ElectroVoice EVM 15L pro-line als subs?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dyna-freak
    • Nov 2005
    • 50

ElectroVoice EVM 15L pro-line als subs?

Op de zaak waar ik werk liggen nog nieuw in de doos 2 EVM 15L pro-line basspeakers van Electrovoice. Deze zijn ooit eens aangeschaft als spare voor 2 PFE150 topkastjes van Dynacord. Echter zijn deze kassies allang ergens anders voor gebruikt, en deze speakers liggen er maar te liggen.

Deze speakers komen dus uit een topkast, maar ik vroeg me af of het mogelijk was om er een leuke sub mee te bouwen? Iemand ideeen/ervaringen? Thanx!
    Have a break, have a Dynacord Cobra set!
  • padoog
    • Oct 2005
    • 68

Is wel mogelijk ja, je moet niet verwachten dat je een enorme druk krijgt, maar voor kleine feestjes ofzo zou wel kunnen.

Comment

• bertuss
      • Jan 2002
      • 816

post eens de parameters, snel geschoten of dit beestje voor sub gebruik is bedoelt/gemaakt.

zomaar zeggen dat het kan is wel erg kort door de bocht, en heeft de OP niks aan. (vorige post)

Comment

• Dyna-freak
        • Nov 2005
        • 50

Ok, tot nu toe heb ik deze para's gevonden:

QTS: 0,238
        VAS 245L
        FS: 43Hz
        RE: 5,2 Ohm
        Xmax 3,3mm
        Z: 8 ohm
        QMS 4.96
        QES 0,25
        SPL 103dB
        Pe 400W
        Dia: 381mm

Ook weet ik dat deze speaker tot 1998 18 jaar is geproduceerd, dus misschien kan ik (als het nodig is) wat meer para's op de kop tikken bij EV ofzo. Alvast thanx!

Comment

• David21
          • Mar 2005
          • 94

wel een hoge spl, zeker voor een 15"er ! dat is wel positief.
          de x-max van 3.3mm is wel niet zo hoog, dat kan wel problemen vormen voor sub gebruik 'denk' ik, even op de reactie van de rest wachten.

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Deze speakers zullen het goed doen in korte hoornkasten zoals W-bins of de 15" hoorn van speakerstore. In dat geval kun je echte maagbassen verwachten. Echt diep laag zal niet lukken, daarvoor zijn de T/S parameters niet geschikt en de x-max is te laag. Zeg het frequentiegebied 70-250Hz is met zo'n hoornkast kast krachtig weer te geven.

MVG Contour

Comment

• Dyna-freak
              • Nov 2005
              • 50

Ok, dat is goed nieuws en slecht nieuws tegelijk! Ik ben namelijk alles behalve handig in het maken van een hoorn of w-bin kast. Is een "gewone" kast niet geschikt? Ik heb me namelijk laten vertellen dat deze speaker het prima doet in een TL606 behuizing van electrovoice?

Comment

• Dyna-freak
                • Nov 2005
                • 50

Zouden de 15" HD hoorns van speakerstore http://www.speakerstore.nl/construct...s/hd15horn.jpg geschikt zijn? Deze zijn op zich nog niet zo heel lastig te maken!

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Ik denk het op het eerste gezicht van wel. Echter met slechts 1x HD15 per kant speel je pas vanaf circa 100Hz. Deze kasten zijn dan vooral goed in het kick bereik. Stack je er bijvoorbeeld 6 per kant dan kun je een stuk lager komen.

MVG Contour

Comment

• Dyna-freak
                    • Nov 2005
                    • 50

Hmmm zijn er dan geen betere opties om hem wat dieper te kunnen laten spelen? Al dan niet electronisch/actief?

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Dat kan wel, maar dan wel ten koste van de belastbaarheid/output. Je kunt er niet uithalen wat er niet inzit.

Mvg Johan

Comment

• Dyna-freak
                        • Nov 2005
                        • 50

Beste Rademakers, noem eens wat? Ik kan natuurlijk alles overwegen!

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

Grote kast, Linkwitz transform, EQ en dergelijke. Door de kleine Xmax is de speaker dan niet langer meer geschikt voor PA doeleinden.

Maar als de parameters kloppen dan is het eigenlijk ook zonde om deze speaker niet in een topkast te stoppen.
                          HD15 zou kunnen maar de Xmax blijft aan de lage kant voor PA en je zult er dan dus een subje bij moeten gebruiken. 80 Hz kun je dan nog wel halen denk ik.

Mvg Johan

Comment

• Dyna-freak
                            • Nov 2005
                            • 50

Ik heb de speakers toch liggen dus ik ga het gewoon proberen. Had ik echter nog een aantal vraagjes:

1. Is dit nu echt de optimale behuizing voor de EVM 15L's?
                            2. Kan ik de geluidskwaliteit (misschien zelfs wel de "diepte") verbeteren met behulp van goede isolatie in het speaker compartiment. Zo ja, moet ik dan alle wanden bekleden met isolatie?

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

Wat ga je proberen, de HD15?

In dat geval kan het zijn dat er nog wat gemodificeerd moet worden maar dat kan ook eventueel achteraf (met grotere wijzigingen zou het immers geen HD15 meer zijn). Een simulatie met Hornresp zou uitkomst kunnen bieden, dan weet je vrij nauwkeurig waar je aan begint.
                              Ik zou dan wel eerst een mailtje naar EV sturen voor volledigere parameters.

Mvg Johan

Comment

Working...