winisd database of eminence database??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dino
    • Jun 2005
    • 5

winisd database of eminence database??

Hallo,
    Mijn vraag is dus inderdaad wat voor de vraagtekens staat.
    Ik heb een basbox gebouwd met 1 standaardgat van 10 cm doorsnee,met een inhoud van 105 liter.
    Ik ben al een tijd bezig me te verdiepen in de T/S formules,de kenners onder ons weten dat het niet meevalt om een gesloten box te berekenen vanwege de alpha,een gegeven die je alleen in tabellen kan vinden.Gelukkig heeft winisd-beta zich geopenbaart onder ons
    Ik heb de kappa-15,450watt uit de database van winisd gehaald om te kijken wat het volume van de box moet zijn voor deze speaker.
    Volgens die parameters geeft hij 96,9ltr.
    Volgens de eminence website T/S gegevens 104,6ltr.Waar ligt de waarheid nu??, kan ik deze speaker in mijn 105ltr kast plaatsen??
    Waarom deze verschillende gegevens??
    Ik zou graag van iemand een serieus antwoord en uitleg willen hebben

groeten dino
    dino
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Welk volume je gebruikt hangt af van de Q die je wilt. Een Q van 0,707 wordt vaak toegepast maar ook en Q van 0,5 (ondergrens) of bijv. 0,8 kan bruikkbaar zijn.
    Hoe lager de Q, hoe groter het volume moet zijn en omgekeerd.

Welke Q je kiest hangt af van de toepassing maar ook van je smaak. Met de Q veranderd zoal de impulsrespons, de f3 en de afrol in het laag.

Het verschil tussen 96,9 ltr en 104,6 ltr is nog geen 10 procent en de invloed is dus ook niet drastisch (we zijn hier niet bepaald bezig met raketwetenschap). WinISD (Pro) zal een Q van 0,707 berekenen, niet meer dan dat. Jij bent degene die het programma moet vertellen wat jij wilt, niet andersom.

Als je niet weet waar je voorkeur naar uitgaat, kun je het beste de speaker monteren in jouw kast. Door nu de inhoud stapsgewijs te verkleinen (leg er tijdelijk bakstenen in) verhoog je de Q. Door de kast stapsgewijs te vullen met dempingsmateriaal zoals BAF, glaswol (informeer eerst even goed naar de slechte eigenschappen van glaswol) of dergelijke verhoog je het virtueel volume en wordt de Q lager.

Het is dan gewoon een kwestie van elke keer luisteren naar de verschillende Q's om jouw voorkeur te bepalen.

De invloed van het volume op de Q valt met WinISD Pro te simuleren.

En voor de zekerheid: Het volume van speaker moet je van de inhoud van de kast afhalen (dat geldt ook voor de poorten). De inhoud volgt uit de binnenmaten, niet de buitenmaten. De poort moet in dit geval dicht gemaakt worden.

Verdiep je ook even in basreflex (Helmholz resonator), daarover is genoeg op het forum en het web te vinden.

Mvg Johan

Comment

• dino
      • Jun 2005
      • 5

Hoi Johan,
      Ik ben tevreden,dat je me dit advies hebt gegeven,en omdat ik jou naam vaker langs heb zien komen als toch wel iemand die kennis van zaken heeft.
      Ik heb inderdaad niets gezegd over de basreflex poort,maar het programma geeft ook de maten bij de liter inhoud.
      Maar inderdaad we zijn niet bezig met raketwetenschappen.
      Ik stel geen speciale eisen aan me box, wat betreft F weergave,maar eigenlijk waar de speaker het beste presteerd volgenszijn fs,vas en qts dus zeg maar het gewone frequetiegebied bij dat spl.
      Ik heb ook geleerd,dat als je b.v meer laag wil hebben,de kast groter moet worden(lagere fs),dus een grotere conus uitslag(Xmax)
      Zo flanste ik vroeger ook weleens een box inelkaar.
      Dus het scheelt inderdaad maar 10% zo heb ik het niet bekeken,dus ga ik van de grootste ltr inhoud uit.Ik hoop dat de andere serie kappa 15 niet zo groot verschillen.
      Want als je de gamma 15 van winisd-beta haald,geeftie een inhoud van 118 ltr,haal je het uit de T/S par van eminence,dan geeftie meer dan 1000 ltr. Hoe is dat mogelijk?? zijn het drukfouten??
      Het zelfde verschijnsel zie je ook bij de gitaarspeakers van celestion,ook soms honderdenliters.
      O.k johan,ik wil je hartelijk danken voor je antwoorden,en wat je voor iedereen op deze side doet.

groet, dino
      dino

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Hoi Dino,

Even een quote van mijzelf:

citaate standaard berekening die door WinISD wordt uitgevoerd, leidt tot veel verwarring. Het enige wat het programma doet is een zo vlak mogelijke frequentie-karakteristiek uitrekenen, met zoveel mogelijk diepgang. Het programma houdt hier geen rekening met de powerdip, groupdelay en dergelijke.
        Voor gesloten kasten kiest het standaard voor een q van ca. 0,707. De rest hierover vindt je in het sticky bovenaan dit forum.

Gitaarspeakers hebben doorgaans een relatief hoge Qts (oftewel een zwakke motor), daardoor is de luidspreker ook het meest geschikt voor grote behuizingen. WinISD zal voor deze speakers dan ook vaak een erg grote behuizing uitrekenen. Hoe hoger de Qts, hoe groter de kast zal worden maar hoe lager de luidspreker kan weergeven.

Dure luidsprekers hebben vaak en relatief lage Qts, gecombineerd met een grote Xmax zaijn deze geschikt om laag (maar niet bijzonder laag) te gaan maar wel een hele hoge output neer te zetten.

Gitaarspeakers hebben echter ook vrijwel altijd een erg kleine Xmax, dat terwijl zo'n grote behuizing er voor zorgt dat de speaker erg lage frequenties zal weergeven en zoals je weet is daarvoor juist een grote Xmax nodig om dit op een beetje volume weer te geven.

Gitaarspeakers zijn dan ook ontworpen met de achterliggende gedachte dat ze snel over hun Xmax gaan. Het geluid zal dan op lage volumes al gaan vervormen. Deze vervorming draagt bij aan de "sound" van een gitaarspeaker en is dus voor gitaartoepassingen gewenst. De Xmech is echter vrij groot dus het overschrijden van de Xmax leidt dan niet zo snel tot problemen.

Gitaarspeakers hebben vaak een zelfs zo hoge Qts dat ze meer geschikt zijn voor infinite baffle. Die kasten zijn dan meestal van achteren open.

citaat:Want als je de gamma 15 van winisd-beta haald,geeftie een inhoud van 118 ltr,haal je het uit de T/S par van eminence,dan geeftie meer dan 1000 ltr. Hoe is dat mogelijk?? zijn het drukfouten??
        Het is niet zo zeer een kwestie van goed of fout maar meer van welke Q je uitrekent.

Zolang de Q niet onder de 0,5 komt is er weinig aan de hand, in sommigge gevallen zal dat dus tot zeer grote kastvolumes leiden. Welke Q het beste voldoet is persoonsgebonden, sommigge zweren bij een Q van 0,5 terwijl een Q van 0,707 vrij algemeen in de smaak blijkt te vallen. Commerciele kasten gebruiken vaak een juist wat hogere Q.

Mvg Johan

Comment

• dino
          • Jun 2005
          • 5

Hoi johan,
          Dank je wel voor al je info.
          Jouw kennis is een verijking aan dit forum.

Mvg dino.
          dino

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Bedankt,

Mocht je het nog niet hebben, dan is het boek "Luidsprekerkasten ontwerpen (vertaling van Loudspeaker cookbook) van Vance Dickason een aanrader (ook te vinden in de bibliotheek). Hierin staat in principe alles wat je moet weten over gesloten kasten (en de meeste andere kastprincipes), inclusief de alpha-tabellen en berekeningen.

Een stuk makkelijker is uiteraard WinISD Pro (check wel altijd even de T/S-parameters zoals ze in de database staan). Aan de hand van het bovenstaande boek kun je waarschijnlijk gemakkelijk bepalen welke Q voor jou het meest interessant is.

Mvg Johan

Comment

• dino
              • Jun 2005
              • 5

Hoi Johan,

Ik hou niet van tabellen, want ze houden ook niet van mij
              Daarom ben ik blij met winisd.

Mvg dino
              dino

Comment

Working...