(vorm), filters, fase, plaatsing, akoestiek en kwaliteit van je componenten.

Vraagje... als je electrostaten hebt geluisterd, waarom in hemelsnaam zo'n downgrading?? Als er iets ongekleurd en natuurlijk klinkt en perfectie in staging en imaging weet neer te zetten zijn het wel een paar goede electrostaten!
                      Last edited by Janbo; 24-02-06, 21:29.

Comment

• jozef
                        • Jul 2003
                        • 52

Hoi Coolin, Heb je toevallig ook naar de N450 van rcf gekeken? cross op 1500 kan lager als je niet gek gaat doen.

Grtz Ruud

Comment

• coolin
                          • Jul 2004
                          • 8

Originally posted by Janbo
                          Volgens mij haal je toch wat zaken door elkaar... Het gaat daarmee meer op een hifi-forum lijken maar dat zien we dan wel weer.

Om een goed stereobeeld neer te zetten is een brede afstraling volgens mij eerder gunstig dan ongunstig. Juist daarmee komt de staging en imaging los van je speakers, zeker bij de betere opnames.
                          Bij een hoorn -zeker een smal afstralende- blijft het geluid in de hoornrichting hangen en komt moeilijker los van je speakers. Dit noem ik zelf het 'in your face' effect. Om even te horen erg spectaculair maar heel snel vermoeiend en onbruikbaar in een thuis-situatie.
                          Zoals reeds aangegeven zorgt de smalle afstraling voor ping-pong stereo als je je hoofd beweegt. Ook zal een hoorn, hoe goed ook, meer kleuring vertonen dan dome tweeters.

Vanuit mijn ervaring is stereobeeld + diepte van het geluid vooral afhankelijk van opname, de kast(vorm), filters, fase, plaatsing, akoestiek en kwaliteit van je componenten.

Vraagje... als je electrostaten hebt geluisterd, waarom in hemelsnaam zo'n downgrading?? Als er iets ongekleurd en natuurlijk klinkt en perfectie in staging en imaging weet neer te zetten zijn het wel een paar goede electrostaten!
                          Hoi Janbo,

Ik begrijp je visie, zo dacht ik vroeger ook..

Ik ben gek op dynamiek, dat creeërt een levendig geluid, ook op lage volumes wat bij veel speakers niet zo is.
                          Ik heb de nieuwste vifa's etc niet gehoord maar wat ik wel gehoord heb van de betere tweeters was zwaar gecomprimeerd..

Een jaar of een-twee terug de duurste Scanspeak monitor flink aan de tand gevoeld en het was erg mooi maar totaal niet dynamisch. Ik geloof niet dat de nieuwste modellen hierin veel beter zullen zijn.
                          Dynamiek blijft voor een groot deel afhankelijk van het rendament.

Het pingpong effect is trouwens voor het grootse deel opgelost met CD hoorns, dus een egale verspreiding van de frequenties ipv "beaming hoog"

Voor wat betreft het stereobeeld heb je gelijk. Maar nu komt het....

NIET voor een REALISTISCH stereobeeld ! Zoals helaas vrijwel iedereen doet kreer je zo juist een soort fantoom stereobeeld ipv wat er echt in de opname zit....

Ga maar eens na, de meeste opnames worden met één microfoon opgenomen dus dit kan nooit echte diepte bezitten. Het klinkt wel enigzins zo maar het is eigenlijk zo plat als een dubbeltje.
                          -- Ja er zijn natuurlijk allerlei proccesors om dit weer op te lossen maar daar heb ik het niet over.--
                          Door kun je dus nu je hifi setup zo opstellen zoals je beschrijft en opeens blijkt er wel diepte in te zitten !! Maar het is niet echt en het kenmerk is een wolk van geluid wat inderdaad ook mooi los komt van je speakers erg mooi kan zijn, maar niet echt.

Echte stereoopnames met min 2 microfoons hebben echte diepte. Het geluid komt dan echt los, ook in de diepte. Dit is vooral het geval bij klasiek en jazz . Helaas niet mainstream....

En die elektrostaten van mij waren heel mooi maar ik werd gek van het dunne geluid zonder body. Dit heeft ook heel veel te maken met wat ik hierboven vertel. Dit lag niet alleen aan het gebrek aan laag.

Groeten , Collin

Comment

• coolin
                            • Jul 2004
                            • 8

Originally posted by jozef
                            Hoi Coolin, Heb je toevallig ook naar de N450 van rcf gekeken? cross op 1500 kan lager als je niet gek gaat doen.

Grtz Ruud
                            Die freq.verloop ziet er niet uit. Of bedoelde je als mid?

Een kleine roll off is niet erg maar meer als 10 dB....

Deze is trouwens ook gemeten op een hoorn die niet CD is dus het zou bij mij alleen maar erger worden.
                            De B&C's lopen véél rechter door.

Gr, Collin
                            Last edited by coolin; 25-02-06, 20:49.

Comment

• broerevb
                              • May 2005
                              • 32

Hm Collin, je geeft precies de indruk tegen heel wat dingen in te willen gaan, maar pa-systemen met de kwaliteit van een hifi zijn nogal heel zeldzaam, dus waarom de boel per sé willen omkeren?
                              Heeft jouw gebrek aan dynamiek niet eerder te maken met iets als te een zwakke versterking of lage dampingfactor?
                              Om maar iets te zeggen, bij studioversterking werkt men toch ook bijna alleen maar met domes...

Comment

Working...