Bouw van de Kappa 45 kast!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Barthezz80
    • Aug 2004
    • 365

Bouw van de Kappa 45 kast!

Hallo,

De naam zegt het al, ik ga een kast bouwen voor de Kappa 12 die ik nog had liggen, zie ook topic: http://www.licht-geluid.nl/forum/top...TOPIC_ID=15052
    Ik noem de 'kast' even voor het gemak de 'Kappa 45' omdat de kast afgestemd is op 45 hz!

Hier wat kenmerken van de kast:

-type kast: Basreflex Sub met 2 poorten.
    -binnenmaten: hxbxd = 39 x 33 x 30
    -buitenmaten: hxbxd = 42,6 x 36,6 x 34,8
    -Literinhoud: 35 L.
    -Afstemming: 45hz met max SPL tussen 40hz en 100hz, 112 tot 114db
    -materiaal kast: multiplex 18 mm
    -basreflex: 2 schuine hoeken onderaan met breedte=hoogte=7cm; lengte = 14cm
    -speaker: Kappa 12 (450 watt, 8 ohm)
    -demping: geen!

Hier wat foto's van de bouw:

de Kappa 12 van Eminence!(helemaal nieuw!)

Het multiplex, net gehaald! Totaal 12 planken, genoeg voor 2 subs!

Ik schuur de planken altijd licht voor ik de kast in elkaar ga zetten(gewoon met een schuurpapiertje voor een wat gladder oppervlak aan weerszijden!)

Hier ben ik dan alweer op de helft (als je van 6 planken uitgaat![])
    Planken zijn verlijmt(met Bison houtlijm) en verschroeft(met 4.0x40 schroeven, verzonken in het hout!)
    Bart
  • Barthezz80
    • Aug 2004
    • 365

hier weer wat vorderingen van de kast:

Nu zitten de boven, onderkant en zijkanten aan elkaar!

Hier zit ook de achterkant er in![8D]

Dat natte komt door de overtollige houtlijm die ik daar net met een vochtige doek heb weggehaald!(als die houtlijm uithardt moet je het er allemaal later weer afschuren![B)])

Dit is de speakerbaffle waar later de 'Kappa 12' in moet komen, de basreflexopeningen zijn hier ook al uitgezaagd!(1 basreflexopening is 7x7x10cm)

Hier heb ik de speakerbaffle er even los in gezet!

Het begint al ergens op te lijken zo!
    Inmiddels begint het donker te worden, dus morgen weer verder!
    Bart

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Vrij kleine poortjes, kom je zo niet in de problemen met de poortsnelheid?

4 poorten maakt de kast sowieso veel steviger (op de manier zoals jij ze toepast).

citaat:-demping: geen!
      Wel even proberen, de "klank" kan er best wel eens op vooruit gaan.

Ga je de hoeken nog afronden?

Mvg Johan

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

een keertje met de frees erlangs doet wonderen!! en maakt het meteen een stuk meer af!!
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

citaat:Geplaatst door Tfproductions

een keertje met de frees erlangs doet wonderen!! en maakt het meteen een stuk meer af!!
          Kijk wel uit voor de schroefkoppen met je freesje
          Anders heb je snel geen frees meer over[)]

Paul.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Barthezz80
            • Aug 2004
            • 365

vandaag weer wat nieuwe ontwikkelingen, is wel erg heet met 27 graden in de volle zon werken!

Ik heb alvast gaatjes geboord om de basreflex-plankjes vanaf de buitenkant vast te zetten!

Ik heb alle naden nog een keer nagesmeerd met houtlijm zodat er nergens lucht kan ontsnappen en er alleen lucht uit de basreflexpoorten komt!

Het eerste plankje van de basreflexpoorten zit erin (de basreflexpoorten zijn 14 cm diep!)

Een 'close-up' van de 45graden verbinding van 1 van de basreflexpoorten! Ook bij de basreflexpoorten worden de naden goed nagesmeerd met houtlijm, dit is ook hier erg belangrijk!

Hier zitten alle 2 de basreflex-plankjes aan de kast bevestigd(ook weer geschroefd en gelijmd natuurlijk![8D])

Hier zit de speakerbaffle vastgeschroefd/gelijmd aan de kast, de kast is nu zo goed als af!

Een foto van bovenaf, hierop is de basreflex van binnen zichtbaar!
            Bart

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

Zou je de volgende keer niet de bovenzijde van de kast als laatste verlijmen? Zoals je het nu gedaan hebt lijkt het me vrij lastig om de zijkanten van de baffle goed te verlijmen met de rest van de kast zonder dat het een knoeiboel wordt. Tevens hangt er aan de baffle een (zware) speaker dus deze baffle moet ten alle tijden goed vastzitten.

Verder ziet het eruit als een solide kist met voldoende sterkte. Ik ben benieuwd hoe die gaat klinken.

MVG Contour

Comment

• Barthezz80
                • Aug 2004
                • 365

citaat:Geplaatst door Contour

Zou je de volgende keer niet de bovenzijde van de kast als laatste verlijmen? Zoals je het nu gedaan hebt lijkt het me vrij lastig om de zijkanten van de baffle goed te verlijmen met de rest van de kast zonder dat het een knoeiboel wordt. Tevens hangt er aan de baffle een (zware) speaker dus deze baffle moet ten alle tijden goed vastzitten.
                Dit is waar, Ik heb zowel de speakerbaffle aan alle zijkanten + bij de basreflex-raakvlakken op de speakerbaffle, danwel in de kast op de raakvlakken binnenin van te voren ingesmeerd met houtlijm! Bij het er(voorzichtig)inleggen van de speakerbaffle(en nameten of die overal 12mm vezonken is, en dus niet aan 1 kant 10 en aan de andere kant 15[]) blijft er inderdaad een hoop houtlijm aan de zijkanten van de kast zitten, dit heb ik meteen met een vochtige doek verwijderd! Deze manier is miscchien iets lastiger(kan er ook niks aan doen ben het gewend zo, maar het resultaat hetzelfde, na het verlijmen/verschroeven van de speakerbaffle zit ie muurvast! geen zorgen ik schroef erg strak in dat 18mm multiplex zonder dan maar 1 schroef lam te draaien in het hout!

citaat:Verder ziet het eruit als een solide kist met voldoende sterkte.
                Dit vind ik ook, en toch lekker licht, daardoor erg makkelijk draagbaar!

citaat:Ik ben benieuwd hoe die gaat klinken.
                Ik ook!

Ik ga pas testen als alle naden overal goed zijn nagelopen met houtlijm, dit doe ik altijd een keer of 3 met de nodige droogtijd ertussen, voor een optimaal 'dicht' resultaat van binnen!
                Bart

Comment

• bertuss
                  • Jan 2002
                  • 816

je lucht zal toch de makkelijkste weg volgen en das de br poort. die gaat zich echt geen moeite doen om door een net niet 3 x ingesmeerde kier te persen
                  verder ziet het er strakkie uit. neem aan dat je geen bracing meer toepast zo?

Comment

• Barthezz80
                    • Aug 2004
                    • 365

citaat:Geplaatst door bertuss

je lucht zal toch de makkelijkste weg volgen en das de br poort. die gaat zich echt geen moeite doen om door een net niet 3 x ingesmeerde kier te persen
                    verder ziet het er strakkie uit. neem aan dat je geen bracing meer toepast zo?
                    ja sorry, ik ben vrij kieskeurig zelf, en alles moet perfect dicht zitten! ook op de langere duur, vind ik prettig!

citaat:verder ziet het er strakkie uit. neem aan dat je geen bracing meer toepast zo?
                    dank je wel! Nee, er komt geen bracing in. Kast is solide genoeg en de literinhoud is momenteel identiek aan de theoretisch berekende literinhoud, dus eerst wil ik hem testen of alles werkt volgens de planning!
                    Bart

Comment

• bertuss
                      • Jan 2002
                      • 816

vaak kan een beetje demping toch een andere klankkleur opgeven. het schopt misschien je simulatie een beetje omver, maar het kan positief uitpakken.
                      afwerking, heb je daar al over nagedacht?

Comment

• Barthezz80
                        • Aug 2004
                        • 365

vaak kan een beetje demping toch een andere klankkleur opgeven. het schopt misschien je simulatie een beetje omver, maar het kan positief uitpakken.
                        afwerking, heb je daar al over nagedacht?
                        Demping zie ik in eerste instantie niet zitten, de kast loopt van 40-100hz, en er is al in vele forums besproken dat demping onder de 100hz, dus in het 'sub' eerder nadelige effecten heeft op het laag dan positieve..[B)]
                        Maar als het na vele testen(die ik nog moet gaan doen) blijkt dat hij stukken beter klinkt 'met' demping, kan ik het er altijd nog in zetten! toch?
                        En inderdaad, volgens de berekeningen zou die zo optimaal moeten gaan klinken, met demping wordt dit ook weer anders (je vergroot je volume van je kast toch als ik het me goed herinner?)

Afwerking wil ik gaan doen met 'Trimite'(zwart denk ik)
                        Bart

Comment

• bertuss
                          • Jan 2002
                          • 816

juist dat kast vergroten kan klank ten goede komen.
                          ik wil ook eens aan de slag m,et structuurverven.

Comment

• SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

juist dat kast vergroten kan klank ten goede komen.
                            Niet zo'n goed plan met deze kappa12 hoor!
                            Simuleer maar eens.
                            Een liter of 35-36 Netto voor deze speaker is echt optimaal!
                            Paul.
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• bertuss
                              • Jan 2002
                              • 816

zoals ik al zei, het gooit je simulatie overhoop! en dit kan soms hoorbaar beter klinken. raar maar waar.

Comment

Working...