Floor Monitors

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RonV
    • Jul 2004
    • 67

Floor Monitors

Na het succes van 2 fullrange speakers/topjes, bestaande uit Eminence speakers, ben ik van plan een aantal floor monitors te bouwen voor bandmonitoring. Dit plan wil ik realiseren met de Eminence Kappa Pro 12", en de Eminence PSD-2002 hoogdriver. Als filter gebruik ik een 2-weg filter; het Eminence pxb-2-1k6. Mijn probleem is nu, waar moet ik nu bij het bouwen van een monitor speaker precies op letten tegenover de bouw van een fullrange speaker. Wat zijn bijvoorbeeld een beetje de standaart maten van een floor monitor? Ik ben nu een beetje met WINISD aan het spelen; ik heb een kastje van 100 Liter (een beetje gebaseerd op de Peavey SP12M), getuned op 76.04 Hz. Mijn probleem is nu dat ik een hele grote powerdip heb tussen de 78 en 125 Hz. In het dal van de powerdip scheelt dit bijna 250 Watt! Deze powerdip is wel weg te werken, maar dan ligt de frequentie waar de speaker 'op zijn vol vermogen is' (weet geen andere uitdrukking ervoor?) veel hoger dan nu. Op dit moment ligt dat op 72 Hz. Is dit acceptabel voor een monitor speaker?
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vragen.
    Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties. ALLE reacties zijn welkom!
    DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!
  • Pulse
    • Oct 2001
    • 666

Ik ben genoodzaakt voor m'n 10/1inch hoorntoppen hoger te gaan crossen en dus het filter te vervangen. (zie mijn topic)
    Deze toppen bevatten alle 4 het door jou genoemde 1.6khz eminence filter.

Als je interesse hierin hebt kunnen we misschien wat regelen...
    MVG,
    Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Een floormonitor hoeft in 90% van de gevallen niet echt veel laag te geven, aangezien ze voornamelijk gebruikt zullen worden voor zang.

72 Hz is dus zeker laag genoeg, kan wat mij betreft ook nog wel wat hoger, ik filter meestal alles onder de 100Hz toch wel uit de monitoren.

Comment

• janneman32
        • Dec 2005
        • 65

idd, ik heb altijd een 125Hz highpass op de monitors. Ze moeten toch meestal zang doorgeven en dan heb je dat laag niet nodig. Wanneer ze naast een drummer komen zet je er gewoon een subje onder

Greetzzz, Janneman

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by janneman32
          idd, ik heb altijd een 125Hz highpass op de monitors. Ze moeten toch meestal zang doorgeven en dan heb je dat laag niet nodig. Wanneer ze naast een drummer komen zet je er gewoon een subje onder

Een HP op 125 Hz is wel héél hoog, vind je niet ? Een beetje body (ook in een stem) kan echt geen kwaad hoor. Oké sublaag hoeft er niet veel uit te komen (en al helemaal niet uit een 12"), want bij de drummer leg je er inderdaad toch bijna altijd een subje onder.

Voor de meeste muziek is een HighPass van 75 á 80 Hz meer dan laag genoeg (ik houd zelf, afhankelijk van de band en de wedges, een HP tussen de 75 en 100 Hz aan). Jouw 72 Hz is dus prima hoor, alleen zou ik niet té hoog gaan (125 Hz of zelfs hoger ), want daar krijg je spijt van wanneer je een keer iets meer body wilt.

Veel succes met bouwen!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• janneman32
            • Dec 2005
            • 65

ben ik niet met je eens hoor, aangezien de grondtoon van de menselijke stem tussen de 150 en 250 Hz zit heb je naar mijn idee zat body. Als je lager gaat komt er al snel veel rumble mee. Scheelt in ieder geval veel rondzing gezeur.

Greetzzz, Janneman

Comment

• RonV
              • Jul 2004
              • 67

Oké, bedankt voor jullie tips.
              maar hoe zit dat dan met mijn powerdip? En wat zijn normaal gesproken acceptabele maten voor een zangmonitor? Er zijn op dit moment al DAP MCM-15 monitor speakers aanwezig, maar deze zijn op dit moment gewoonweg te groot en lomp. Weet iemand wat ongeveer de inhoud van deze DAPs zijn, want mijn nieuwe monitoren moeten zowiezo kleiner worden, anders heeft het weinig
              alvast bedankt voor meer tips.
              DOE MIJ MAAR QUEEN, MET UHH DIE VAN DE STOFZUIGER!

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Tja, de powerdip. Daar is hier al veel over gezegd.
                Ik zal het kussentje eens even opschudden. Kijken wat er gebeurt

Als je in WINisd kijkt naar powerdip EN de output, dan zal je zien, dat de output in het gebied van de powerdip niet noemenswaardig lager is dan 'verderop'. Met andere woorden, de powerdip heeft geen invloed op je afgegeven vermogen. WEL op je opgenomen vermogen in de speaker.
                Hoe komt dat dan? Door de impedantiepiek van de speaker/kast combinatie. Als je bij de impedantiegrafiek kijkt, zul je bij een basreflexkast twee pieken zien. Een boven de free air res. freq. van de luidspreker (fr) en een er onder.
                Als de kastinhoud, de speaker en de BR afstemming optimaal zijn, dan zullen beide pieken ongeveer even groot zijn, en symmetrisch op afstand van de FR liggen. Dit bij een afstemming Q van 0,707

Een kind zal kunnen begrijpen, dat als de toegevoerde spanning aan de luidspreker constant is (en zo meten we de karakteristiek in het laag in ieder geval....), en de impedantie duidelijke pieken vertoont, het opgenomen vermogen in de luidspreker bij de piek een minimum zal vertonen (de powerdip dus....)
                Maar omdat de luidspreker bij die impedantiepiek veel makkelijker in beweging komt, is de output afname niet in directe verhouding met de afname in vermogensopname.

Dus, staar je hier niet blind op is mijn advies.

Zo, laat de kritiek maar los

Paul
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• frederik_
                  • Jul 2003
                  • 98

Beste Paul,

In mijn ogen geeft de powerdip het maximale vermogen aan wat de luidspreker mag krijgen in een bepaalde constructie. Wanneer een luidspreker 600W zou zijn volgens de specs, maar bij 200W in een bepaalde constructie al over zijn Xmax gaat (2de impedantiepiek), dan ligt de powerdip op 200W.

De maximale output, zonder overbelasting, wordt dus gegenereerd bij 200W.

Originally posted by SPS
                  Als je in WINisd kijkt naar powerdip EN de output, dan zal je zien, dat de output in het gebied van de powerdip niet noemenswaardig lager is dan 'verderop'. Met andere woorden, de powerdip heeft geen invloed op je afgegeven vermogen. WEL op je opgenomen vermogen in de speaker.
                  Wat bedoel jij met dat de output in het gebied van de powerdip niet lager is dan verderop? Immers in het gebied van de powerdip wordt de luidspreker al over belast.

Mvg,

frederik_

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Originally posted by frederik_
                    Beste Paul,

In mijn ogen geeft de powerdip het maximale vermogen aan wat de luidspreker mag krijgen in een bepaalde constructie. Wanneer een luidspreker 600W zou zijn volgens de specs, maar bij 200W in een bepaalde constructie al over zijn Xmax gaat (2de impedantiepiek), dan ligt de powerdip op 200W.

De maximale output, zonder overbelasting, wordt dus gegenereerd bij 200W.

Wat bedoel jij met dat de output in het gebied van de powerdip niet lager is dan verderop? Immers in het gebied van de powerdip wordt de luidspreker al over belast.

Mvg,

frederik_
                    Frederik,

Als voorbeeld een BR met de Eminence Kappa15LF.
                    Een speaker met een behoorlijke powerdip.
                    Voorbeeld kast:
                    Inh. 110L; Fb 45Hz.
                    Overdrachtskarakteristiek is binnen 1 dB recht tussen 300 en 50 Hz.
                    - 3dB punt ligt op 43,6 hZ.

Max. elextrical power 500W met een minimum van 238W op 65,5 hZ.
                    De powerdip dus...!

De SPL ligt rond de 122 dB (bij 500W input over 8ohm), en varieert slechts 1,5 dB tussen 300hZ en 45 Hz.

Als je echter in de grafiek van de maxSPL kijkt, dan zie je een dipje terug van 2 dB bij de eerdergenoemde powerdip van 65 Hz.

Welnu, de impedantie is op die frequentie ca. 28 Ohm. Ben benieuwd met welke versterker met een output van 500W/8 Ohm je op die piek een vermogen van 238 watt kunt laten dissiperen. Dat lukt natuurlijk niet.
                    Als de amp een ideale spanningsbron is, dan zal hij (500W/8Ohm = 63 volt) over een impedantie van 28 ohm een vermogen van 141 W kunnen ontwikkelen.
                    Bij dat 1/4 deel van het vermogen is de afname geen 6dB in SPL, maar slechts 2dB. Dit (4db verschil) komt volgens mij doordat het systeem in resonantie (de piek in impedantie nietwaar) een hoger rendement heeft dan buiten resonantie.

Met andere woorden, het valt allemaal nogal mee in de praktijk.
                    Daarbij kan een adequate demping voor verdere verbetering zorgen.

Paul.
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• frederik_
                      • Jul 2003
                      • 98

Originally posted by SPS
                      Frederik,
                      Met andere woorden, het valt allemaal nogal mee in de praktijk.
                      Paul,

Om dan maar van een ideale bron uit te gaan zie ik bij een input van 500W een gigantische cone excursion (10mm ipv 5.5mm). Dus ik zou niet uitgaan van de Max SPL plot, maar van de Maximum Power Plot.

Kortom, je kan maximaal 200W op de Kappa 15LF zetten (op de hier genoemde configuratie) om niet boven de Xmax te komen.

Ik zie je reactie graag tegemoet.

Mvg,

frederik_
                      Last edited by frederik_; 23-01-06, 09:52.

Comment

Working...