Subwoofer Ontwerp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hovingtim
    • Jun 2005
    • 12

Subwoofer Ontwerp

Dag mensen van Licht & Geluid. Ik ben sinds kort de eigennaar van een KFC-WF303 "free-air" woofer. Deze heb ik gekregen van me werk (ivbm oud demo model). Nu wil ik hier een BR kastje voor maken. Nou heb ik al het een en ander gerekend aan Winisd enzo. Maar de bassgang waar Winisd mee komt vindt ik nogal absurbt lang graag jullie reactie hierover. Hieronder de specs en kist design. (Ja ik weet het is geen PA maar het moet ook nog leuk blijven voor in mn slaapkamer he)

Impedantie: 4ohm
    Gevoelligheid 93db/w @1m
    Freqbereik: 25-800hz
    Watt: 600piek 160RMS
    Force Factor 9.80
    Vas: 62.50
    Mms: 100.1
    FS: 37hz
    Qms: 23.82
    Qes: 0.81
    Ots: 0.78
    Xmax: 9mm
    Gewicht: 4120g

Grafiekje van Winisd (sorry voor de grote)

Zoals je kan zien ligt bij deze afstelling mijn -3db punt op 21,4hz (lkkr laag lijkt mij )
    Omdat het een free-airwoofer is heb ik een vrij groot 3db punt. Deze heb ik geprobeert te beperken en op de algemene bassfrequentie gelegt 50,08hz en dat is dan met +2,55db. De subwoofer wordt actief met een actieve unit van de conrad.

Nou heb ik al gehoord dat deze amp een +6db op 35hz heeft ik weet niet of dit klopt maar dan haalt de amp best leuk de dip uit mn curve die rond de 35hz ligt :*)
    Uitgangsvermogen 1x 190 W / 8 #937;, 1x 300 W / 4 #937;
    Vermogen 540 W
    Uitschakelvertraging ca. 20 min.
    Signaal/ruis-afstand 77dB
    Scheidingsfrequentie 40 - 160 Hz (regelbaar)
    Afm. (lxbxh) (mm) 107 x 265 x 265

Nu alleen de kast. Van ontwerpen heb ik niet zo superveel gegeten maar wel aardig wat basis principes en ik heb hier gelukkig een wandelende vraag-baak rondlopen (mn broer :P )

Ik zat aan deze kast te denken.
    45 breed x 70 hoog x 50 diep

De rode accenten zijn isolatie matten. De gestippelde lijn rond de magneet is een schot met zoveel mogelijk openingen met de magneet die daar op rust. Dit schot wordt van 9mm mdf (of iets in die geest). De voorkant van de sub wordt van 2x 18mm mdf waarin de sub verzonken ligt. De andere schotten zijn van gewoon enkel 18mm mdf met hier en daar verstevigin doormiddel van latjes. Ook komt er een dubbele overdwarslat.

Ik vindt dus de bassgang erg lang maar dat ook liggen omdat het een free air woofer is. En omdat misschien het -3db punt zo laagt ligt. Graag wil ik weten wat jullie hiervan vinden. Eventuele suggetiesch en dergelijke zijn welkom
    Safe Water.....Drink Beer
  • Blackspire
    • Jan 2002
    • 39

waarom een br kastje maken in geen geslote gaat die al meer als diep genoeg gaan. Als je het uitsluitend voor muziek gaat gebruiken zou ik gesloten nemen en door de boost op je amp kan je evendiep geraken als dat je een br zou maken

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Het is inderdaad een free-air woofer, wat zoveel wil zeggen als dat de woofer meer geschikt is voor "infinite baffle". Gezien dat feit lijkt een gesloten kast me dan meer op zijn plaats dan basreflex.
      In een basreflex heb je snel kans op veel gewapper weinig geluid.

Iets wat je niet laat zien, is wat de excursie van de luidspreker is. Aangezien de speaker in die afstemming/dat volume erg laag gaat, kan ik me ook voorstellen dat de belastbaarheid minimaal is geworden.
      Iets waardoor deze woofer in combinatie met de gebruikte amp, erg snel naar speakerheaven kan reizen.

Kijk eens naar Maximum Power en Groupdelay.

Mvg Johan

Comment

• bertuss
        • Jan 2002
        • 816

uit ervaring leert mij, dat deze free air woofers, bestens presteren in een middelmatig gesloten kastje.

een 30-40 liter is echt voldoende. hoe groter, hoe lager je belastbaarheid. basreflex niet aan beginnen, levert geen goede resultaten op.

zoals rademakers al vertelde, veel gewapper, geen druk.

verbaas je niet over het feit dat er zeer weinig druk overblijft bij het gebruik van dit woofertje thuis.

rendement En belastbaarheid zijn laag, dus je max spl valt vies tegen.

klein kastje levert beste resultaat op. vergeet alle 20-30 hz fabels bij deze woofer.

Comment

• hovingtim
          • Jun 2005
          • 12

Toch begonnen in mijn vakantie en eigenwijs toch maar een BR kast gemaakt met gedeeltelijke gevouwen hoorn.

Begin van de sub (houten platen op maat laten zagen bij de plaatselijke hout boer)

De voorkant bestaat uit 2x18mm mdf en daar moet natuurlijk een gaatje in gezaagt worden

Br gat eruit gezaagt en de voorkant ff op de kast gelegt kijken hoe het er uitzag (best aardige PA look als je het mij vraagt :P )

Toen was de tijd om voor de dag en laten drogen in de huiskamer verder

Volgende dag vroeg opgestaan tijd om de sub intefrezen (half 10)

Alles eraf en maar weer gaan beginnen verder

Om te voorkomen dat de poorten gaan mee resoneren dus verstevigt

Alles is al aardig droog nu beginnen met gaten te boren voor de voorkant erop te bevestigen

Zo alles is bijna goed droog nu toch even kijken hoe het totaal plaatje eruit ziet

Best aardig naar mijn mening. Straks nog even van de voorkant alle zijkanten rond frezen en de BR uitgang rondfrezen. En Morgen Ochtend TESTEN!!! (ben toch wel benieuwd of ie een beetje klinkt)

Zo vandaag weer hard aandeslag geweest in het schitterende zonnetje voornamelijk met testen. Eerst even netjes bij de buren aangebeld dat ik bezig ging met testen en dat ze wel last konden krijgen van resonantie in hun huis wel zo aardig toch :twisted:

Alle schotten vastgeplakt en alles mooi recht gefreest. (moest 1 mm af van een zijschot).

Alles dichtgeplakt behalve de voorkant zodat eventuele isolatie nog kan worden aangebracht maar eerst meer zonder isolatie testen.

paar plaatjes

BR gang nu recht doormiddel van de frees.

Aansluiting die kabels tot 10mm2 aankan (en dan testkabeltje van 2mm legge :P werdt wel beetje warm op half vermogen :twisted: )

de schroeven van het schot verzonken en opgevuld

En het totale resultaat. Naar mijn mening toch wel aardig de voorkant blijft afneembaar tijdelijk totdat het wisselfilter inelkaar is geplakt (komt wisselfilter in met schakeling zodat en passief en actief gebruik kan gemaakt worden). Ook handig om eventuele wijzigingen in de isolatie nog aantebrengen.

Naar mijn mening: Aardige subwoofer. Gaat heel hard maar inderdaad beetje boomerige bass(was al voorspeld) maar gaat wel heel diep. Best aardig gelukt en een stuk rechter dan mn vorige sub-kast Afwerking fotos en deregelijke komen ook nog voorbijzweven ener deze dagen

Zo als voorspelt blijft er ook vrij weinig vermogen over bij frequenties rond de 20 hz (zon 80watt rms maar voor thuis gebruik is dat genoeg). Maar wat ik belangrijker vindt hij haalt het wel. De bass klinkt me nog net iets te hol dus ga de achterste plaat en de zij wanden bekleden met isolatie om het wat strakker te laten klinken.

Comment

• cowbeast
            • Jul 2004
            • 109

Hmm lkr ding!! Ben geen expert in dit soort dingen maar kan je dat bv niet kleiner maken? of moet daar speciale verhoudingen in zijn? zo ja welke?

Comment

• hovingtim
              • Jun 2005
              • 12

Natuurlijk kan het kleiner VEEL kleiner zelfs. Ligt puur aan je type woofer die je aanschaft. Maar omdat ik een "free"-air woofer heb gekregen moest daar zo inmens grote kast omheen. Als je een ander type woofer aanschaft en bijvoorbeeld een 10" versie ergens van kan je voldoen met een kastje vaak van 40 of 35 liter. Deze kast is 157,5 liter dus reken maar uit. Afmetingen zijn bij deze lengte x hoogte x diepte 45x70x55.

Comment

• bertuss
                • Jan 2002
                • 816

wat is in vredsnaam je poortafstemming?

Comment

• hovingtim
                  • Jun 2005
                  • 12

35hz en moet zeggen dat hij best aardig klinkt

Comment

• bertuss
                    • Jan 2002
                    • 816

de constructie ziet er puik uit, echter heb ik zo sterk mn twijfels over die woofer.
                    denk dat ie in een auto ook pas echt tot zn recht komt met een fiks pak headroom erbij.

Comment

• David21
                      • Mar 2005
                      • 94

Zou dat 12" monster van Ciare(als in de punisher horn) daar niet in fitten??
                      of een andere iets meer pa-achtige woofer.
                      dan kan hij dat eventueel eens proberen , als hij wat geld te veel heeft voor zo'n woofer.

Groetjes David

Comment

• hovingtim
                        • Jun 2005
                        • 12

ben maar studentje he
                        en de woofer heb ik gekregen van mn werk (oud demo model)
                        dus ik kan me er in iedergeval geen bult aan vallen

Comment

• hovingtim
                          • Jun 2005
                          • 12

Vandaag het wisselfilter en de bedrading goed aangeslote

Het is een wisselfilter van 12db octaaf die hem afcut bij 120hz. Hij zou 400watt rms moeten kunnen hebben maar da lijkt me erg stug ik denk als ik dr 200watt rms door heen kan halen dak al erg blij ben. Het draad is 4mm2 terminal draad en da lijkt me dik zat

Comment

• hovingtim
                            • Jun 2005
                            • 12

Verder gegaan met de isolatie vandaag. Fotos spreken voor zich lijkt mij.

En het totale zich. Ziet er leuk uit en klinkt volgens mij nog veel aardiger

even getest en hij gaat een stuk dieper en de hogere basstonen zijn minder nadrukkelijk aanwezig

Comment

• Yogo78
                              • Jul 2005
                              • 8

Leuk kastje geworden, ga je nog wat doen met de buitenkant?
                              Laat mij maar prutsen, daar ben ik goed in!!!

Comment

Working...