Legend B15

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xmax
    • Jan 2006
    • 59

Legend B15

Kan iemand mij helpen met het volgende?
    Ik zou wel een box willen bouwen met de orginele basgitaar speaker,de Legend B15,maar nu zit het weer eens niet mee want winisd geeft een boxinhoud van meer dan 300 ltr.
    Ik heb toen een mailtje gestuurt naar peter van de"lautsprechershop" en die zegt dat ik hem in alle kasten kan stoppen groot of klein.
    Die gitaar speakers hebben n.l een zwakkere magneet dan b.v de kappas.
    Dus was ik geen steek verder gekomen,ik heb hem wel vriendelijk bedankt voor de info.
    Hoe kan ik nu de perfekte plot maken bij winisd?Welke vb en welke fb?
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Een typische eigenschap van gitaarspeakers is dat ze een magneet ter grootte van een erwt hebben en indirect daardoor vooral geschikt zijn voor een grote gesloten kast of infinite baffle. Meestal worden ze echter toegepast in een niet al te grote kast of een finite baffle.

Je hoeft dus niet feilloos op de berekening van WinISD af te gaan (maar dat zou je sowieso niet moeten doen).

Ik zou op een gitaarforum naar een passend ontwerp vragen en de T/S-parameters in dit geval laten voor wat ze zijn.

Mvg Johan

Comment

• Xmax
      • Jan 2006
      • 59

legend B15

Hoi,

Ja,dat ze een kleine magneet als een erwt hebben weet ik wel,maar wat ik dus nog steets niet begrijp,is de "plot" van winisd.
      Als ik de box zelf wil ontwerpen en een fb kies van 40hz, dan blijft het-3db altijd tussen de 50 en de 100hz hangen,ongeacht welke vb ik ook kies.
      Het enige wat verandert,is de poortlengte,ik weet dan ook niets over enige powerdip.
      Kan ik voor mijn basgitaar eventueel ook de kappa series gebruiken?

Dank voor je hulp,
      Xmax.

Comment

• Bassbird
        • Jun 2007
        • 1

X max

Hoi, probeer eens een Karlson box, is een kombinatie van hoorn en reflexpoort.Klinkt hard en is strak op alle frequenties.Hiervoor hoef je geen ingewikkelde berekeningen te maken. Zie voor tekeningen e.d. op The Karlson Homepage (via google) Ik heb er erg goeie resultaten mee behaald ik gebruik een Eminence Delta 15FL en een Alpha 8MR voor het mid.Wil mijn box zien, deze staat op marktplaats bij basversterkers "Alambic"basversterker.

Groet Bassbird.

Comment

• tittere-ie
          • Oct 2003
          • 37

Ik zou voor de kappa gaan, heb dit zelf ook gedaan, en gebruik deze in combinatie met een swr goliath 3. Toegegeven, deze enkele 15" heeft moeite om de top bij te benen, maar er is toch een duidelijk verschil in het laag met of zonder de 15".
          Wil je deze gebruiken als enige luidspreker (ism een tweeter bv) dan kom je waarschijnlijk in de problemen, want er zijn maar weinig tweeters die laag genoeg komen om een degelijke aanvulling te maken.
          Dit kan misschien opgelost worden door een hoorn te gebruiken, maar of dit echt lekker klinkt voor basgitaar ????
          kapaza.be > Muziek en instrumenten > Gitaar- en basversterkers > Aangeboden: Professionele 15" basscabinet 600W RMS
          let aub niet op de bijgeschreven tekst, dit is maar om te verkopen hoor.
          succes
          mvg nico
          Last edited by tittere-ie; 17-06-07, 08:17.

Comment

• Xmax
            • Jan 2006
            • 59

Bedankt jongens, het is een tijd geleden dat ik deze vraag stelde, maar bedankt voor de tips.
            Ik heb in de tussen tijd heel wat info vergaard en kennis opgedaan op winisd, maar nog niet afgestudeerd
            Ik weet nu dat als je een basgitaarbox wil bouwen, je de SBB4 alignment moet gebruiken, dat is de balans tussen spl-group delay en cone excurtion, dit word ook wel EBS genoemd Extended Bass Shelf, dit is voor een snelle strakke bass.
            Op dit forum word met een Flat alignment gewerkt, waar de hele freq curve goed word weergeven.

Comment

Working...