hoorngeladen mid verder laten doorlopen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulse
    • Oct 2001
    • 666

hoorngeladen mid verder laten doorlopen

Ik ben sinds enkele jaren in bezit van 4 hoorngeladen toppen 10/1inch, gemaakt naar een ontwerp van contour:

eigen foto's:

Componenten: Beyma 10MI100+ CP380M, crossover 1.6khz 18db/oct

Ik ben hier over het algemeen tevreden over, gaan hard, klinken goed.

Er is echter 1 groot probleem aan, de 1incher gaat er verschrikkelijk snel uit.
    Dit ligt waarschijnlijk aan de combinatie van lage inzetfreq en hoog vermogen.

Nu was mijn vraag of er suggesties zijn om dit op te lossen?
    Zelf dacht ik aan een hogere crossover frequentie. Dit heeft als nadeel dat de hoorn niet meer volledig gaat kunnen aansluiten tot de HF-driver. Volgens contour(de ontwerper) loopt de hoorn maar tot 1.6khz.

Ik vroeg mij dus af of het nu mogelijk was om bijvoorbeeld op 3khz te crossen en het gedeelte van 1.6khz tot 3khz dat niet meer door de hoorn versterkt wordt, maar dat de 10incher wel nog probleemloos kan weergeven de boosten met de eq van de processor om zo toch nog redelijk vlak te blijven en de 1 inch driver minder te belasten?
    MVG,
    Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light
  • Pulse
    • Oct 2001
    • 666

Ik heb nu gisteren 2 van de 4 toppen uitgerust met een 3khz 18db/octaaf filter dat hier nog lag.
    Ik heb dan wat processor settings geprobeerd en vergeleken met de originele toppen op 1.6khz.
    Voor zover ik getest heb klonk het niet mis. Een db of 3 liggen boosten tussen 1.6khz en 3khz en voor de rest weinig aanpassingen. Voor disco-toepassing denk ik dat het zelfs beter klinkt zonder die boost.
    Het gaat nu wel iets minder hard en aggresief gehoorsmatig, waarschijnlijk omdat de 1.6khz-3khz, wat een zeer gevoelig gebied is voor het oor niet meer wordt weergegegeven door de 1inch driver maar door de 10 incher.

Nu vraag ik me af omdat ik enkel gehoorsmatig kan testen en gehoorsmatig kan vergelijken of ik op deze manier nergens ernstige problemen in het geluidsbeeld krijg?
    MVG,

Comment

• Banned
      Banned
      • Dec 2003
      • 951

een 1 incher crossen vanaf 1600HZ ??? vindt ik wel erg laag hoor. Er wordt meestal gecrosst rond de 2000hz geloof ik.

Als je de FD250 van BEyma neemt die crosst vanaf de 2000hz geloof ik en je kunt de 3,5khz met 3,5 db terughalen plus je kunt de driver in 3 standen omlaag halen !

Filter kost 64,00 in BTW.

driver en woofer schelen 6db dus ik zou de driver 6db terughalen dan heb je een mooie kombie tussen woofer en driver !

De meeste drivers hebben een vreemd geluid rond de 3 en 4khz. Ook tussen de 7 en 9khz !

Persoonlijk heb ik nooit problemen met de filters van Beyma en tot op heden alleen maar goede ervaringen !
      Last edited by Banned; 15-01-06, 18:05.

Comment

• Pulse
        • Oct 2001
        • 666

driver en woofer schelen 6db dus ik zou de driver 6db terughalen dan heb je een mooie kombie tussen woofer en driver !
        Er zit wel nog een hoorn voor de 10incher, maak dus van die 6db verschil maar +/- 2db verschil
        Dit belast de driver uiteraard ook een stuk meer.
        MVG,

Comment

• Banned
          Banned
          • Dec 2003
          • 951

weet bijna zeker als je de driver met 6db terug trekt dat de kast veel minder agressief klinkt !

Comment

• Pulse
            • Oct 2001
            • 666

Originally posted by mephisto
            weet bijna zeker als je de driver met 6db terug trekt dat de kast veel minder agressief klinkt !
            Een beetje nadenken wat je schrijft he Mephisto Slaat toch nergens op, dan klinkt het zo dof als maar kan zijn als je een mid-sectie hebt van 105db/1w/1m.
            Trouwens zo aggressief klinkt die kast niet(zitten wat eq-instellingen in processor om dat te vermijden), het gaat hier om het te zwaar belasten van de driver
            (uiteraard zou -6db de driver sparen maar das niet de bedoeling want dan klinkt het nergens naar, dus geen oplossing)

Na wat luisteren, grafiekjes, speakereigenschappen bekijken en experimenteren met een volledig actieve opstelling ,zodat ik met x-over punt kon knoeien, heb ik besloten er een 12db/18db 2500hz filter van 600wrms in te zetten gecombineerd met paar kleine eq-instellingen in de processor.
            MVG,

Comment

Working...