geluid luchtverplaatsing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ-BJ-sl
    • Jul 2004
    • 172

geluid luchtverplaatsing

hallo
    ik heb een W-bin (origineel) gelade met een omegapro18 van eminence heel trots gaat echt goed !!!
    maar er is probleem door de verplaatsing van de lucht in de achterkamer van de 18" hoor ik de lucht strome door de basspoorten? denk ik []
    wat kan ik hier aan doen ?? d8 zelf om bv. de poorten groter te maken zodat de enorme druk beter weg kan , is dit een goed idee ?
    of is dit bijgeluid mss eigen aan een hoorn ??
    opzich is het niet storend , je hoort het niet als er mid en hoog bij zit maar mute ik men top of is er een stuk met alleen bas dan is het serieus irritant [xx(]

oja het geluid loopt evnredig met men output op de versterker hoe harder die uitstuurt hoe harder het bijgeluid :d:d
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

logisch dat je meer luchtverplaatsing in je poort hebt als er meer of minder bas is. Dat die luchtverplaatsing een geluid produceerd is toch een teken dat er iets mis is met je poorten zelf. Je kan je poorten groter maken, hierdoor kan de lucht beter weg, maar hierdoor veranderd ook je afstemming van je poorten...

Ben je zeker dat die poorten zo origineel zijn? Lijkt me straf dat in een origineel ontwerp een storende luchtverplaatsing aanwezig zal zijn.
    Ikzelf heb ook wel wbins gehad, maar die hadden toch geen storende luchtverplaatsing.

Het kan natuurlijk ook zijn dat die woofer die je erin hebt gestopt gewoon niet geschikt is voor die kast en dat daardoor die storende verplaatsing optreed... Want als ik me niet vergis had jij toch SA wbins? Je hebt toch nog al eens een topic over je wbins gepost...

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• DJ-BJ-sl
      • Jul 2004
      • 172

idd eonny heb nog een toppic gehad
      is het trouwens ronny die bij dns werkt ??het zijn dezelfde als dirk heeft staan
      speaker is gesimuleerd en zou moeten werke dus.denk ik toch maar ff de poorten iets groter maken
      alvast bedankt ,greetzz bart

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2139

yup die ronny ben ik ja, maar die wbins die nog bij ons staan ga ik echt niet onder de dozen en stof vandaan halen, meestal heb ik het te druk daarvoor als ik in het magazijn ben. Dus heb ze zelf ook nog niet gezien.

Houd er rekening mee dat je de afstemming van je poort veranderd als je die gaten groter maakt. je moet maar eens testen als je dat plankje losgemaakt hebt. Er komt dan opeens totaal geen druk meer uit je wbin. Het is zelfs zo dat je het meeste druk zal hebben als er totaal geen poorten in zitten, dan zal namelijk de achterkamer gesloten zijn, maar dan zal je wbin ook niet meer zo laag gaan. Dat is dan ook meteen de reden waarom ze daar van die poorten in maken, opdat 1 enkele wbin toch nog een beetje laag zou gaan...

Dus hoe groter jij die gaten maakt, hoe meer lucht uit je achterkamer kan, hoe meer druk je verliest en hoe minder controle je hebt over je woofer, want die gaat nu meer slag maken. En ik dacht dat de xmax van zo een emminence omegapro nu ook weer niet zo geweldig was, om nog maar te zwijgen van de powerdip, maar als jij dit gesimuleerd hebt dan zal je zeker beter weten als ik wat die woofer allemaal in die kast van jou kan. Je kan misschien eens opnieuw simuleren met de nieuwe poortafmetingen. De diepte van je poort is dan de dikte van je houten plankje waar de gaten in zitten...

mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

Hallo,

Zolang je de afstemming van de basreflexpoorten gelijk houdt zal het geheel prima blijven werken. Door het voorplaatje met de poorten te verwijderen creer je als het ware een geheel andere (foute) afstemming, niet zo raar dat het dan minder goed werkt. Wat je kunt doen is de poorten een grotere diameter geven maar ze tegelijkertijd ook langer maken. Wat je ook kan doen is de poorten even groot laten als nu qua diameter maar ze te vervangen door zogenaamde 'trompetpoorten' Dit zijn poorten die naar het einde toe een 'flare' hebben. De luchtstroming zal zich in zo'n poort netter gedragen en de bijgeluiden treden in verhouding tot een normale poort van dezelfde diameter later op.

MVG Contour

Comment

Working...