Impedantiecurven bis

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mochoukri
    • Mar 2005
    • 10

Impedantiecurven bis

Beste experts,
    hier ben ik weer om te zagen over impedantiecurven.Daniel had me het 1 en ander al uitgelegd.Maar ik ben er nog niet helemaal uit.

1)waarom heet het impedantiecurve?wat moet ik juist verstaan onder impedantie?Wordt daar weerstand mee bedoeld?zoja ,welke weerstand?

2)wat betekent een verhoging of een verlaging van de impedantiepieken voor bassreflex en woofer?

Ik hoop snel iets van jullie te horen.

bedankt iedereen.

groetjes,
    M

• Leinad
    • Apr 2004
    • 153

1) Impedantie is de weerstand maar omdat de weerstand van de frequentie afhangt krijgt het de benaming impedantie. Hiermee wordt bedoeld de weerstand door de spreekspoel. De weerstand van de spreekspoel wordt bepaald door de weerstand in de draad zelf. Daarnaast heeft elke spoel een zogenaamde zelfinductie: hoe hoger de frequentie des te groter de weerstand wordt. Tevens beweegt de spoel op en neer langs een magneet waardoor ook nog eens een inductiespanning wordt opgewekt. Deze werkt de stroom door de spoel ook tegen.

2) Die impedantiepieken moet je niet teveel waarde aan hechten... De spoel zal bij deze pieken minder vermogen opnemen, immers P=U^2/R

Tip: leen een boek uit de bibliotheek over dit onderwerp.

Groeten Daniël.

Comment

• mochoukri
      • Mar 2005
      • 10

bedankt Daniel.

p.s.: ik heb boeken maar daar staat het niet duidelijk uitgelegd.

groeten,
      M

Comment

• mochoukri
        • Mar 2005
        • 10

ik heb experimenteel waargenomen dat isolatie zorgt voor een verlaging van de impedantiepieken.Wat is de theorie hierachter?(ik heb hierover niets kunnen vinden in boeken)

groeten,
        M

Comment

• MMD
          • Feb 2005
          • 53

citaat:Geplaatst door mochoukri

ik heb experimenteel waargenomen dat isolatie zorgt voor een verlaging van de impedantiepieken.Wat is de theorie hierachter?(ik heb hierover niets kunnen vinden in boeken)

groeten,
          M
          Om die vraag beantwoord te krijgen heb ik een tip.
          Zoek eens naar condensatoren, hoe die werken.
          Je vraag zal dan beantwoord zijn.
          Groet André

Comment

Working...