Ik doe regelmatig het geluid bij een rockband, en ik vind verstaanbaarheid tijdens de nummers een probleem. Tussen de nummers door (bindteksten) is het redelijk, maar ook niet geweldig.
Ik vroeg me af wat de parameters zijn die verstaanbaarheid beinvloeden. Het klank volume op zich is geen probleem en de microfonen zouden ook voldoende kwaliteit moeten zijn.
Aan zang, en microfoon techniek wordt gewerkt, maar ik denk hier vooral aan de luidsprekers....
Alvast bedankt voor jullie inputs..
Paul
Ik vroeg me af wat de parameters zijn die verstaanbaarheid beinvloeden. Het klank volume op zich is geen probleem en de microfonen zouden ook voldoende kwaliteit moeten zijn.
Aan zang, en microfoon techniek wordt gewerkt, maar ik denk hier vooral aan de luidsprekers....
Alvast bedankt voor jullie inputs..
Paul

)]

. Ik schuif nu al een paar jaartjes allemaal verschillende muziekdingetjes bij ons in het theatercafe en soms in de kleine of grote zaal. En als me een ding wel duidelijk is geworden (en ben echt superervaren tech ofzo), is dat hoe meer akoestisch geluid er is en hoe meer monitorgeluid er nodig is, hoe slechter het klinkt. En dat geldt des te meer voor akoestisch wat kleinere en lastigere ruimtes (zoals dat theatercafe bij ons bijv).
. Doet me denken aan een keer in Utrecht met koningennacht. Leuke set op front (Axys Source, niet hard wel mooi) en verder ook alles Axys. Slechtste geluid dat ik ooit in mijn leven gehoord heb. Totale soep van herrie. En als de lead zanger wat zei tussen de nummers door, hoorde je alleen in de verte een brei van midlaag en een rammelende snare. Ik lette ook een beetje op de FOH mixer. Ik zie hem moeilijk kijken en vervolgens 2dB HF shelf erbij draaien en vervolgens een tevreden gezicht trekken [
Comment