Welk W-Bin ontwerp??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chrisboutsen
    • Jan 2006
    • 32

Welk W-Bin ontwerp??

Beste mensen hier,

Ik ben opzoek naar een goed bouwschema voor zelfbouw van W-bin kasten, nu heb je er verschillende die van FANE, EV, MARTIN, enz...

Wie heeft er ervaring mee, of wie had of heeft er nog originele?

FANE Elliminator:

EV Eliminator:

Of deze???

of heeft er iemand een beter idee?

De kasten die ik nodig heb hoeven niet laag te gaan, maar wel geschikt voor grote ruimtes en buiten, zoals oa. carnaval.
    Last edited by chrisboutsen; 01-02-06, 13:03.
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Moeten het persé w-bins zijn of zijn andere 15" folded horns ook goed?

Mvg Johan

Comment

• Dr. Edie
      • May 2003
      • 671

De EV's eens gehad, gingen wel goed.. Idd niet laag, wel goed hard (met Beyma 15K200)..

Verkocht wegens het ontbreken aan diepgang.
      Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• chrisboutsen
        • Jan 2006
        • 32

Originally posted by Rademakers
        Moeten het persé w-bins zijn of zijn andere 15" folded horns ook goed?

Mvg Johan
        Andere ontwerpen zijn ook goed, dus als je er een kent...

Bedankt

Comment

• speakerfreak
          • May 2002
          • 1446

www.speakerstore.nl
          cabinet plans, loudspeaker plans, pro audio designs, cabinet designs, horn plans, sound system photos, sound system, speaker design, speaker design, build your own speakers, speaker plans, pro audio parts, horn design, Speaker Limits
          Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• chrisboutsen
            • Jan 2006
            • 32

Originally posted by speakerfreak
            www.speakerplans.com die site kende ik nog niet.

Thanx

Comment

• chrisboutsen
              • Jan 2006
              • 32

Originally posted by Dr. Edie
              De EV's eens gehad, gingen wel goed.. Idd niet laag, wel goed hard (met Beyma 15K200)..

Verkocht wegens het ontbreken aan diepgang.
              Zo te horen heb je ze al eens uit mekaar gehaald, klopt het dat het gat waar de speaker tegen gemonteerd zit, diet die niet rond is, en ook 38mm kleiner de de 38cm van een 15" speaker? de twee zijkanten afgeplat?

Eerder op een ander forum vertelde ze mij dat dit met compressie te maken heeft, maar dat vind ik raar...

Comment

• Leinad
                • Apr 2004
                • 153

Originally posted by chrisboutsen
                De kasten die ik nodig heb hoeven niet laag te gaan, maar wel geschikt voor grote ruimtes en buiten, zoals oa. carnaval.
                Ik zeg: de Punisher!

Zoals Edie al zei ontbreekt het laag bij de Eliminator. De Punisher daarentegen geeft het gebied weer welke je als luisteraar niet wilt missen. En dat met een volume waar weinig andere kasten (met dezelfde afmetingen) tegen opgewassen zijn. Het is wel aan te bevelen om met minimaal 2 keer Punisher per kant te werken. Maar in het open veld ontkom je toch niet aan het gebruik van meerdere kasten per kant om een behoorlijke geluidsdruk te krijgen.

Groeten Daniël.

Comment

• chrisboutsen
                  • Jan 2006
                  • 32

Originally posted by Leinad
                  Ik zeg: de Punisher!

Het is wel aan te bevelen om met minimaal 2 keer Punisher per kant te werken. Maar in het open veld ontkom je toch niet aan het gebruik van meerdere kasten per kant om een behoorlijke geluidsdruk te krijgen.

Groeten Daniël.
                  Maar bij een w-bin heb je een volledige hoorn, en een punisher is maar een halve hoorn, dus heb je al twee kasten nodig om een volledige hoorn te vormen, of heb ik dat verkeerd? Ik kende de punisher nog niet maar heb hier op dit forum mooie foto's gezien, ...
                  Het is wel een lange weg van aan de speaker tot aan de mond van de kast. Hier moet je wel een fikse driver insteken om er een beetje geluid uit te krijgen.

Mij bedoeling was om 4 w-bin kasten te maken, 2 per kant. deze zijn beterkoop te maken, eventueel uit mdf, en ze gaan toch op carnaval of andere begaai feestjes gebruikt worden, en het zou spijtig zijn als je dure kasten gaat bouwen en ze na een jaar kunnen weggooien hé.

Voor echte grote feesten waar het geluid af moet zijn, huur ik een turbosound setje.

Iemand ervaring met mijn vraag waarom het motage gat van de Ev eliminator niet rond is? en waarom de fane uitvoering een xtra driehoek in de achterzijde heeft en de ev niet? daar zit volgens mij het verschil.

Thanx for help...

Comment

• walter
                    • Feb 2005
                    • 34

Chris, indien interesse ik doe ESW weg.

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Eerder op een ander forum vertelde ze mij dat dit met compressie te maken heeft, maar dat vind ik raar...
                      Compressie wordt bij 90% van de hoornluidsprekers toegepast, dus wat is daar raar aan?

Maar bij een w-bin heb je een volledige hoorn, en een punisher is maar een halve hoorn, dus heb je al twee kasten nodig om een volledige hoorn te vormen, of heb ik dat verkeerd?
                      Dat laatste,

De diepgang van een hoorn wordt begrensd door de lengte van de hoorn. Een w-bin zal een hoorn hebben van ca 90 -120 cm, terwijl de Punisher een lengte van ca. 220 cm heeft. Allebei de kasten hebben echter te weinig mondoppervlakte om efficient laag te kunnen gaan. Daarom zet je er meerdere bij elkaar.
                      In feite vormen alle Punishers of W-bin's bij elkaar één grote hoorn die en genoeg lengte en genoeg mondoppervlak heeft.

De Punisher zal na enkele jaren een hogere restwaarde hebben als een w-bin, aangezien die laatste regelmatig voor een appel en een ei worden (en werden) weggedaan. Met (berken) multiplex zal de restwaarde van de kast hoger zijn als met MDF.

Hier moet je wel een fikse driver insteken om er een beetje geluid uit te krijgen.
                      Die zit er dan ook in.

en waarom de fane uitvoering een xtra driehoek in de achterzijde heeft en de ev niet? daar zit volgens mij het verschil.
                      De Fane en EV hebben allebei "zo'n driehoek" alleen in andere dimensies gegoten. Elk merk heeft zo zijn eigen oplossing gevonden maar het doel is hetzelfde.

De 15" BPH van speakerstore lijkt me ook wel wat. Ik heb erg lang aan een ontwerp van een 15" hoorn gezeten om er uiteindelijk achter te komen dat die verdomd veel op die van Speakerstore leek (gebeurd wel vaker ).
                      De 15" BPH heeft minder restricties op het gebied van driverkeuze als de Punisher.

Mvg Johan
                      Last edited by Rademakers; 01-02-06, 19:52.

Comment

• Dr. Edie
                        • May 2003
                        • 671

Opzich zijn w-bin's wel leuk voor rag feestjes waar het klankbeeld niet heel belangrijk is, ik heb al ondervonden dat je op de Punisher's serieus wat vermogen zetten moet, en een processor is toch wel een must.. Dit is iets wat niet iedereen zomaar staan heeft.

Het klopt idd dat ik de EV's eens open gehad hebt, enja; dit 'speciale gat-vorm' had met compressie te maken. Toendertijd dacht ik een fout en was bijna met de decoupeerzaag erin gegaan

Een w-bin per kant heeft geen nut, ik denk dat je (ik merk iig dat de grote en het gewicht niet zo belangrijk zijn..) je beter kan kijken naar glijbanen? Deze gaan wel lekker diep, dragen voldoende ver en ik vind heb liever een glijbaan per kant, dan een w-bin per kant.
                        Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• chrisboutsen
                          • Jan 2006
                          • 32

Originally posted by Dr. Edie
                          De Fane en EV hebben allebei "zo'n driehoek" alleen in andere dimensies gegoten. Elk merk heeft zo zijn eigen oplossing gevonden maar het doel is hetzelfde.

Mvg Johan
                          Klopt dit plan dan niet?

Hier zit geen driehoek op de achterkant?

De speaker kijkt gewoon tegen de achterzijde. aan de boven en oderkant zijn twee versmallingen gemaakt maar geen driehok te zien in de verticale richting.

Groetjes

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

Die twee versmallingen zijn twee driehoekjes (van voren bekeken) net zoals die ene driehoek bij die andere w-bin een versmalling geeft (en er voor zorgt dat het hoornverloop ook in het begin klopt).
                            Twee verschillende constructie technieken met hetzelfde doel (het juiste hoornverloop krijgen door versmalling), zo zijn er in de loop der tijd wel meer constructies bedacht.

Mvg Johan

Comment

• chrisboutsen
                              • Jan 2006
                              • 32

Nog een vraag en dan ben ik er uit denk ik? ik hoop dat je me nog even wil helpen,

Ik begrijp nog niet goed wat voor de speaker gemonteerd zit? Het lijkt op een extra schijf die tussen de spaeker gemonteerd is?
                              Maar wat is nu open of dicht?

kijk maar eens op deze links:

iedereen bedankt voor de hulp!!!

Comment

Working...