Top voor disco100

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommes
    • Sep 2005
    • 60

Top voor disco100

Hey gasten

voor kleine feestjes ging ik vroeger altijd twee disco100's huren met twee kleine topjes.

Die topjes waren gewoon een driver met een hoorn.

Nu heb ik zelf twee disco100's (omdat dit gewoon weinig kost en omdat je hier toch veel uit krijgt) maar ik zou graag weten welke drivers en hoorns ik hierop moet gebruiken?

Is er iemand die dit weet?

Thx.

Tommes
    If it ain't broken, don't fix it.
  • jerre
    • Jun 2003
    • 286

Wij gebruiken er jbl eon'nekes op, gaat goed voor kleine setjes, alleen jammer dat die disco100's nogal zware grote (lompe) kasten zijn, maar ze geven maar niet op.
    nu gij en dan ikke weer

Comment

• Tommes
      • Sep 2005
      • 60

Hey Jerre.
      Die EON's zijn wel echte topjes.
      Dit zou een oplossing zijn, maar ik zoek zeker niet actief te gaan voor zo'n klein setje.
      Mijn bedoelin was eigenlijk dat de disco100 tot pakweg 800-1000Hz voor zijn rekening neemt en dan, via een passief filter, een hoorn overneemt.
      Dit zag je vroeger echt verschrikkelijk veel (tegenwoordig minder), maar dan is je topje eigenlijk maar net iets groter dan de hoorn (en bijhorende driver) die erinzit.
      Weet iemand welke driver en hoorn hiervoor geschikt is?

Comment

• jerre
        • Jun 2003
        • 286

Over het algemeen kan je de meeste 2" drivers van zo'n 800Hz laten beginnen, maar als ik van jou was zou ik je disco 100 niet zo hoog laten doorlopen, het mid dat je van die 15" krijgt klinkt nogal schel (is mss wat meer een persoonlijke mening).
        Als je dan toch in de lage kost wil blijven zou je op zoek kunnen gaan naar oude jbl hoorns, dege die je vroeger waarschijnlijk erbij huurde. Je vindt deze wel 'ns regelmatig 2e hands aangeboden.
        nu gij en dan ikke weer

Comment

• Tommes
          • Sep 2005
          • 60

Is idd niet het mooiste geluid maar 95% van de mensen hoort dit toch niet.

Het is waar wat je zegt dat je de meeste 2" drivers al van een redelijk lage ferquentie kan laten beginnen.
          Maar als ik dan toch geld moet uitgeven aan drivers, dan is het misschien weggesmeten geld om deze gewoon zo in en kast te steken.

Eigenlijk zou het veel rendabeler zijn om dan een echte topkast te maken met een 2" driver en een "zware" 15" er bij in.
          Deze kan dan nog in grotere actieve sets gebruikt worden, of gewoon zo, zonder iets erbij.

Iemand een goed voorstel voor dit type van kast en de nodige componenten? (waarschijnlijk wel ergens te vinden op dit forum).

Comment

• jerre
            • Jun 2003
            • 286

Voor een ontwerp 15" 2" of evt 1" moet je eens bij ivo kijken of op de site van speakerstore. Wil je een dubbek 12" + 2"" heb ik nog een mooi ontwerpje, maar 'k vrees dat die een beetje te zwaar gaat zijn op je kast.
            nu gij en dan ikke weer

Comment

• NiekR
              • Sep 2004
              • 80

citaat:Geplaatst door jerre
              Wil je een dubbek 12" + 2"" heb ik nog een mooi ontwerpje, maar 'k vrees dat die een beetje te zwaar gaat zijn op je kast.
              Denk niet dat een 12" en 2" in dit geval goed doet klinken! Een 12" speaker loopt behoorlijk ver door (afhankelijk welk type) in het mid, waardoor je voor het hoog beter een 1" kunt kiezen (heb je ook nog een beetje meer tophoog). 2" is misschien wel zwaarder dan 1", maar zal veel te aggressief klinken in deze situatie...
              Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• jerre
                • Jun 2003
                • 286

Voor zover ik weet kom ik meer dubbel 12"/2" combinaties tegen dan met 1". Een enkele 12" is idd het beste met een 1" te combineren. Winisd simuleerde het zelfs zo dat ik niet aan het bereik van een doordeweekse 1" zou geraken.
                Kwa agressief geluid heb ik totaal geen last! Zelfs zonder eq klinken ze als een klokje. Wat wel minder is, is dat een 2" sneller afvalt in het hoog, met een beetje correctie klinkt hij dus terug wat spranklijker.
                Tot nu toe heb 'k nog geen enkele slechte reactie gehad over het geluid van de top, jammer genoeg ben ik nog niet naar 1 van de testdagen kunnen komen, maar dit komt er zeker en vast wel 'ns van.
                nu gij en dan ikke weer

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Heb zelf 2x 12inch plus 1 incher gebouwd en getuned.
                  Met de DE250 van B&C
                  Klinkt perfect. Cross-over op 1750 Hz gelegd. Maar wel 24 dB/oct hoor! En dan klinkt het ook als het hard gaat nog steeds perfect met echt sprankelend hoog zonder een spoortje van agressie..

Heb er wel een EV CP3000S achter liggen (2x1200 echte watten op 4 ohm)
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• NiekR
                    • Sep 2004
                    • 80

Voor zover ik weet kom ik meer dubbel 12"/2" combinaties tegen dan met 1". Een enkele 12" is idd het beste met een 1" te combineren.
                    Kwa agressief geluid heb ik totaal geen last! Zelfs zonder eq klinken ze als een klokje. Wat wel minder is, is dat een 2" sneller afvalt in het hoog, met een beetje correctie klinkt hij dus terug wat spranklijker.
                    Als ik dit goed lees loop jij veel rond bij rock/metal-bandjes? Daar moet het inderdaad goed knappen

Bij deze systemen gaat het juist om de best passende componenten. Zet jij er een 2" driver in en moet je deze in het tophoog corrigeren (terwijl het mid/hoog veel overlapt met de mid-speaker), ben je naar mijn idee niet economisch bezig...

Wat mij daarnaast verbaasd is het rendement (spl rond de 110/115 db?) van dit type drivers; je moet behoorlijk knijpen wil je het lekker laten aansluiten bij de 12 inch mid speaker[^]

@Tommes: Zoek een lekker 2e hands setje uit met 12" midspeaker en 1" (membraam) driver. Kwaliteit kun je kopen, dus zoek uit wat bij je past

Comment

• jerre
                      • Jun 2003
                      • 286

Ik loop gelukkig niet teveel rond bij metal bandjes, maar het klopt wat je daar zegt, de 2" moet idd redelijk teruggedraaid worden (-7,5dB), maar als je dan uiteindelijk ze beiden (12"'s + 2") op hun vol vermogen laat draaien, komen de rendementen perfect bij elkaar.

Bon, daar is Tommes niets verder mee geholpen met deze discussie en zoals jij heb ik in de eerste post ook iets dergelijks aangeraden (12"/15" + 1") al dan niet 2e hands. Helaas moet ik ook terug op zoek gaan naar nieuwe topjes voor op de glijbanen want de eons zijn vorige week van ons gestolen.

nu gij en dan ikke weer

Comment

• NiekR
                        • Sep 2004
                        • 80

Helaas moet ik ook terug op zoek gaan naar nieuwe topjes voor op de glijbanen want de eons zijn vorige week van ons gestolen.
                        Deur vergeten af te sluiten? Op internet (marktpl) kom je vaak vrachtwagens vol van deze types tegen, misschien zit er wat voor/van je tussen?

Comment

• jerre
                          • Jun 2003
                          • 286

nee, alleen moeten laden en 5 min weg van de aanhangwagen die recht voor de deur stond na afloop van een fuif en weg waren ze (had ze meegenomen als reserve). 't wordt erger en erger met al dat stelen tegenwoordig, 'k snap niet waar ze 't lef vandaan halen, maar bon, helaas niets meer aan te doen, niemand die iets gezien had (zoals gewoonlijk) en de rest kan 'k naar fluiten.
                          nu gij en dan ikke weer

Comment

• dj boja
                            • Apr 2006
                            • 56

Hallo Ik ben nieuw hier en zit al direct met vragen
                            Welke toppen zijn het nu geworden ??
                            Ik zit namelijk ook met het probleem geen toppen voor namaak disco 100 .
                            Heb zo'n 5 jaar geleden eens 15" hoorn's gebouwd volgens de plannen die nu te vinden zijn op www.speakerstore.nl/index.php?1=nl&pg=11&c=9 .
                            was toen met de bedoeling dit verder uit te bouwen maar is er niet van gekomen . Altijd gebruikt met full kasten van 200 w van solton . Nu dacht ik om daar tops voor te bouwen zoals www.speakerstore.nl/index.php?1=nl&pg=11&c=11 . Enige vraagteken heb ik bij de 1" high vanaf 1600 hz . Dacht dit eerder te vervangen door 1 3/8" 2000 hz . Vermogen op de 10" zou 200w rms zijn op de high driver 100 w rms actief gefilterd ( versterkers heb ik hier staan , daarmee ) . De 15" hoorn is gevoed met 450 w rms . Andere voordtellen voor mid , high ( liefst hoorn ) zijn ook welkom .
                            groeten

Comment

• All-round Sound
                              • Feb 2006
                              • 289

Hallo DJ BOJA,

bij de disco 100 kasten kan je als top het beste een frondloaded kast gebruiken
                              het hoog zit eigenlijk altijd op een hoorn gemonteerd dus daar ontkom je niet aan

de 100 kast tot +- 125 a 200 Hz [ 15" glijbaan ]
                              mid gewoon een 12 of 15" frondloaded
                              12" v.a. +- 160 Hz 15" v.a. +- 125 Hz
                              het hoog een 1"driver B.V. een B&C DE250 X-over min 12 dB 1600Hz
                              hoorn een ME 45 van B&C

let wel een 2de hands kast kompleet is vaak goedkoper
                              maar je weet nooit wat er mee gebeurt is

een frond geladen speaker klinkt bij de 100 kast een stuk warmer en voller
                              aangezien de meeste disco 100 kasten niet zo heel ver dragen [+- 20 mtr]
                              heb je ook geen hoorns nodig voor het mid

zelf heb ik zowel een paar hoorn systemen als frondloaded systemen
                              hoorns voor feesten v.a. +- 750 pers tot 6500 pers.
                              frondloaded voor feesten tot max. 400 pers. max 20 mtr diep
                              hoornloaded sub v.a. 400 pers
                              frondloaded tops tot max. 750 pers tot max 25 mtr diep

m.v.g.
                              luke
                              ------------------------------
                              harder is niet altijd beter

Comment

Working...