Koppeling aan hoorn?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fratsen
    • Aug 2003
    • 22

Koppeling aan hoorn?

Hallo,

Aan de hand van deze bouwtekening heb ik een tijdje geleden twee subs gebouwd.
    Nu zijn er plannen om uit te gaan breiden naar vier van deze jongens.
    De twee subs die we nu hebben staan zullen dan plaats moeten maken voor 4 compleet nieuwe.
    Nu is mijn vraag of de luidspreker in de volgende situatie niet beter zal koppelen aan de hoorn.

http://www.pixum.nl/int/img.php?u=fratsen&t=2&i3=!218979933690999599196390 0761&ts=13048&np=1&sid=r4wz5d711a0138b22ace86eee3e a3bce

Groet, Rick.
    Putting the B back in the Bass.
  • bertuss
    • Jan 2002
    • 816

ik neem aan dat je bedoelt, dat je de throat verkleind en een hogere compressie wil bereiken ?
    door middel van de schuine balkjes.

Comment

• fratsen
      • Aug 2003
      • 22

Ik ben van mening dat ik hiermee alleen het volume tussen conus en hoornmond verklein (dacht ik).
      Hornresp geeft me niet echt duidelijke verschillen tussen de twee situaties.
      De originele kastjes werken verdacht goed daar niet van, maar misschien dat een van jullie me kan vertellen dit juist wel of niet te gaan doen.

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Hiermee verklein je (inderdaad) de voorkamer van de hoorn, zolang je de opening van de luidspreker niet in de weg zit. Welk verschil heb je gesimuleerd met Hornresp en wat heb je als oorspronkelijk volume van de VTC gebruikt?

Mvg Johan

Comment

• bertuss
          • Jan 2002
          • 816

mag ik vragen welke speaker je gebruikt nu?
          de kasten presteren zelfs met budget woofers uiterst lekker.

Comment

• fratsen
            • Aug 2003
            • 22

Simulaties zal ik morgen ff opnieuw uitvoeren.
            Op dit moment maak ik gebruik van de RCF L18P300 (gaat echt als een raket).
            De nieuwe kasten wil uit gaan rusten met 18Sound 18LW1400.

Comment

• bertuss
              • Jan 2002
              • 816

lekekr kastjes idd zeker met zn twee en zo lekker in een hoekje.
              vind de spreiding vooral goed. erg weinig last van bas-spots om het zo maar te noemen.
              (ik heb het nu even over het ontwerp van de hoorn) ik gebruik zelf ietwat andere maten en speaker.
              maar waarom 4 nieuwe? en niet 2 extra. of zijn de kasten veroudert etc

Comment

• ivo
                • Jul 2003
                • 390

Wat is de breete van deze kast?
                Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• MC Party
                  • Sep 2003
                  • 481

Ivo heeft het hout al naast de zaagmachine staan? [8D]
                  Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• ivo
                    • Jul 2003
                    • 390

Bijna, nee niet echt maar ik denk dat ik hem wel eens ga maken in 18mm mdf, gewoon even proberen.
                    Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• fratsen
                      • Aug 2003
                      • 22

Breedte is 564mm(binnenmaat).

M'n huidige kasten heb ik destijds gebouwd met materiaal dat ik had staan.
                      Uitgezonderd op de zijkantien, die zijn van 18 mm meranti, is alles van 22mm MDF.
                      Ook zijn deze kasten gestoffeerd, wat bijzonder mooi is (foto op mijn profiel), maar ook erg lastig schoon te houden.
                      Als er nieuwe komen worden deze in hun geheel van 18mm berken gemaakt (uiteraard met de nodige bracing).
                      Als afwerking ga ik dan voor een trimite coating.
                      Dit heeft ook als voordeel dat ik dan mijn handvatten kan frezen, wat met stoffering lastig strak is te krijgen.

Kan me trouwens nog herinneren dat we deze twee kasten in een betrekkelijk korte tijd in elkaar hadden zitten('s ochtends zagen, 's middags bouwen, 's avonds testen).
                      Meeste tijd is in het afwerken gaan zitten.

Comment

• bertuss
                        • Jan 2002
                        • 816

kijk mooie plannen!

ben benieuwd wat ivo ervan vindt, met een juist drivertje erin.

Comment

• ivo
                          • Jul 2003
                          • 390

Ik meende het ontwerp al ergens gezien / gemaakt te hebben. Ik denk dat er met ontwerpen de Earthquake B36 Baskast bij gepakt is maar dan met een velengde hoorn. De druk kamer heeft dezelfde inhoud, speaker hetzelfde, hoogte hetzelfde alleen de hoorn is langer. Ik had al een goed gevoel bij dit ontwerp toen ik hem zag, ik ga hem zeker bouwen ik geloof inderdaad dat dit ontwerp het goed doe. Ik begin aankomende week aan de bouw, foto's plaats ik dan.

Comment

• bertuss
                            • Jan 2002
                            • 816

k dan ! welk drivertje gebruik je ervoor

Comment

• fratsen
                              • Aug 2003
                              • 22

Ivo, wat heelijk positief gedreven[8D].
                              Ik weet dat wel te waarderen[^]