Is een basreflex aan te raden voor een PD1850

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Is een basreflex aan te raden voor een PD1850

DE vraag is duidelijk !!
    alvast bedankt
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

Heb deze woofer nog alleen maar in hoornontwerpen voorbij zien komen.

Ik kan uit de ts parameters van zo een woofer niet afleiden of die ook voor basreflex aan te raden is. Misschien is het wel een indicatie dat die woofer minder geschikt is voor een basreflex ontwerp, aangezien die alleen maar in hoornontwerpen voorkomt...

de 1850 hoorn, 186 hoorn, c sub allemaal afkomstig van speakerplans.com bevatten allemaal de PD1850 woofer.

de G sub van speakerplans.com bevat dan wel weer een PD 186 woofer en deze is basreflex(wel dubbel 18").

[EDIT]: juist een zinnetje gelezen in het pdfje van die woofer sis.
    " Appropriate for applications as diverse as scoop bins, conventional reflex cabinets and horn loaded systems. "

Dus waarschijnlijk is die dan ook wel geschikt voor een basreflex kast, maar of dit optimaal is, weet ik niet.[/EDIT]

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Leinad
      • Apr 2004
      • 153

De grote magneet zorgt voor een zeer krachtige aandrijving en is daardoor een goede kandidaat voor gebruik in hoorns. Het resultaat in een BR-kast zal je tegenvallen. Bij vermogens van 2000 Watt (ik neem aan dat sis lekker wilt knallen) zie je een powerdip ontstaan. Het maximale dat je uit een BR-kast kunt halen zonder dat de xmax wordt overschreden, zal ongeveer 128 dB(peak) zijn en dat vanaf 40 Hz. In een behoorlijke hoorn kun je 7 dB meer winst (boven 50 Hz) halen met hetzelfde toegevoerde vermogen.

Groeten Daniël.

Edit: Als ik reken met de opgegeven 11,25 mm dan kun je gewoon lekker 2000 Watt erin knallen, maar SPLmax blijft niet wereldschokkend.

Comment

• Peter Vanhove
        • Jun 2002
        • 347

Of ze in BR goed werken weet ik niet, dat ze in een goed ontworpen hoorn subliem werken weet ik wel.
        Wij hebben net 8 bijna 3m lange hoorns in gebruik genomen met deze speaker er in. In mijn meer dan 25 jarige carriere in pro audio ben ik nog geen kast tegengekomen die dieper, luider en beter klinkt dan deze kasten. Als je ze wil horen vanaf zaterdag op het St-Baafsplein op de Gentse Feesten.
        Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
        Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

Peter, is dat een tecnare ontwerp of heb je ze zelf ontworpen ???
          Als ik het goed begrijp klinken die kasten dus dieper, lager, meer rendement dan een LAB-sub ?
          sis

Comment

• Peter Vanhove
            • Jun 2002
            • 347

Ik kan veel, maar hoorns ontwerpen is niet meteen mijn specialiteit. Nog ik of Tecnare heeft hier iets mee te maken. Merk verklap ik nog wel eens als de import rond is.
            Volgens het pdf-je van de fabrikant gaat één kast vanaf 35Hz (-3dB), 106dB 1 watt. Per 4 hoorns gekoppeld vanaf 27Hz (-3db) met een maximale geluidsdruk van 145dB continu en 151dB piek. Als ik ze gehoormatig vergelijk met LAB-Subs weet ik meteen wat te kiezen.
            Het allerleukste aan deze driver is zijn superkleine powercompressie van slechts 1,6 dB bij vollast, ik ken geen 2e speaker die hem dit nadoet.

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

citaat:Geplaatst door Peter Vanhove

Ik kan veel, maar hoorns ontwerpen is niet meteen mijn specialiteit. Nog ik of Tecnare heeft hier iets mee te maken. Merk verklap ik nog wel eens als de import rond is.
              Volgens het pdf-je van de fabrikant gaat één kast vanaf 35Hz (-3dB), 106dB 1 watt. Per 4 hoorns gekoppeld vanaf 27Hz (-3db) met een maximale geluidsdruk van 145dB continu en 151dB piek. Als ik ze gehoormatig vergelijk met LAB-Subs weet ik meteen wat te kiezen.
              Het allerleukste aan deze driver is zijn superkleine powercompressie van slechts 1,6 dB bij vollast, ik ken geen 2e speaker die hem dit nadoet.
              Wadde 145 dB continue, ik moet naar de Gentse feesten komen
              Pintje achteraf Peter [^]
              sis

Comment

• Peter Vanhove
                • Jun 2002
                • 347

145dB continu per 4 stuks wel te verstaan. We gaan er 8 leggen met daarop 2 Lab Gruppen FP-6300 . We mogen dit jaar terug een volle 100dB produceren op het plein van de milieudienst .
                Verder doe we dit jaar een test met de nieuwe Apex Intelli-X processors (waar ze mijn bevindingen in een of ander pro-audio magazine gaan publiceren), en testen wij de Liquid Channel van Focusrite op de lead vocals. Het belooft een leuke Gentse Feesten te worden dit jaar.

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Het gaat hier vast om de EM Acoustics Quake subwoofer.

Kastje is net wat kleiner dan een LAB-sub. Heb je de EM naast een LAB gehad om te vergelijken?

Volgens mijn simulatie zijn beide kasten goed te vergelijken. De LAB levert net iets meer bij 30Hz en de EM wat meer tussen 35-50Hz. De LAB-hoorn heeft dan wel het voordeel van de naar verhouding sterkere konus. Een 18" konus is nu eenmaal minder makkelijk stijf te krijgen dan 2x 12"

In hetzelfde kastvolume zijn er kasten die volgens een simulatie aanzienlijk harder gaan dan een EM-horn (4dB bij 50hz)

MVG Contour

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

citaat:Geplaatst door Contour

Het gaat hier vast om de EM Acoustics Quake subwoofer.

Kastje is net wat kleiner dan een LAB-sub. Heb je de EM naast een LAB gehad om te vergelijken?
                    Volgens mijn simulatie zijn beide kasten goed te vergelijken. De LAB levert net iets meer bij 30Hz en de EM wat meer tussen 35-50Hz. De LAB-hoorn heeft dan wel het voordeel van de naar verhouding sterkere konus. Een 18" konus is nu eenmaal minder makkelijk stijf te krijgen dan 2x 12"

In hetzelfde kastvolume zijn er kasten die volgens een simulatie aanzienlijk harder gaan dan een EM-horn (4dB bij 50hz)

MVG Contour
                    Contour, Peter heeft 6 Labs te koop , dus hij zal wel het verschil weten denk ik
                    sis

Comment

• Peter Vanhove
                      • Jun 2002
                      • 347

Ja, ik heb ze dus met elkaar vergeleken, naast elkaar, met dezelfde versterkers en zonder processing (enkel low en highpass).
                      Ondanks dat ze volgens Contour ongeveer gelijk simuleren zijn het hoorbaar toch 2 verschillende beestjes. Laat mij duidelijk zijn, een Labsub is een zeer goeie kast. De nieuwe kastjes zijn duidelijk beter maar kosten ook meer (veel meer). Voor mij zijn ze het prijsverschil meer dan waard.
                      De te koop staande Labsubs zijn ondertussen verkocht, ze moeten enkel nog afgehaald worden.

Comment

• ivo
                        • Jul 2003
                        • 390

@ Peter, praat je over het ontwerp wat je mij heb gestuurd?
                        Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• Peter Vanhove
                          • Jun 2002
                          • 347

Neen absoluut niet Ivo.

Comment

Working...