eminence sigma pro 18"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nikosfm
    • Apr 2005
    • 17

eminence sigma pro 18"

wie kan mij vertellen of een eminence sigma pro goed gaat werken in een w-bin. Het is een lege sa w-bin waarin 1 18" speaker hoort.
  • Barthezz80
    • Aug 2004
    • 365

citaat:Geplaatst door nikosfm

wie kan mij vertellen of een eminence sigma pro goed gaat werken in een w-bin. Het is een lege sa w-bin waarin 1 18" speaker hoort.
    Zo te zien zou deze het wel redelijk moeten doen in een w-bin met een Qts van 0,29, aan het vermogen ligt het ook niet..

Ik werk zelf erg veel met w-bins en heb verschillende met orginele en 'niet'orginele speakers erin. Met parameters bekijken/vergelijken kom je een heel eind moet ik zeggen maar omdat een w-bin een vrij rare/aparte kast is kan het in de praktijk ook weleens anders klinken dan het op papier doet vermoeden, maar mijn enige manier om er 'echt' achter te komen hoe zo'n speaker nou werkt in een w-bin is door praktijktesten er mee te doen (liefst met een paar JBL2240 geladen SA bins erbij) dan kan je het best zien wat ze doen, en wat de verschillen zijn t.o.v. de met orginele speakers geladen kasten

Dus: een aantal w-bins opstellen in een testruimte, elk op een apart kanaal en dan 1 voor 1 zowel los, als in stackverband testen!

Er zijn natuurlijk al een aantal speakers die op papier al afvallen als kandidaat en dus bij voorbaat niet de moeite zijn om uit te proberen in een w-bin![:I]

N.B. de orginele speaker voor de SA4518 (de 2240 van JBL) vind ik toch nogsteeds het lekkerst klinken, maar dit is logisch om het simpele feit dat de kast is berekend op deze speaker en deze hiermee dus optimaal werkt!

Ik zie net dat deze speaker een 3" voicecoil heeft, dit is wel een beetje aan de kleine kant..[:I]
    Bart

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

De Sigma Pro lijkt inderdaad wel geschikt voor w-bins. Het is jammer dat de Fs een beetje laag is, anders was het er een echt goede speaker voor geweest. Is de SA w-bin trouwens met of zonder poort?

Je kunt de w-bin (gesloten) simuleren in Hornresp. Nog steeds niet het niveau van een praktijktest maar het geeft al een betere indicatie als een vergelijk puur op de parameters.

Mvg Johan

Comment

• Barthezz80
        • Aug 2004
        • 365

citaat:Geplaatst door Rademakers

De Sigma Pro lijkt inderdaad wel geschikt voor w-bins. Het is jammer dat de Fs een beetje laag is, anders was het er een echt goede speaker voor geweest. Is de SA w-bin trouwens met of zonder poort?

Je kunt de w-bin (gesloten) simuleren in Hornresp. Nog steeds niet het niveau van een praktijktest maar het geeft al een betere indicatie als een vergelijk puur op de parameters.

Mvg Johan
        Het ligt er ook een beetje aan of hij de w-bin enkel per kant, of in 'stackvorm' wil gaan gebruiken.
        In stackvorm is gesloten beter natuurlijk, maar enkel vind ik ze gesloten wel erg 'tok tokkerig' klinken en lijken ze onder de 70-80hz niks weer te geven[:I] (is mijn ervaring)
        In dat geval kunnen deze 2 poorten(in de wat kleinere ruimtes) net even dat extra 'extended'low-sub via die poorten weergeven, wat het geluid wat aangenamer/voller maakt!
        Bart

Comment

• bertuss
          • Jan 2002
          • 816

@ bartezz, vergeet dat vermogen m,aar van de eminence, de powerdip zal ervoor zorgen dat je of dik moet cutten in het laag, of vermogen moet inleveren.

Comment

• Barthezz80
            • Aug 2004
            • 365

citaat:Geplaatst door bertuss

@ bartezz, vergeet dat vermogen m,aar van de eminence, de powerdip zal ervoor zorgen dat je of dik moet cutten in het laag, of vermogen moet inleveren.
            hier was ik zelf eigenlijk ook al een beetje bang voor
            Bart

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

citaat:en lijken ze onder de 70-80hz niks weer te geven (is mijn ervaring)
              Doen ze ook bijna niet.

Onder de Fc van de hoorn komt de output geheel van de gesloten kast of basreflexkast af en die is een stuk lager als de die van de hoorn. Zeker omdat de basreflexwerking verre van optimaal is vanwege het relatief kleine volume van de achterkamer.

citaat:Het ligt er ook een beetje aan
              Voor mijn vorige post in ieder geval niet. Ik heb nergens gesloten boven basreflex gesteld of omgekeerd (zo interpreteer ik tenminste jouw reactie), de Fs blijft laag .

@Bart: Omdat de achterkamer een stuk kleiner is als een gemiddelde 18" basreflexkast, ligt de belastbaarheid een stuk hoger. Er van uitgaande dat de achterkamer niet boven de 80 ltr uitkomt, is die 650 W met een goed afgestemde poort wel haalbaar.

Mvg Johan

Comment

• bertuss
                • Jan 2002
                • 816

inderdaad, alles hangt of valt met de afste,ming van de achterkamer.

ik zou alsnog dan gaan voor een volledig gesloten achterkamer. en mn ogen gooien op vermogen ipv diepgang.

Comment

• Barthezz80
                  • Aug 2004
                  • 365

oke, maar als ik het dus goed begrijp heb je met een w-bin met geloten achterkamer meer druk/vermogen t.o.v. een w-bin met een gepoorte achterkamer, dit ten koste van een klein beetje laag bij enkel gebruik?
                  Bart

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

Bij w-bins met poorten:

Het basreflex gedeelte wordt zo berekend, dat de poort (meestal ietsje onder de Fc (van de hoorn) is afgestemd (bijv. op 60 Hz).

Stel dat de w-bin 102 dB/W/m is en de basreflex 96 dB/W/m.
                    Met een input van 1 Watt zal de w-bin onder de Fc (bijv. 70 Hz) afvallen met ca. 24 dB/oktaaf van 102 dB naar 96 dB. Vanaf dat punt zal alle output van de basreflex afkomen totdat deze ook begint af te vallen met ca. 24 dB/oktaaf. Vanaf dat punt neemt ook de belastbaarheid van de speaker snel af. [u]Tot aan</u> de afstemming van de poort is de belastbaarheid van de speaker juist groter of gelijk aan een gesloten kast van hetzelfde volume omdat de poort op de afstemfrequentie de uitslag van de speaker beperkt.
                    Onder de afstemfrequentie van de poort is de speaker onbelast en (vrij ver) boven de afstemming van de poort ziet de speaker het als een gesloten kast.

Door hoorns te stacken wordt de Fc lager. De bijdrage van de poort zal dus steeds minder worden omdat de output van de hoorn een stuk hoger ligt. Je blijft echter wel de nadelen van de poort houden, zoals de sterke afname van de belastbaarheid onder de afstemfrequentie. Dat terwijl de Fc van een stack inmiddels onder de afstemming van de poort kan liggen. Daarnaast is een hoorn qua geluidstechnische eigenschappen beter als een basreflex, hetgeen nu verloren gaat.

Bij gesloten:

Als een hoorn een grote achterkamer heeft zal de laagweergave over het algemeen verbeteren, ten koste van de belastbaarheid.
                    Als een hoorn enkel in (grote) stacks wordt gebruikt, kan de achterkamer klein worden gehouden, omdat de stack als het ware één grote hoorn vormt, die wel erg laag zal gaan met hoge output. Door de kleinere achterkamer ligt de belastbaarheid dan echter hoger.

citaat:Stel dat de w-bin 102 dB/W/m is en de basreflex 96 dB/W/m.
                    Met een input van 1 Watt zal de w-bin onder de Fc (bijv. 70 Hz) afvallen met ca. 24 dB/oktaaf van 102 dB naar 96 dB.
                    Bovenstaande klopt niet helemaal omdat de outputs ook overlappen en dus tot op bepaalde hoogte bij elkaar optellen.

Bij het gebruik van 1 a 2 per kant biedt een poort dus voordeel, mits goed afgestemt en in combinatie met een goede lowcut. De verminderde geluidskwaliteit/eigenschappen neem je dan op de koop toe.
                    Juist omdat w-bins zulke korte hoorns zijn, is gebruik in kleine aantallen niet optimaal.

Mvg Johan

Comment

Working...