zelfbouw vs aanschaf

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

zelfbouw vs aanschaf

geachte grootheden in het zelfbouwen van speakerkasten.

Ik zit met een kleine vraag,

Ik wil een aantal speakerkasten hebben met hierin 12" speakers.

deze wil ik graag multifunctioneel kunnen gebruiken. Dwz als top in een 2 weg systeem, als fullrangekast voor spraak of fill
    en eventueel als monitor.
    Probleem is nu echter dat ik mij een beetje afvraag of ik ze nu moet bouwen of gewoon aanschaffen. Ik heb verschillende kasten gebouwd dus dat is het probleem niet, echter ik vraag me af of het tegenwoordig de moeite nog loont. Als je kijkt naar kasten van bijvoorbeeld Cerwin Vega of Ev, dan heb je leuke kasten voor niet veel geld, en dat is nu dan ook mijn vraag.

Hoe denken jullie erover?? (uiteraard berust op feiten)

welke kast zou voor mij een leuke oplossing zijn als ik idd zou gaan bouwen?? ze komen te staan op 18" subs (zelfbouw)met kappa 18 speakers erin (waar ik overigends niet ontevreden over ben) voorlopig is dit dubbel18 per kant

laat jullie visie eens horen, (overigens is het een verhuurset, gebruik voor mezelf EAW, dus ik weet best dat die subs niet te vergelijken zijn. Kom dus aub niet aan met reacties als: die en die beyma met die en die sub, want daar heb ik niets aan. het gaat puur op de toppen.

ben benieuwd
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Wat is je budget?

Mvg Johan

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Het budget is in dit geval niet zo heel erg van belang, ik zit te danken tot ongeveer 600 euro per kast, maar als ik hierbij erg op de kwaliteit ga korten dan moet ik dit mischien wat bijstellen.

waar het voornamelijk om gaat is of het lonend is kasten zelf te bouwen (laat ik eerlijk zijn, ik heb natuurlijk liever 8 kasten dan 6 voor de verhuur, maar als blijkt dat het geen hout uitmaakt dan koop ik ze net zo lief) het gaat bij mij natuurlijk om de sport van het zelfbouwen, maar ik heb het aardig druk op het moment. Dus het moet wel serieus geld schelen.

Mischien trap ik de DIEHARD kastenbouwers nu wel op hun hart, zo is het echter niet bedoeld. kasten bouwen is helemaal top, maar ik moet zo bouwen van een tekening simpelweg omdat ik de kennis van het ontwerpen niet heb.
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Banned
        Banned
        • Dec 2003
        • 951

zelfbouw kan beter zijn dan een kast kopen .....

Je kunt in een zelfbouwkast je eigen keuze bepalen van speakers.

maar voor 600 per kast kun je leuke kastjes kopen hoor die goed zijn !

EL12 van Master kost 411 eurie
        LN12 van Master kost 612 eurie

Zelfs in de budget merken heb je goede speakers waar je ze niet voor kunt bouwen :

Vibe12 van JB Systems kost 187,00 en is zeer goed voor zijn prijs ( Pro Zomax maakt deze kasten )

Zo is er voor ieder een keus.

Tegenwoordig hoef je niet meer zelf te bouwen hoor er zijn zat merken die voor weinig goede speakers leveren ....

Comment

• Pulse
          • Oct 2001
          • 666

Mijn mening is zowat verdeelt:

Zoek je een goedkoop kastje van laten we zeggen onder de 300 euro kun je ze tegenwoordig beter kopen. De prijs-kwaliteitsverhouding ligt dan zeker zo hoog dan dat je zelf iets maakt.

Ga je echter het hogere marktsegment in en wil je kwaliteit kun je volgens mij nog steeds winnen met zelfbouw.
          Als je als voorbeeld een 12/1 topkast nemen. Deze bouwen, goed afwerken en uitrusten met kwaliteitsmerkspeakers kost ongeveer 500euro. Merken zoals JBL,EAW,D&B enz gebruiken voor hun topreeks 12/1 kastjes ook diezelfde speakers terwijl deze kasten snel 1500 euro en meer kosten.
          Bij hoorngeladen kasten kan het verschil zelfs nog groter zijn. Vindt maar eens een merk dat hoorngeladen topkasten onder de 1000 euro aanbiedt met deftige speakers in. Dit kan met zelfbouw wel.

Een ander voordeel is dat je je eigen zin kan doen bij het ontwerpen en de kasten aan de specifieke noden aanpassen.
          Nadelen van zelfbouw zijn dan weer dat het minder waardevast is en dat het niet altijd goed aanvaardt wordt in de pro-wereld. Er is tenslotte ook heel veel slechte zelfbouw...

MVG,
          Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Hey Dieter, heb je een voorbeeld van zo'n kast (12/1) die ik kan bouwen. Natuurlijk wel een kast die lekker klinkt, zoals ik al zei heb ik met het berekenen echt nul ervaring, dus ik zal het moeten hebben van een tekening en materiaal lijstje. mischien dat ik me op termijn in het berekenen ook wel eens ga verdiepen.

totnog toe ben ik heel benieuwd naar voorbeelden van tekeningen die ik kan nabouwen en ook goede ervaringen heeft. sites als speakerstore ed. ken ik wel, maar ik wil graag kasten in het bijzonder horen. welke raden jullie me nou aan om te bouwen?

Grz Ron

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

misschien moet jij eens contact opnemen met ivo. die maakt kasten genoeg en daar kan je ook gaan luisteren. die zal je graag verder willen heblpen.
              dit is zijn website:

mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• LuPuS
                • Dec 2002
                • 457

Als je niet voor zelfbouw wilt gaan:

Promann PA210: 12inch + 1,4inch driver, 300 W RMS, 8 ohms : 550 €
                Eminence geladen...

Of misschien de HK PR112: 12inch + 3-4 inch driver, 300W RMS, 8 ohms : 400 €
                Of: HK PRO12: 12inch + 1 inch driver 400W, 8ohms : 500 €

~ Dj Guytn ~ your favourite all-round party deejay...

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Voor de duidelijkheid :

citaat:Promann PA210: 12inch + 1,4inch driver, 300 W RMS, 8 ohms : 550 €
                  Eminence geladen...
                  12" + 1" (1,4" diafragma)

citaat:HK PR112: 12inch + 3-4 inch driver, 300W RMS, 8 ohms
                  12" + 0,75" (?)

Mvg Johan

Comment

• Pulse
                    • Oct 2001
                    • 666

Eminence geladen vind ik niet echt een compliment want je moet al in de hogere reeksen van eminence gaan om een beetje deftige speaker te krijgen. Anders zit je met zo'n flutspeaker waar eminence van zegt dat ie 500watt rms is maar die in een normale kast al op 150watt over z'n x-max gaat.

Als je moeilijkheden hebt met zelf ontwerpen heb ik wel nog een tip. Ken je de kasten van AED? Ak audio noemen ze. Dit zijn kant en klare kasten waar dan goede Beyma speakers in worden gezet. Filter enz wordt bijgeleverd en is allemaal goed berekend en heeft zich al bewezen. Kost bijna niks meer dan dat je het zelf bouwt. Als je hier prijzen of info van wil stuur mij maar eens een mailtje. Deze hebben ook een leuke 12/1 monitor/top
                    MVG,
                    Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• ivo
                      • Jul 2003
                      • 390

Zelfbouwen heeft zeker voordelen, prijs, kwaliteit, eigen smaak. Het is inderdaad, zoals gezegd, dat als je een "goedkoop" systeem wilt bouwen of na wil bouwen, denk aan dap, behringer ed, red je dat niet voor het geld wat hun ervoor vragen. Ik denk dat dat de bedoeling van zelfbouw, het zo goedkoop mogelijk bouwen, ook niet op de eerste plaats moet staan. Belangrijker vind ik je eigen smaak / klank / ideeen in een kast / set brengen. Je moet je kast / set zo bedenken dat hij optimaal geschikt is voor de klussen van jou, binnen, buiten, groot, klein, of multiefuncktioneel, denk aan meerdere gelijke sets die je naar hartelust kan opdelen in meerdere kleine sets of kan stacke in een grote set ( met dit systeem ben ik zelf bezig en dit werkt goed ). Daarnaast is klank heel belangrijk, de klant hoor uiteindelijk jou set en als deze "bagger" klink zal de klant de volgende keer een ander zoeken, ook hierover kan je nadenken, je kan combinatie speakers uitzoeken die bij jou idee van klank past, in combinatie met een goed doordachte kast. En dan nog kwaliteit, ikzelf werk in het hoog, hoofdzakelijk, met b&c, ze zijn duurder dan Eminence of dergelijk maar de klank, in combinatie met de juiste hoorn, is er ook naar. Je kunt bij mij op een meter afstand voor de top staan, met 1000watt op mid en 250watt op hoog, zonder de drang te hebben dat je daar weg moet, uiteindelijk staat de klant daar. Je kan met kwaliteit ook het vermogen van je set bepalen, de goede drivers kunnen een veel hoger vermogen aan dan de "goedkopere" (over het algemeen), ook dit is in combinatie met de kast. Als je uiteindelijk een set wil met 10kw, ga je geen set maken die dit niet aan kan en volgend jaar weer vervangen.

Een kast goed bouwen is belangrijk, nadenken over elke stap die je doe.
                      Van te vore nadenken over, wat je uiteindelijk wil met set, is misschien nog veel belangrijker, past deze speaker in deze kast, is de klank wat ik wil, passen de speakers klanktechnish wel bij elkaar, sluiten ze op elkaar aan.

Een lang verhaal, ik hoop dat je er wat aan heb.
                      Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

top Ivo, de keuze voor zelfbouw heeft bij mij ook idd niet zo veel te maken met geld, ik stel dat zo omdat ik graag wil weten of het nu in verhouding veel voordelen heeft. Zelfbou heb ik nu eenmaal weinig tijd voor, en ik wil alleen zelfbouwen als ik voor een redelijk bedrag zeer goede kasten kan bouwen.

heb je ook voorbeelden en eventueel bouwtekeningen van bepaalde kasten waarvan je idd het idee hebt dat dit kwalitatief zeer hoge kasten zijn? uiteraard met 12/1 ik ben toch van plan het er eens op te wagen en voorlopig 2 kasten zelf te bouwen. dit bouwen is nu zo zeer het probleem niet, maar het berekenen ben ik geen kei in. (helemaal niet)

bedankt voor je reactie en ik hoor graag van wat kasten

Comment

Working...