Punisher II

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Punisher II

Bij deze de aankondiging van de Punisher II:

Ciare is met een nieuwe versie van de 12.00SW driver gekomen. De 2004 versie is niet meer leverbaar. Deze nieuwe versie heeft nog meer powerhandling dan het vorige model! Echter de prijs die betaald moest worden is een diepere korf. Op die manier blijft er bij de montage in de oude Punisher nog maar erg weinig ruimte over achter de driver wat de belastbaarheid niet ten goede komt. Immers daar zit het poolkerngat waardoor warmte wordt afgevoerd. Tevens kan dit een bron worden van bijgeluiden door luchtstromingen. Er werd op de speakerstore site reeds melding gedaan van de aangepaste Ciare driver maar een kleine herziening van het Punisher ontwerp leek me wel op zijn plaats.

De nieuwe versie van de Punisher zal worden aangeduid als de Punisher II. Ik werk momenteel aan de nieuwe tekeningen en deze zullen spoedig verschijnen op de Speakerstore site. De aanpassingen zijn de volgende:

- Meer ruimte achter de Ciare 12.00SW
    - Extra verstevigingsschot in de drukkamer
    - Iets aangepaste bracing in de hoornmond.

Qua prestaties is de Punisher II direct vergelijkbaar met de oude versie. De aanpassingen in de hoorngeometrie zijn dusdanig klein dat de responsie zich daar weinig van aantrekt. De montage van de driver zal makkelijker worden en de belastbaarheid zal toenemen.

Nog een laatste tip dankzij Ivo van Iven. De Ciare heeft voorop de korf een zogenaamde 'gasket' oftwel een ring die op de korf is gelijmd. Deze ring bestaat uit 4 losse delen. Het kan voorkomen dat hier kieren tussen zitten waardoor enige luchtlekken onstaan van de voorkamer naar de achterkamer. Op zich zal dit effect te verwaarlozen zijn maar in het geval de kieren niet symmetrisch zitten (slordig lijmen bij fabricage) kan de konus scheef worden belast. Het is dan ook aan te bevelen deze kieren te dichten! In de volgende figuur zie je een kier aan de bovenkant van de gasket:

MVG Contour
  • Dr. Edie
    • May 2003
    • 671

Leuk dat er een nieuwe driver is, als ik de foto's bekeek zou je met veel moeite de driver eruit krijgen.. Zit heel krap iig. Die gasket's, zijn die bij het nieuwe model misschien uit een geheel gemaakt, ofniet?

M'n JBL SF25's hebben dit ook, wel zitten ze gemonteerd in elkaar, zoiets;

Zijn toen een beetje los gaan zitten, gewoon goed vastgeplakt en nooit meer last gehad (niet dat ik dat ervoor wel had, maar gewoon 't idee dat ze niet lekker vastzaten..). Goed, bij de Ciare is dat wel anders aangezien de driver hierop gemonteerd word.

Aangezien ik sterk aan het overwegen ben om Punisher's te laten bouwen (door Ivo) is het leuk dat het ontwerp iets veranderd is, alswel de driver.

Is ook deze driver leverbaar in 4 ohm ?.. En hoeveel watt'jes lusten deze nieuwe Ciare's ?

Groeten,
    Edie
    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Hallo Edie,

Het model Ciare 12.00SW wordt al enige tijd geleverd. Op de www.speakerstore.nl staan zowel de foto's van het 2004 als 2005 model van de driver. De Punisher I is echt ontworpen voor model 2004. Nu uitsluitend nog 2005 model drivers beschikbaar zijn werd het hard tijd het model van de Punisher aan te passen aan deze nieuwe diepere driver.

Zoals ik de aanpassingen nu op papier heb staan krijgt de magneet van de Ciare driver meer lucht achter zich voor betere koeling. Dit gaat ten koste van een zuiver exponentieel hoornverloop maar aangezien de golflengten rond 100Hz nog steeds >3 meter zijn zal het effect op het frequentie verloop zeer gering zijn.

Model 12.00SW 2005 komt inderdaad ook in een 4 ohm uitvoering. Maximale vermogen van deze driver in de Punisher zal nog steeds rond de 1500W liggen. De voordelen van de betere koeling komen naar verwachting tot uiting in een lagere powercompressie.

MVG Contour

Comment

Working...