B&C 12NDL76 of 12 HPL76 ervaring?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

B&C 12NDL76 of 12 HPL76 ervaring?

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met deze ND speakers van B&C?
    Welke zou je dan kiezen in een 2x 12 inch + 1inch (DE250) configuratie? Crossover ca. 1700 hz...

Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Niemand ooit met deze neodyniums gewerkt?
    Doet het ergste vrezen...

kan ik beter een ander merk ND's nemen?

Paul

Comment

• ivo
      • Jul 2003
      • 390

Ik ben momenteel 4 toppen met de ndl76 aan het bouwen. Ik denk dat er nog maar zeer weinig mensen ervaringen hebben met deze speakers.
      Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

citaat:Geplaatst door ivo

Ik ben momenteel 4 toppen met de ndl76 aan het bouwen. Ik denk dat er nog maar zeer weinig mensen ervaringen hebben met deze speakers.
        Hey Ivo!
        Is er een specifieke reden dat je voor de NDL hebt gekozen?
        (Naast de HPL) Kwestie van Xmax?

Ben benieuwd.
        Paul.

Comment

• ivo
          • Jul 2003
          • 390

Ik zocht speakers die het mid, de stemmen, goed weer zouden geven. De ndl heeft een 1mh spoel, de nw 1,25mh, de conus van de ndl is lichter, de opbrengst hoger en kan in een kleiner kastje, de nw zal meer laag en minder het mid weergeven.
          Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Ivo,

Mee eens hoor!
            Maar ik vergelijk meer met de HPL76. Die heeft een nog lagere MMS.
            Heeft wel een kleiner vermogen, xmax en Le is groter(1,5mH) maar komt wel heel ver in het hoog (tot 4 khz toe..)
            Dat zou betekenen, dat de HPL nog wat meer definitie en snelheid zou kunnen toevoegen (impulsweergave). Een scheidingsfreq. tot ca. 2khz hoort tot de mogelijkheden dan. De NDL moet je toch eigenlijk wel uiterlijk bij 1600 hz scheiden lijkt mij.
            Maar, graag jouw opinie als ervaren ontwerper/bouwer/tuner
            Ik vind het zo zonde om van beide typen er twee aaan te schaffen om dan a-b testen te kunnen doen. (Zuinige hollander he[B)])

Paul.

Comment

• ivo
              • Jul 2003
              • 390

Met een grotere LE zal de spreekspoel zich gaan gedragen als een spoel in een filter waardoor er juist veel rendement in het mid veloren gaat, dus een minder sprekend mid. (ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen, ik hoop dat je het begrijp).
              De ndl heeft een veel stugger opgehangen conus dan de hpl waardoor de hpl meer geschikt is om meer het laag weer te geven.
              Bij zowel de hpl en de als de ndl doet de impedantie tussen de 2000hz en 300hz een bult vormen, dit houdt in dat je beide voor de 2000hz op 18dB/okt moet laten afvallen.

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Nog wat verder mee gekomen de laatste jaren?

Ik ben namelijk op zoek naar een mid bass speaker, en heb ook al naar deze speakers gekeken.

Comment

Working...