bass box maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

bass box maken

hallo,
    ik heb 2 beyma sm115 speakers (250 watt rms), en ik wil daar een bass box mee maken. En ik heb wat vragen:
    -Is het beter om 2 kleine boxen ervan te maken, of 1 groten?(ik heb zelf liefst 1 groten)
    -Wat voor een kast is het beste, glijbaan of iets dergelijks?
    -Waar kan ik bouwtekeningen vinden?

Ik wil zo een hoog mogelijk redement hebben en een zo deep mogelijke bas en het liefst ook niet een te grote box. Is dit mogelijk?

(ik ga de boxen waarschijnlijk parrallel aansluiten dus dan krijg ik 4 ohm, en dan heb ik 650 watt aan versterker dus dat is goed genoeg he? en ik gebruik het gewoon voor feesjes enzo)

ik hoop dat iemand iets weet, alvast bedankt
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Kijk eerst eens het forum rond, dit is pas nog aan de orde geweest !
    En voor tekeningen kan je gewoon op de site van Beyma kijken, die ontwerpen zijn speciaal gemaakt voor deze speakers.....

Succes!
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• bertuss
      • Jan 2002
      • 816

diepe bas, hoog rendement en kleine kast gaan niet samen!

een normale basreflex kast is het beste. compact, met genoeg diepgang. rendemetn is normaal.

Comment

• ivo
        • Jul 2003
        • 390

citaat:Geplaatst door bertuss

diepe bas, hoog rendement en kleine kast gaan niet samen!

een normale basreflex kast is het beste. compact, met genoeg diepgang. rendemetn is normaal.

Jawel hoor;

Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

ik herken de eaw sb150...

leuk ding, alleen moet je er wel genoeg vermogen opzetten en dat gaat met die 650 watt bij 4 ohm niet lukken die de topicstarter voorhanden heeft...

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• ivo
            • Jul 2003
            • 390

Je kan er ook de 15w700 van 18sound indoen!
            Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• luc2366
              • Jul 2002
              • 1161

"(ik heb zelf liefst 1 groten)"... "en het liefst ook niet een te grote box" lekker duidelijk lijkt me [8D]
              "ik heb 2 beyma sm115 speakers (250 watt rms), en ik wil daar een bass box mee maken". zal helaas niet gaan, een "box"maak je van hout en dan nog liefst (berken-)multiplex. Daarna steek je die SM-115 erin [^]
              weet je wel waar je aan begint? zou zonde zijn van t geld als je niet je hout kan zagen, als je afwerking niet goed is,... zelfbouw is geweldig als je weet waar je mee bezig bent - maar kan ook een afknapper worden.

Comment

• bertuss
                • Jan 2002
                • 816

@ ivo, ik hield in mn gedachten dat hoog rendement verkregen wordt door oa een hoorn constructie. daarbij denk ik dan meteen aan volume. ok, een punnischer zul je zeggen, maar dan wordt diepgang ook pas verkregen bij stacken.

maar idd rees bij mij ook de vraag wat de OP van plan is. taalgebruik komt onprofessioneel over.

wat is diep ? wat is hoog rendement? etc etc.

maar idd, is jouw aangedragen optie een goede.

Comment

• Needmoresound
                  • Apr 2005
                  • 170

oke, ik heb een beetje rond gezocht en ik denk dat ik deze kast probeer na te bouwen.

of heeft iemand betere ideen?

en het klopt dat ik niet veel weet over boxen, daarom vraag ik het hier ook.
                  Maar ik kan wel goed met hout enzo werken, dus het bouwen moet zeker wel lukken.

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

Het kan, hoewel het aan de kleine kant is, op die manier ga je met deze speaker meer voor hoge output en weinig diepgang. Het is in ieder geval basreflex, op dat kastprincipe zou ik het als ik jou was (in eerste instantie) houden.

Zo uit het hoofd lijkt 110 ltr netto (per speaker) me een goede tussenweg, getuned rond de 42 Hz, dus mocht je een kast vinden die daarbij in de buurt komt..

De sm-115 lijkt qua gedrag (in een kast)/prestatie vrij veel op de Eminence Kappa 15LF. Voor deze speaker zijn vrij veel ontwerpen te vinden.

Het voordeel van losse kasten is dat ze vaak veelzijdiger inzetbaar zijn dan een grote kast en uiteraard lichter van gewicht, iets wat ook van pas komt bij vervoer.
                    In principe bestaat een dubbele kast uit twee enkele kasten aan elkaar geplakt (met een of twee paneeltjes minder).

650 Watt per twee (in een niet te grote kast) klinkt prima.

Mvg Johan

Comment

Working...