Actief en passief filteren hoe op te lossen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bartje
    • Jun 2005
    • 95

Actief en passief filteren hoe op te lossen

Om even terug te komen op een al eerder gestelde vraag: hoe kun je het actief en passief gescheden verhaal het beste oplossen.

D.m.v. een schakelaar(s) (afb)
    D.m.v. Passief filter uit te bouwen en dit in een case te bouwen voor extern gebruik.

Of Niet oplossen maar 1 van de 2 gebruiken.

let wel op dat dit een schets is en niet een volwaardig electronisch schema..... en nee die schakelaars mag je zo niet tekenen

(let op schema 1 is de situatie nu de subkast is uitgerust met 2x speakon <speakon 1 in: 1+ en 1-> en <speakon 2 uit: 1+ en 1- naar de top> deze top is ook weer uitgerust met een filter)
    Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.
  • ivo
    • Jul 2003
    • 390

Ik heb het zo: 1x speakon 4 pollig 1x speakon 8 pollig.
    Het filter zit op +1-1 van de 4 pollige.
    Filter uit hoog gaat naar de +2-2 en het laag gaat naar de +1-1 van de 8 pollige.
    +3-3 gaat naar de laag speaker en +4-4 gaat naar de driver. Kan je het nog volgen? Daarna maak je een blinde 8 pollige plug met de +1-1 door geschakeld naar de +3-3 en de +2-2 gaat naar de +4-4.
    Steek de blinde erin en je draai passief.
    Maak nu een stukje 4 pollige kabel van 25 cm met aan de ene kant een 4 polige plug, aangesloten naar wens,op de 4 pollige een koppelstuk, en aan de andere kant een 8 pollige met op +4-4 het hoog en op de +3-3 laag.
    haal de blinde plug eruit steek het korte kabeltje erin en je kan active draaien.
    Wat is het voordeel, als je het goed aansluit kun je de boel nooit vernielen, de 8 pollige past niet in de 4 pollige en andersom. Haal je de blinde eruit krijgen "leken" de kast nooit "aan".

PFFF lang verhaal, ik hoop duidelijk.
    Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• pilot
      • Nov 2003
      • 267

heb al mijn passieve filters extern in een 19"kast gemaakt kan nu alle kanten op en experimenteren met filters is ook zo gebeurt,moet wel erbij zeggen dat ik de kastjes op het werk laat maken kosten dus geen drol.Werk zelf altijd aktief maar de topkasten worden vaak los verhuurd met 1 versterker en dus passief,is voor mij ideaal zo
      master-qsc en de rest

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

Ik heb een setje waar in "aktief" mode het filter er ook gewoon ertussen hangt.
        In "passief mode" kun je dmv een 2e schakelaar de verzwakking van het hoog kiezen: 3dB of 6dB, en er zit ook een passieve CD-correctie in (hooglift), + lampenbeveiliging.
        In aktief mode overbrug je de verzwakking/beveiliging/hooglift.
        Aktieve cross gebeurd op exact hetzelfde kantelpunt/type als het passieve filter.
        Vervolgens worden hoog en mid bij elkaar opgeteld achter de processor, en die mix gaat 1 amp in.
        Ik kan nu echt bijv het mid en hoog onafhankelijk muten, delayen etc, terwijl er maar 1 amp op de top staat.
        knoppen en waarden :)

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

bedoel je nu dat je werkelijk 1 kanaal van een versterker gebruikt of gewoon mid op kanaals 1 en hoog op kanaal 2 van een versterker. Zo gebruik je namelijk ook maar 1 versterker[)]

Indien je toch 1 kanaal gebruikt hoe tel jij die signalen van het mid en hoog na de processor dan op? En dat gemixt signaal stuur jij dan je "aktieve" kastje in waar datzelfde signaal dan door de filter loopt en dus terug wordt opgedeeld in mid en hoog...?

wel leuk systeempje[^], knopt dat wel?[)]

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Bartje
            • Jun 2005
            • 95

nou nou, is mij wat lastig mijn ingeving 1 eindtrap voor het hoog en 1 voor het laag. en voor het passief geschijden geheel maar 1 eindtrap.

De mogenlijkheid om maar 1 eindtrap voor beide te gebruiken zou ik wel graag houden nu is al een paar keer de vraag geweest op het forum hoe dit het beste op te lossen.. schakelaar..?? filters extern..?? voordelen en of nadelen van schakelaars (slechte contacten... verlies.. hoe zit het met de ervaringen daarmee.. welke schakelaars..??)

en ja ivo ik snap het helemaal, maar het gaat hier over 2 weg actief schijden: 1x hoog en 1 x laag, het hoog wordt dan weer passief geschijden in de topkast ( snap je het nog )
            Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

citaat:Geplaatst door ronny

bedoel je nu dat je werkelijk 1 kanaal van een versterker gebruikt

ja inderdaad

Indien je toch 1 kanaal gebruikt hoe tel jij die signalen van het mid en hoog na de processor dan op? En dat gemixt signaal stuur jij dan je "aktieve" kastje in waar datzelfde signaal dan door de filter loopt en dus terug wordt opgedeeld in mid en hoog...?

wel leuk systeempje[^], knopt dat wel?[)]

mvg
              ronny
              ja dat knopt!

ik mix die signalen passief bij elkaar, gebalanceerd met wat 1% mixweerstandjes in een xlr plug... je verliest 6dB, maar je hebt toch gain zat in de versterker, en die 6dB neem je gewoon mee in je limitersettings
              knoppen en waarden :)

Comment

Working...