Ik ben sinds enkele jaren in bezit van 4 hoorngeladen toppen 10/1inch, gemaakt naar een ontwerp van contour:
eigen foto's:
Componenten: Beyma 10MI100+ CP380M, crossover 1.6khz 18db/oct
Ik ben hier over het algemeen tevreden over, gaan hard, klinken goed.
Er is echter 1 groot probleem aan, de 1incher gaat er verschrikkelijk snel uit.
Dit ligt waarschijnlijk aan de combinatie van lage inzetfreq en hoog vermogen.
Nu was mijn vraag of er suggesties zijn om dit op te lossen?
Zelf dacht ik aan een hogere crossover frequentie. Dit heeft als nadeel dat de hoorn niet meer volledig gaat kunnen aansluiten tot de HF-driver. Volgens contour(de ontwerper) loopt de hoorn maar tot 1.6khz.
Ik vroeg mij dus af of het nu mogelijk was om bijvoorbeeld op 3khz te crossen en het gedeelte van 1.6khz tot 3khz dat niet meer door de hoorn versterkt wordt, maar dat de 10incher wel nog probleemloos kan weergeven de boosten met de eq van de processor om zo toch nog redelijk vlak te blijven en de 1 inch driver minder te belasten?
eigen foto's:
Componenten: Beyma 10MI100+ CP380M, crossover 1.6khz 18db/oct
Ik ben hier over het algemeen tevreden over, gaan hard, klinken goed.
Er is echter 1 groot probleem aan, de 1incher gaat er verschrikkelijk snel uit.
Dit ligt waarschijnlijk aan de combinatie van lage inzetfreq en hoog vermogen.
Nu was mijn vraag of er suggesties zijn om dit op te lossen?
Zelf dacht ik aan een hogere crossover frequentie. Dit heeft als nadeel dat de hoorn niet meer volledig gaat kunnen aansluiten tot de HF-driver. Volgens contour(de ontwerper) loopt de hoorn maar tot 1.6khz.
Ik vroeg mij dus af of het nu mogelijk was om bijvoorbeeld op 3khz te crossen en het gedeelte van 1.6khz tot 3khz dat niet meer door de hoorn versterkt wordt, maar dat de 10incher wel nog probleemloos kan weergeven de boosten met de eq van de processor om zo toch nog redelijk vlak te blijven en de 1 inch driver minder te belasten?
Comment