18" in de huiskamer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havenaar
    • May 2005
    • 2

18" in de huiskamer

Hallo mensen,
    Ik wil een 2x 18" of 2x 15" voor in de huiskamer maken.
    Eerst dacht ik dat dat te gek was, andere hifi zelfbouwers vonden dat dat niet goed kon klinken, maar ik denk daar anders over. Ik vond een voorbeeld op www.e-speakers.com met TAD woofers. Lijkt mij idioot goed. Zouden er mensen zijn die dit met mij serieus zouden willen opppakken?
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Welkom Havenaar !

Dit vind ik wel mooi ja : http://www.e-speakers.com/images/ES-TAD-Ref1.jpg

Visaton heeft ook wel mooie ontwerpen die ook best goed klinken, maar die niet gelijk je vakantie geld tot het jaar 2025 opslokken

Maar het is hier eigenlijk alleen "pro audio" en ik denk dat de moddereters dit zien als Hi-Fi...

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• APJ
      • Sep 2004
      • 10

Voor het geval dit onderwerp misschien wordt afgesloten wil ik hier graag op reageren.. Dit kan heel goed gaan werken met de juiste versterkers en eq en misschien een bas processor er bij. Als je met prof eindversterkers en speakers wat wil doen en het geen 130 dB hard moet. Kan je met een eq het laag bijwijze van spreken in het oneindige omhoog halen, met het hoog zou ik daar iets voorzichtiger mee zijn.. Je kan hiermee je instalatie hifi mee laten klinken terwijl het tig keer harder gaat.(fijn voor de buren)

Comment

• soran
        • Jan 2005
        • 7

ik gebruik mijn reuze disco 100 kasten met jbl 2225h en 2445j voor het hoog ook gewoon voor thuis, het klinkt fantastisch. ik heb ook niet de indruk dat ik er verder af moet gaan zitten om een beter geluid te hebben. ik heb alleen de driver voor het hoog moeten dempen maar dat komt omdat deze gewoon echt zwaar is ...

het enige waar je voor moet opletten is dat jij de juiste versterker gebruikt, heel raar maar ik heb versterkers gehad waar echt ALLES meetrilt in de kamer je kon de muziek niet meer horen boven het gerammel. en met mijn andere versterker heb ik daar niks last van ondanks dat die zwaarder is ...

dus veel plezier experimenteer er maar op los

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Ik gebruik ook gewoon een 18" in mijn huiskamer, er komt er binnenkort eentje bij maar 1 is eigenlijk al zat. In coimbinatie met een degelijke hifi-luidspreker klinkt het erg aangenaam.

Voordeel is o.a. dat een groot membraam relatief minder uitslag hoeft te maken als een klein membraam, wat dus relatief minder vervorming opleverd. Ook koppelt een groot membraam beter aan de omgeving(lucht).

Een nadeel is uiteraard de grote van de kast, die al snel erg groot wordt. Ook een nadeel is dat losse ramen en dergelijke snel gaan meetrillen. Om een mooi geluid te verkrijgen moet je dus vaak wel een en ander aan je kamer verstevigen. Het is het wel waard.

Mocht het topic worden gesloten, dan kun je eventueel een topic beginnen op het forum van zelfbouwaudio.nl, een zelfbouwforum niet gebonden aan hifi of PA.

Ergens in juni (precieze datum nog onbekend) organiseer ik, samen met iemand anders een luisterdagje/dubbelblinde test, gewoon voor de lol (waarschijnlijk in Rotterdam, anders in Almelo) de ideale plaats om ideeen op te doen.

Mvg Johan

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

citaat:Eerst dacht ik dat dat te gek was, andere hifi zelfbouwers vonden dat dat niet goed kon klinken, maar ik denk daar anders over.
            Sterker nog, het klinkt vaak beter!

Grote drivers zetten een veel realistischer laag neer, ook in een huiskamer. Waar je wel op moet letten is dat je niet een relatief goedkope pa woofer neemt die gemaakt is voor niets anders dan hard gaan. De vervorming moet wel een beetje laag blijven, en dat is niet met alle PA drivers het geval. Ik weet de phl een paar hele mooi drivers heeft, die ook een erg lage vervorming hebben.
            Verder moet je natuurlijk oplette dat de kast goed gebouwd wordt en dat de driver zich thuis voelt in de kast.
            Groeten, michiel

Comment

• Havenaar
              • May 2005
              • 2

Hallo mannen,
              Leuk dat jullie reageren. Ik wist wel dat mijn vraag buiten de sfeer van dit forum valt, maar ik hoopte dat ergens in Nederland iemand te vinden was die net zo gek is als ik [8D]. Er moet vast wel iemand zijn die zo'n kast gezamenlijk mee wil ontwerpen. De oorzaak van dit idee is dat de 99 dB@1W efficiency het mogelijk maakt om dat aan te sturen met een relatief klein, zelfgebouwd, Single Ended Triode buizenbakje. Ik denk dat ik met de gedetailleerd klinkende ribbon van Fountek al een heel eind kom. Zie: http://www.fountek.net/neopro5i.htm voor info. Dus een combinatie van Thunderbolt and Lightfoot. Ervaring met transmissielijnkasten heb ik al wel. Dit gaat echt wel lukken. Groeten, Ron

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

Een hoog rendement is niet het enige kenmerk van een makkelijk aanstuurbare woofer! Een lichte versterker beteknd vaak ook dat de electrische demping niet zo geweldig is. En toch wil je dat de bass driver op en rond de fs een beetje in bedwang wordt gehouden. Dus je moet eigenlijk kijken naar een woofer met een wat hogere mechamische demping dan normaal.
                Maar pas op dat het niet te hoog wordt! Want dan klinkt het allemaal wat minder levendig.

Om dit geval een TL toe te passen is niet zo slim. Een TL vraagt wat meer van een versterker dan een gesloten kast of br omdat de demping minder is. Voor bass speakers is het gewoon erg belangrijk dat ze door een flink stevige versterker aangestuurd worden.

Als je hulp nodig hebt met dit project kun je altijd even melen. Ik heb zelf redelijk wat ervaring met grote drivers voor hifi gebruik.
                Groeten, michiel

Comment

Working...