Lengte manifold poorten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakerfreak
    • May 2002
    • 1446

Lengte manifold poorten

Heb op het moment 2 maal B&C PZB40 in deze kasten http://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=5

klinkt wel geinig ensow maar vind dat ze er nou niet geweldig in presteren.

nu had ik een tijd geleden een manifold gebouwt en daar 2 skytec/jb speakers in gepropt, en dat klonk rete strak en ging zeker hard ( alles relatief gezien uiteraard)

wel was het dus dat er toen 1 speaker was opgeblazen, nu heb ik gehoord dat het bekend was dat je in dat type kast je speakers nogal snel opblaast, nu hebben ze geen echte achterkamer dus zou iets in kunnen zitten.
    Iemand die me hier iets meer over kan vertellen?

Maar nu wil ik er weer 1 bouwen en dan proberen met 2 x maal me B&C speakers erin http://www.bcspeakers.com/download/p...F/more/125.pdf

en het linkje naar de kast, en ja die kan ik niet meer op de site van speakerstore vinden...[:0] iemand enig idee waar de tekening nog staat?

en dan het volgende dus of iemand voor mij kan berekenen wat de lengte van de poorten moeten worden.

hoop op wat informerende reacties
    Derbi Gpr Project aan de gang
  • ivo
    • Jul 2003
    • 390

Er zat volgens mij, een foutje in de tekening. Ze zijn nu de fout eruit aan het halen.
    Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• nightline
      • Oct 2002
      • 1001

Opzich blaas je in iedere basreflex mits juist afgestemd je speaker even snel op. ECHTER, onder de afstemfrequentie van de basreflex poort neemt de belastbaarheid schrikbarend af. Vandaar dat je eigenlijk altijd een HPF moet gebruiken welke net onder de afstemfrequentie wordt ingesteld.
      ( HPF = High Pass Filter oftewel: hoog doorlaat filter )
      Vaak zit zo'n filter op je versterker of cross-over, ook een EQ heeft vaak zo'n filter aan boord.

Groeten

Jack
      Powered by AudioMadness....

Comment

• speakerfreak
        • May 2002
        • 1446

ah, ok dan heb ik heb ik het er even met Frederik over.

En ja die skytec speakers hadden toen al in 5 ontwerpen van mij gezeten met baspoorten van 20 cm, 2 cm, enz :P klopte dus niets van maar hebben het allemaal over leefd, en in die manifold was er 1 al snel over leden nu was dat met die prut speakers maar heb liever niet echt dat dat met die B&Cs gebeurt:P

Lowcut heb ik nooit gehad en heb ik niet op me versterker, eq en ook niet op me Xover zitten, toch maar eens wat op verzinnen

Comment

• )jeroen(
          • Jan 2001
          • 546

Toen ik net een beetje geinteresseerd was in het luidsprekerbouwen (lang geleden dus) heb ik die tekening gemaakt, gewoon wat maten verkleinen in verhouding met de 18" versie . Ik heb die tekening echter niet meer. Ik heb de kast toen ook gemaakt en 2 15" speakers van de conrad erin gepropt, dit klonk voor het geld niet verkeerd, beter als in de BR kasten waar ze eerst in zaten.

Ik kan je dus jammergenoeg ook niet meer aan die tekening helpen.
          Gr.

)jeroen(

Comment

• frederik_
            • Jul 2003
            • 98

Misschien heb ik je Manifold 2x 15"tekeningen nogwel, ik ga is zoeken.

De Manifold 2x 18" bouwtekening 2x 18" wordt 1 deze dagen bestudeert. De tekening is opzich goed, maar AutoCad geeft, heel appart, een paar foute afmetingen.

Comment

• speakerfreak
              • May 2002
              • 1446

dankje frederik, anders kan Nightline ze mij via de post sturen.

Comment

• jgeer
                • Jan 2003
                • 27

Comment

• speakerfreak
                  • May 2002
                  • 1446

whoeiii, tnQ

Comment

• )jeroen(
                    • Jan 2001
                    • 546

Das lang geleden!
                    Gr.

)jeroen(

Comment

• nightline
                      • Oct 2002
                      • 1001

Das zeker lang geleden!!! Ik adviseer iedereen die deze kast wil gaan bouwen, dit met 15mm berken te doen. Ik heb die van mij van 18mm gebouwd en wegen als lood[V]. Er zitten zoveel verstevigingen in deze kast ( welke eigenlijk voor 18" waren bedoelt )dat deze absoluut sterk zat is.

Voor een Beyma 15K200 ( of SM-115K ) dient de maat 100mm ingekort te worden naar 80mm. Hierdoor wordt de poort iets korter.

Succes

Jack