2weg speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tnimble
    • Jul 2005
    • 4

2weg speakers

Ik wil een nieuwe kast maken om een goedklinkende oude 2weg set een nieuw leven te geven.

In elke box zitten:
    2 woofers 165mm W65534HFX25A-12 4ohm
    2 tweeters 70mm T25174HPW13P-12 4ohm
    1 basreflex aan achterkant 60mm 70mm lang

Het volume is 35liter in een van de 2 boxen zit een versterker, deze gaat uit de boxen. de versterker zit bovenin, daaronder de 2 tweeters naast elkaar, daaronder onderelkaar de woofers.

De nieuwe kast wordt liggend zo'n 32 liter. (effectief gelijk omdat de versterker geen volume meer inneemd). Links en rechts 1 woofer, met daar tussen in bovenin de 2 tweeters en midden onder nu aan de voorkant de basreflexpijp. De afmeteingen worden 60cm breedt, 23cm hoog, 24cm diep.

Hoe groot kan de basreflexpijp zijn en hoe lang? Stylistisch ziet een 70mm opening er het mooist uit.

Ik ben van plan om 12mm of 18mm MDF te gebruiken, de oude set is van 12mm spaanplaat.
  • arie
    • Feb 2003
    • 550

is dit geen hifi kastje, zo ja graag www.hifi.nl, hier bespreken we alleen on derwerpen die over pa gaan.groeten arjan

Comment

• tnimble
      • Jul 2005
      • 4

Nee is geen hifi. Is een speaker systeem voor vaste montage met beugel onder plafand of aan wand. Een merk kan ik niet ontdekken. Maar het type plaatje achter op zegt:

System: dual 2way labirynth
      Power: 420 Peak / 390 Max / 170 AES
      Response: 34Hz-29000Hz
      Impedance: 8Ohm
      Sensitivity: 86 dB at 1 W/1 m

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Hmmmm,lijkt mij echt wel HIFI maar goed....

Over de basreflex pijp, daar hebben knappe koppen hun best op gedaan om te berekenen, dus als je deze kastjes gaat nabouwen, gewoon de maten en inhoud over nemen in je nieuwe kast......

By the way, ik heb laatst nog voor een paar oude B&W DM 110 monitoren nieuwe kasten van 25 mm dik MDF gemaakt, maar ik vond de oude 18 mm spaanplaat kasten warmer klinken in de bassen!!
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• bertuss
          • Jan 2002
          • 816

hoe ga je dat labyrinth nabouwen ? hier zit pas rekenwerk achter.

tevens vind ik het vermogen voor een hifi speaker wel fors. rendement daarentegen is triest laag. zeker met dubbel uitgevoerde speakers.

heb je geen foto ?
          bv van labyrint binnen in etc

Comment

• tnimble
            • Jul 2005
            • 4

Type fout moet zijn 420 Peak / 390 Max / 270 AES

Tussen peak en max moet zoiezo een factor of 1 wortel 2 of wortel 3 (haal ze altijd door elkaar). Het verschil tussen oppervlak eenheidspuls en sinus van 1Khz. De 120 watt tussen max en AES zal te maken hebben met de koeling van de speolen in deze behoorlijk compacte kasten.

Het labyrinth bestaat uit een houten schot tussen de woofers en de basreflex, en een volledig gesloten doos om de tweeters heen. Dus valt goed na te bouwen. Zelfde volume namen, en zelfde afstanden voor het schot aan houden.

Ik heb ergens een artikel liggen over het bapalen van de lengte van de basreflex, door het meten van de resonatie frequentie. Iemand hier ervaring mee?

Heeft het spuiten van een basreflexbuis nog invloed? Om alles bij elkaar te laten passen zou ik deze 2cm zilver kunnen spuiten.

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

citaat:Heeft het spuiten van een basreflexbuis nog invloed? Om alles bij elkaar te laten passen zou ik deze 2cm zilver kunnen spuiten.
              Ja... verandert de klankkleur...
              Sorry, kon het even niet laten...
              citaat:Ik heb ergens een artikel liggen over het bapalen van de lengte van de basreflex, door het meten van de resonatie frequentie. Iemand hier ervaring mee?
              Volgens mij spelen hier nog meer parameters mee dan alleen de res. freq. van de woofer.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• tnimble
                • Jul 2005
                • 4

Volgens het artikel van de gehele opgebouwde kast, zonder de buis en nog geen poort voor de buis.

Comment

• MMD
                  • Feb 2005
                  • 53

De lengte/doorsnede van de reflexpijp word "niet direct" bepaalt door de driver maar wordt bepaalt door de inhoud van de kast en de gewenste afstemming.
                  De gewenste afstemming is afhankelijk van de driver en toepassing (persoonlijke smaak).
                  De afstemming van een kast wijzigt dus niet als je er een andere woofer inzet.
                  Hoe het één invloed heeft op het ander kun je bekijken met Winisd. http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro

Meer info over de formules hier te vinden. Je kunt ook Winisd gebruiken, scheelt je een hoop tijd.
                  Groet André

Comment

Working...