volume bas box

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chato
    • Apr 2005
    • 5

volume bas box

ik ben een Bass reflex box aan het bouwen maar ik heb de Monacor SP-380P waar kan ik het best de speaker plaatsen en hoe (ik wil een korte diepe bas als het kan).
    Bijv. met de speaker naar de grond, de kamer in of naar de muur. De grote van mijn kast moet ik ook nog bepalenwaar kan ik handige tips en links vinden over hoe ik eht beste kan doen
  • DJ Ruud
    • Jan 2003
    • 93

Ik hoop dat er al achter bent gekomen dat je een kast niet zomaar kan bouwen die met berekend worden

door wat te googlen kom je er wel achter welke gegevens deze luidspreker heeft

Impedanz (Z) - 8Ohm
    Resonanzfrequenz (fs) - 23Hz
    Max. Frequenzbereich - f3–2000Hz
    Maximale Belastbarkeit - 200Wmax
    Nennbelastbarkeit (P) - 100Wrms
    Mittl. Schalldruck (1W/1m) - 96dB
    Nachgiebigkeit (Cms) - 0,54mm/N
    Bewegte Masse (Mms) - 89g
    Mechanische Güte (Qms) - 3,92
    Elektrische Güte (Qes) - 0,29
    Gesamtgüte (Qts) - 0,27
    Äquivalentvolumen (Vas) - 505l
    Gleichstromwiderst. (Re) - 6,1Ohm
    Kraftfaktor (BxL) - 16,4Tm
    Schwingspulenind. (Le) - 2,4mH
    Schwingspulendurchm. - 50mm
    Schwingspulenträger - Alu
    Lineare Auslenkung (Xmax) - ±4mm
    Eff. Membranfläche (Sd) - 840cm²
    Magnetgewicht - 50oz.
    Gewicht - 5,5kg

Let op je moet geen wonderen verwachten van deze speaker !!
    maar je hebt hem al gekocht begrijp ik

ik kan je de kast niet berekenen
    maar er zijn wel lieden hier op dit furum die je verder kunnen helpen
    maar de tech. gegevens heb je nu !

succes !!
    DJ Ruud oet Limbabwe

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

http://www.licht-geluid.nl/forum/top...TOPIC_ID=12711

Mvg Johan

Comment

• Boi
        • Apr 2004
        • 541

citaat:Geplaatst door chato

ik ben een Bass reflex box aan het bouwen maar ik heb de Monacor SP-380P waar kan ik het best de speaker plaatsen en hoe (ik wil een korte diepe bas als het kan).
        Bijv. met de speaker naar de grond, de kamer in of naar de muur. De grote van mijn kast moet ik ook nog bepalenwaar kan ik handige tips en links vinden over hoe ik eht beste kan doen
        135ltr kast - poort op 34Hz - 2poorten van 110mm doorsnee pvcpijp
        succes
        Boi
        groetjes

___
        Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

En moet die jongen dan niet de lengte weten van de pijpen ???![]
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Boi
            • Apr 2004
            • 541

citaat:Geplaatst door beyma

En moet die jongen dan niet de lengte weten van de pijpen ???![]
            Excuus, inderdaad vergeten neer te zetten. Grove fout mijnerzijds.
            Aldus:

135ltr kast - poort op 34Hz - 2poorten van 110mm doorsnee pvcpijp, Lengte van de pijpen 24,7cm

poort is buitenmaats dus 110mm pvcpijp van 3,2mm dik = poortbinnenmaats 10,36mm.(voor alle duidelijkheid)
            40Hz is op -3dB
            spl=95dB

succes
            Boi
            groetjes

___

Comment

• chato
              • Apr 2005
              • 5

ja ik heb al die speaker gekocht en ze hadden met een schets van een kast gegeven heb die toen gemaakt maar, ik vond die niet echt mooi klinken niet een diepe trappende bas maar een lage lange dus, nu wil ik een andere kast gaan maken.
              Ik heb er niet echt veel verstand van maar hoe is het het best om je speaker te zetten naar grond zoals bij yamaha of de kamer in. Kan iemand een schets geven van hoe ik het best de kast kan maken. alvast bedankt daarvoor

groeten
              mark

Comment

• Boi
                • Apr 2004
                • 541

Tja dan heb je dus de verkeerde speaker gekocht en de kast die hebt voor de speaker mankeert dus niks aan. De speaker en kast doen exact waar de speaker voor is gemaakt.
                Ik ken de speaker en het is een leuke laagweergever voor semi prof doeleinden.

Waar wil je de speaker voor gebruiken? Als ik het zo hoor voor thuis gebruik.

mvrg
                Boi
                groetjes

___

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:diepe trappende bas maar een lage lange dus
                  Probeer je hier kickbass en subbas te verwoorden?

Een kickbass is een vrij korte fellere bas, met een voor het gehoor grotere impact (bijv. hardstyle), overigens juist niet diep.
                  Subbas klinkt vaak trager en geeft meer rollende beats (bijv. drum&bass). In kleinere systemen mist dit vaak maar in grotere systemen komt hier juist het meeste effect vandaan.

Je kunt de afstemming van een kast aanpassen zodat je er meer van het een of ander uitkrijgt, maar het ligt evengoed aan de speaker.

Mvg Johan

Comment

• chato
                    • Apr 2005
                    • 5

ja ik gebruik het voor home cinema en muziek (voornamelijk hardstyle). Hoe moet ik zoeen bass krijgen, door het volume te verander, door de speaker anders te plaatsen? enz. Ik heb dat pro alpha programma gebruikt maar kan er geen wijs uit worden.

groeten
                    mark

Comment

• bertuss
                      • Jan 2002
                      • 816

ben bang dat je dat toch nodig hebt. om je op weg te helpen, is het hoger tunen van je bas reflex systeem, een manier om een betre kick te krijgen in de bas.

gaat ook gepaart met een kleinere kast.

Comment

• Boi
                        • Apr 2004
                        • 541

citaat:Geplaatst door bertuss

ben bang dat je dat toch nodig hebt. om je op weg te helpen, is het hoger tunen van je bas reflex systeem, een manier om een betre kick te krijgen in de bas.
                        gaat ook gepaart met een kleinere kast.
                        Gaat bij deze speaker niet op. Tenzij je een geweldige bonkende kast wil hebben op de 40 tot 60Hz.

Wat wel kan is een bandpass kast van de 4de orde, werkzaam gebied 50~105Hz(op -1,7dB)/95dB, kamers 60+60ltr op 72Hz, frontchamber poort 3x 110mm buitenmaats pvcpijp(3,2mmdik)16,7cmlang

of een bandpass kast van de 6de order, werkzaam gebied 50~120Hz(op -1,2dB)/95dB, kamers 60+50ltr op 80Hz, rear chamber poort 50mm buitenmaats pvcpijp(3,2mmdik)15,4cmlang, frontchamber poort 3x 110mm buitenmaats pvcpijp(3,2mmdik)16cmlang.

40Hz zit bij beide kasten op -6dB
                        succes
                        Boi
                        groetjes

___

Comment

• chato
                          • Apr 2005
                          • 5

bedankt voor de tips maar zou je een ruwe schets ervan willen maken van de bandpass van de 4de orde, want ik denk als ik het zo lees dat die het best klinkt. Is dat gewoon een kast met de speaker aan de voorkant? Ik heb nu een kast van 120 ltr.heb jij dat ook met het alpha pro berekend of heb je daar een ander programma voor?

groeten
                          mark

Comment

• chato
                            • Apr 2005
                            • 5

ff wat vergeten. Dus om een kick bass te krijgen moet je freq. hoger liggen en dat gaat zeker beter met kleinere speakers?

groeten mark

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

Een goede kickbass kun je ook krijgen met grote speakers (in principe niet groter als 15"). Het ligt voornamelijk aan de eigenschappen van de speakers. Die eigenschappen kun je aflezen aan de T/S-parameters en natuurlijk door te simuleren.

Hoewel hardstyle veel kickbass bevat, klinkt het ontzettend goed met een flinke sub. Maar aan de T/S-parameters te zien is deze speaker niet bedoeld voor een goede subkast, dus kun je er beter een meer kickbass georienteerde kast voor maken.
                              120 ltr netto lijkt mij voor deze speaker aan de grote kant (ik heb echter nog niets gesimuleerd).
                              Voor simuleren gebruikt het gros WinISD Pro a6 of a7.

Mvg Johan

Comment

Working...