Br 118 eighteen sound

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1066

Br 118 eighteen sound

Afgelopen zomer heb ik zelf de 18 sound br118 baskast gebouwt. in totaal heb ik 4 stuks gemaakt.De speaker waar ik voor heb gekozen is de 18W1300 deze speaker heb ik op advies gekocht en ik ben er dik tevreden over.Heb ze nu een aantal keer gebruikt en het resultaat mag er wezen.

hier wat foto'tjes van de bouw

Ik heb eerst alles natuurlijk op maat gezaagt. Daarna heb ik de nodige gaten ingefreest voor de handvaten, aansluitingen en derg.

De speakers heb ik grotendeels gelijmt. Wel heb ik alle verbindingen voorzien van lamelo's (soort deuvels) dit om te voorkomen dat ik bij het afwerken schroeven tegen zou komen.

Verder heb ik ze daarna afgewerkt met zwarte spatverf.

hier een foto van de totale set bijna af :

De keus om ze zelf te bouwen was dat ik het ten eerste te duur vond baskasten kopen (aangezien ik het puur voor hobby gebruik)
    mede door mijzelf een boel te laten informeren , en een boel op te steken op diverse forums, leek me dit project prima te doen. Ook had ik de beschikking over een grote machinale werkplaats wat al enorm scheelt. (ze zeggen wel is: goed gereedschap is het halve werk)
  • Barthezz80
    • Aug 2004
    • 365

Ik hou van deze speaker!!
    En hij wordt/is erg mooi!
    Heb je al testen gedaan? hoe klinken ze?
    en gebruik je demping? geen demping?
    Zijn ze wel stevig genoeg met die lamelo's?

Ben benieuwd!

Groeten Bart
    Bart

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1066

zij zijn nu z'n 5 weken af. en heb ze al bij een paar kleine buiten evenementjes gebruikt. Aleen de gelegenheid om ze echt uitgebreidt te testen zit er volgende week aan te komen.
      dan gebruik ik ze voor het eerst binnen en heb ik ruim de gelegenheid om er is uitgebreid mee te gaan klooien

ik heb de kasten op advies niet gedemdt, vind ze momenteel al erg strak klinken.

verder heb ik ze van 18mm berken gebouwt, ik ben er zelf niet bang voor dat de lamelo's niet sterk genoeg zijn. ze worden voor veel toepassingingen in de meubelindustrie gebruikt. wel moet je erop letten dat je het hout en de lamelo's goed verlijmt. maar dat is een kwestie van tijd en aandacht.

Comment

• Barthezz80
        • Aug 2004
        • 365

citaat:ik heb de kasten op advies niet gedemdt, vind ze momenteel al erg strak klinken.
        Hier kan ik het in vinden, heb het zelf bij mijn 'Kappa 12' Br kastje ook niet gedaan, en hij gaat erg strak in het laag, demping vind ik alleen geschikt bij wat hoger afgestemde baskastjes!
        W-bin's bijvoorbeeld..
        Bart

Comment

• Watt Xtra
          • Oct 2004
          • 1119

hmm ze lijken mij erg klein, heb er zelf ook 4 met de B&C Pzb46 maar mijn kasten lijken mij groter, zijn 75 bij 58 bij 58 cm. buitenmaten.
          zien er wel strak uit
          welke versterker hang jer erachter?
          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

58x58x75cm dat is geen BR-118, dat zal eerder het 18" basreflex ontwerp zijn van de Speakerstore site.

MVG Contour

Comment

• Watt Xtra
              • Oct 2004
              • 1119

sorry id is de basreflex van speakerstore!!
              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1066

de versterker die ik erop heb staan is een crown xs1200

vrij nieuwe versterker van crown, Deze versterker geeft een vermogen van 2x1100 watt op 4 ohm. eigenlijk iets te licht voor de speakers, maar goed genoeg voor de klussen die ik ermee draai.....( het is puur voor de hobby)

Comment

• gice
                  • Dec 2007
                  • 83

br 118

Originally posted by jens
                  de versterker die ik erop heb staan is een crown xs1200

vrij nieuwe versterker van crown, Deze versterker geeft een vermogen van 2x1100 watt op 4 ohm. eigenlijk iets te licht voor de speakers, maar goed genoeg voor de klussen die ik ermee draai.....( het is puur voor de hobby)

He jens hoe doen die br118 kasten het nou? Ik heb een crest CA9 die ik erop wil zetten!! mocht ik ze bouwen maar heb jij precies alle maten e.d.

groeten Gijs

Comment

• jens
                    • Aug 2004
                    • 1066

ik heb de maten van speakerstore.nl gehaalt

volgens mij is er intussen ook al een nieuwe versie van denk wel ergens te vinden op de website van eighteensound

de kasten doen het nog steeds goed, ik gebruik ze meer voor live als voor disco, het formaat is zeer handbaar en het gewicht is zelfs nog wel eens aleen te mannen ( wel van berken bouwen en niet van mdf )

ik heb er tot nu toe een 15"/1" top op staan maar daar wil ik nog eens wat anders voor bouwen!( als je met dubbel draait mis ik gewoon wat) de lw 1300 die er in zit kan je ook vrij ver door laten lopen wat ik ook wel doe omdat ik het echte sub laag niet echt gebruik

jah hoe ze klinken naar mijn mening prima, heb ook weinig ander materiaal om eens naast elkaar te vergelijken maar afgelopen weekend kreeg ik zelfs complimeneten dat het lekker klonk van sommige muzikanten ook waren ze verbaast dat het zelfbouw was.

wat ik nog wel eens wil proberen is het verschil met dempen en ongedempt in de kast...bij mij zit er nu niks in maar wil het eigenlijk nog eens uitproberen.

wil je ze meer voor disco gebruiken zou ik ook een hybride kast eens overwegen... ook denk ik dat een lw 1400 al een verschil uit kan maken in de br kast....denk persoonlijk dat die meer het echte sub laag zal weergeven...

groeten jens

Comment

• gice
                      • Dec 2007
                      • 83

thx voor je reactie

Bedankt voor je reactie Jens,

Ik ga erover nadenken en even opzoeken uitrekenen wat het me gaat kosten.

mvg,

Gijs

Comment

• jens
                        • Aug 2004
                        • 1066

ik was een 600 per kast kwijt volgens mij

speaker

conectoren,schotels, 2 handgrepen,boxflens,blauwe wielen, schuim, grill,
                        verf en berken multiplex en wat rubber doppen

mischien scheelt het ook wel iets of je er 2 of meteen 4 bouwt

ik heb er toen meteen voor gekozen er 4 te bouwen...of ik nou 2 planken zaag of 4 bezig ben ik toch...

als je meer vragen heb of iets dan hoor ik het wel!

groeten jens

Comment

Working...