Ik wil de kast BPH118 van 18Sound gaan bouwen maar ben benieuwd of er mensen zijn die deze kast kennen en kunnen vertellen wat de ervaring van deze kast is.
Subkast BPH118
Collapse
X
-
het is juist logisch dat 1 banpass hoornkast niet zo laag kan. de hoornlengte is daarvoor gewoon te kort. Verder klopt het volledig wat ivo verteld. ze gaan erg strak en met genoeg per kant kom je ook zeker laag genoeg.
mijn mening is wel dat je zo een kast minimaal dubbel moet uitvoeren om er op de baan genoeg plezier aan te hebben. je gaan dieper, je moet minder lopen, staat rapper recht,...
mvg
ronnyniet zagen, gewoon doen!Comment
-
precies en we hebben het hier toch over een hoorn dacht ik toch??
want de bph118 is wel degelijk een hoornkastje.
banspasskast is toch iets in de aard van het volgende:
mvg
-
De BPH118 ontwerp van 18Sound is in mijn ogen GEEN HOORN.
Het is een gewone bandpass kast met 2 kamers die ieder een reflexpoort hebben
Hier de link :
Comment
-
ja precies ik zat toen ik de naam zag aan het volgende ontwerp te denken en dat is wel een hoorn:
mvg
-
Ik denk dat het een hybride is, een combinatie van twee systemen. De kast is een bandpass maar het verloop van de poort van een kamer heeft enigzins hoornverloop dus is het geen baspoort meer. Het beste van twee werelden, je ziet het wel meer.Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.Comment
-
Deze bandpasskast lijkt qua ontwerp vrij veel op de X1 (van Roger Mogale). Deze kast geeft echter geen sublaag weer (f3 = ca. 50 Hz).
De reden dat deze kast niet laag gaat, is de afstemming. Net zoals bij een basreflex bepaald de afstemming de laagweergave. Dat is dus ook zo bij 6de en 4de orde BP.
De laagst getunede poort is afgestemd op 46 Hz (uit het hoofd), daaronder is de afval dus al snel 24 dB/oktaaf.
Je zou een BP inderdaad ook zo kunnen afstemmen dat deze heel laag gaat, maar dan lever je weer in op output.
Deze kast heeft 1 poort met een hoornachtig verloop. Het is echter een hele korte hoorn, waardoor alleen de echt hoge basfrequenties worden versterkt. De hoorn is naar mijn idee niet groot genoeg om het een serieuze BandPassHoorn te noemen, maar in principe is het niet fout om dat wel te doen. De bandpasshoorn van speakerstore is 4de orde, terwijl dit een 6de orde is.
Opvallend aan dit ontwerp is de hoge mechanische belastbaarheid, waardoor deze kast vanaf ca. 50 Hz vrijwel elke 18" basreflex eruit speelt. Niet iedereen schijnt echter van de klank te houden. De throw is ongeveer hetzelfde als basreflex.
Mvg JohanComment
-
Graag gedaan
@Ronny:
Dat is eigenlijk geen "echte hoorn". De hoorn is te kort om als "true hornloaded" te worden gezien.citaat:ja precies ik zat toen ik de naam zag aan het volgende ontwerp te denken en dat is wel een hoorn
Er is naast hornloaded, ook overeenkomst met 4de order bandpass: Er is een achterkamer, een voorkamer en een (in dit geval hoornvormige) poort.
Vanwege de overeenkomst met zowel 4de orde bandpass als met hornloaded is het bekend onder de naam bandpasshoorn (BPH).
Kenmerkend voor BPH's is de hoge tuning, ze hebben een f3 van tussen de 50-60 Hz. Net zoals bij echte hoorns gaat de f3 omlaag bij het stacken van meerdere kasten of bij het plaatsen tegen een muur of (nog beter) in een hoek.
De gemiddelde output is zo'n 6 dB hoger vergeleken met basreflex (bij dezelfde input). Maar je hebt meerdere 18" BPH nodig om dezelfde diepgang als een gemiddelde 18" basreflex te krijgen.
Met 4 18" BPH in een stack komt de f3 in de buurt van de 40-45 Hz.
Mvg Johan
Comment

Comment