vraagje over topkasten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • deloitte
    • Sep 2005
    • 135

vraagje over topkasten

hallo,

ik volg al een tijdje hier het forum, nu hem ik zelf een vraag.
    ik heb 4 enkele 18" baskasten gebouwd met als speaker er in een 18wl1400 van eighteensound. ik gebruik ze voor mijn drive-in. nu wil ik er ook topkasten bij gaan bouwen. ik zoek een ontwerp die ik er opkan zetten het liefst 2 naast elkaar mijn subjes zijn 63 breed,
    dus heeft iemand voor mij een ontwerp van een topkast. zat zelf te denken aan 12"/1" van ongeveer 31.5 cm breed?

laat maar horen

MVG.
    bram
    voor de een z'n uitgang is voor de ander z'n ingang....
  • ivo
    • Jul 2003
    • 390

De koppeling tussen 18" laag en 12" top red je niet. Een 18" laagkast zal tot een 80hz lopen terwijl een 12" top tot een 120hz loopt en daaronder zijn druk verliest. Je kan beter voor een 15"/1 of 2" gaan. Zie ook http://www.licht-geluid.nl/forum/top...TOPIC_ID=15386
    Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2138

Ben toch altijd van mening geweest dat een combinatie van 18" sub en 12"1" top een zeer goede combinatie was. Er is toch niets wat je belet om je sub tot 120hz te laten doorlopen... Klankmatig klinkt dat echt niet slechter. Waarom dan meteen een 15"2" combinatie aanraden, is meestal duurder, zwaarder en klankmatig iets minder fris van nature...

begrijp me niet verkeerd, je hebt gelijk als je wilt zeggen dat een 18" sub echt lekker klinkt wanneer ze al afgekapt wordt op 80hz, maar mijn ervaring met diverse niet zelfbouwsystemen in het topklassement leert dat hoger crossen van een 18" sub ook heel goede resultaten opleverd, zonder minder vette kick of low-mid...

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

citaat:Geplaatst door ivo

De koppeling tussen 18" laag en 12" top red je niet. Een 18" laagkast zal tot een 80hz lopen terwijl een 12" top tot een 120hz loopt en daaronder zijn druk verliest. Je kan beter voor een 15"/1 of 2" gaan. Zie ook http://www.licht-geluid.nl/forum/top...TOPIC_ID=15386
        Ivo, wil je hiermee zeggen dat een 15" en 10" ook niet goed kan aansluiten ???
        Het is een vraag hoor, geen verwijt
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ivo
          • Jul 2003
          • 390

Een 15" laag kan je vaak hoger af laten vallen dan een 18", bv 100-120hz. Dit ga niet altijd op, ik gebruik de eaw kasten met een B&C 15tbx100 erin, als ik deze boven de 85 laat afvallen , worden ze minder gedaitaleerd, romelig, en het laag wordt minder strak. Een 10" zal ook ergens bij de 150-170hz beginnen af te valen, in combinatie met een 15" zal er een gat ontstaan. Ja ik hoor nu mensen zeggen, ik heb een eaw, nexo, gae, ed set, met een 10 top en een 15" laagkast. Met een processor is er natuurlijk veel te corrigeren en kan je het gat kleiner maken maar er van uitgaande dat men niet altijd een prosecor of de kennis heeft is de kans groot dat je een gat krijg.

Ik citeer je even uit een ander topic:

citaat:In grote lijnen komt het er op neer dat dit standaard "" MX100 processor "" instellingen zijn, geconfigureerd voor een SB 150 r
          In principe moet je ervan uitgaan dat hij het beste kan gefilterd worden op 80 Hz, 24 dB butterworth !!
          Ik heb daar PEQ genoemd, dit zijn dus de parametrische instellingen om de sub optimaal te laten werken !
          freq, 30 hz wordt zogezegt met 5 db opgetrokken met een Q factor zoals vermeld en de bandbreedte wordt ook vermeld !!
          groeten
          sis
          Ik geloof dat hier ook een 15" inzit. Als je hier een 10" of een 12" boven gebruik zal je toch echt wat missen.

Dat een 15" / 1 of 2" top duurder en zwaarder zou zijn dan een 12" / 1 of 2", het is maar net wat je voor componenten gaat gebruiken.
          Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• deloitte
            • Sep 2005
            • 135

ik denk dat het wel moet lukken met een 12" top. als ik mijn 18" baskast tot ongeveer 150/200hz laat lopen moet dat lukken. ik heb een butget van ongeveer 400 euro per topje(alleen speakers) wie kan er voor mij een tekening regelen. ik heb al wat rond gekeken maar ik kan geen tekeing vinden waar ik 2 topjes naast elkaar zou kunnen zetten op mijn baskast. max 34 cm breed.

wie kan mijn helpen
            voor de een z'n uitgang is voor de ander z'n ingang....

Comment

• bertuss
              • Jan 2002
              • 816

wordt heel krap buitenmaten van een 12" zijn soms al groter.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

citaat:Een 10" zal ook ergens bij de 150-170hz beginnen af te valen..-knip-..terwijl een 12" top tot een 120hz loopt en daaronder zijn druk verliest
                Waarop baseer je dit?

Mvg Johan

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

@ Ivo, Dit citaat komt van mij, weet ik

Dit is dus een standaard instelling in de MX 100 die alleen geldt voor de SB 150 r !!
                  Komt er een dan een top op """ die kan je dus kiezen uit het assortiment EAW topjes """ om even bij EAW te blijven !
                  Dan worden die instellingen in de MX100 veranderd, aan de hand van de toppen die gekozen worden 10 of 12 " !!

De vraag is wat er dan veranderd wordt in de MX 100 , dat weet geen kip, behalve bij EAW

Wat denken jullie van deze combinatie ::

sis
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

Working...