18 inch bass speakers ???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marcbo
    • Mar 2005
    • 84

18 inch bass speakers ???

Wie heeft er ervaring met diverse 18" speakers ? Ik wil een kast bouwen met 2 x 18" Frontloaded. Het kastje moet snoeihard kunnen en niet alleen een boom-box zijn. Ik heb al een kast gebouwd met een Eminence Sigma Pro 18. Dit levert een mooi strak, diep laag op met genoeg punch. Alleen het vermogen is niet zwaar genoeg voor grotere klussen. Ik weet dat Eminence dan de optie heeft met de Kilomax, maar ik ben benieuwd of jullie nog meer/betere suggesties hebben.
    Bijvoorbeeld Beyma basspeakers vind ik helemaal niks.
    De kast wordt gemaakt nadat de keuze voor de units bekend is, dit is dus niet een beperkende factor.
    De kasten zouden gebruikt worden voor 80's -disco. Bandjes en de stevigere party's (house/Jungle) = all round.
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

citaat:Bijvoorbeeld Beyma basspeakers vind ik helemaal niks.
    enige onderbouwing daarvoor? technisch gezien vegen beyma speakers de emminence woofers 10 keer van de tafel hoor...

tis al goed dat je van mening bent dat je eerst een woofer moet kiezen en dan de kast eromheen moet bouwen. Er zijn vele sites waar nog veel meer ontwerpen opstaan specifiek voor 18" basreflexkasten.

cabinet plans, loudspeaker plans, pro audio designs, cabinet designs, horn plans, sound system photos, sound system, speaker design, speaker design, build your own speakers, speaker plans, pro audio parts, horn design, Speaker Limits

deze sites hebben op hun beurt weer een hoop links naar andere sites met verwante onderwerpen en nog meer bouwplannen. Voor ieder budget en toepassing is er wel wat te vinden.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Pulse
      • Oct 2001
      • 666

Waar vind je Beyma niets als ik vragen mag ?
      Ervaring mee of gewoon toevallig eens een slechtklinkende Beyma set gehoord ?

Persoonlijk heb ik betere ervaringen met Beyma als met Eminence, maar dat ligt volgens mij voornamelijk aan het feit dat de Beyma speakers die ik gebruik een klasse duurder zijn als de Eminence speakers die ik in gebruik heb.

Ik zou zeggen zoek een paar speakers uit van diverse merken die op het zicht de parameters hebben die jij zoekt, dus een hoge belastbaarheid en een grote x-max en simuleer deze met een simulatieprogramma zoals WINISD pro en kijk wat het beste uitkomt.
      MVG,
      Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Als je strak, laag, diep wil gaan dan moet je geen 18" nemen maar een 15"
        zoiezo heb je met een 18" geen strak geluid
        Zie de website van B&C

sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2138

mwaa dat valt tochwel mee hoor sis. je hebt gelijk als je zegt dat een 15" wat strakker kan klinken als een 18", maar veel hangt toch van het ontwerp af. bij onze nieuwe d&b q subs zit ook een 18" en die vind ik toch supperstrak klinken( persoonlijke mening ). In tegenstelling tot de sb850 van eaw die ik al ontelbare keren gehoord heb, waar ik het laag ronduit slecht vind...

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

citaat:zoiezo heb je met een 18" geen strak geluid
            Weer wat geleerd. Maar waarom dan Sis?? Ervaringen?

@Marcbo: Budget? Kilomax voor in basreflex is niks, veel te laag rendement, veel te lage belastbaarheid.

Mvg Johan

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

citaat:Geplaatst door Rademakers

citaat:zoiezo heb je met een 18" geen strak geluid
              Weer wat geleerd. Maar waarom dan Sis?? Ervaringen?

@Marcbo: Budget? Kilomax voor in basreflex is niks, veel te laag rendement, veel te lage belastbaarheid.

Mvg Johan
              @ Rademakers, sorry even niet goed uitgelegd [:I]
              Mijn ervaring is dat een 18" net iets minder strak klinkt dan een 15 " conventioneel systeem ( simpel crossovertje dus ) !
              Mijn voorkeur gaat uit naar een dubbele 15" [^]
              Het kan altijd natuurlijk mits goed geproccesed en mits de eindtrap over voldoende demping beschikt !

Maar goed dat is mijn mening en het is maar wat je verstaat onder strak : dak, dok, doek, oenk, boing enz...

sis

Comment

• Marcbo
                • Mar 2005
                • 84

Ik heb de mogelijkheid gehad om enkele Beyma 15" & 18" units uit te testen. Dit viel mij tegen. De Sigma heeft toen gewonnen. Ook van de oude serie van RCF.

Voor een topje ben ik nu aan het experimenteren met een 12" van 18-Sound. Dit bevalt erg goed. Ook deze heeft gewonnen van een 12" van Beyma. Ik heb alleen geen ervaring met de zware basspeakers van 18-Sound.

Verder ga ik nog experimenteren met een PHL unit.

Ik heb niet echt een budget. Als ik een keuze heb gemaakt, zie ik wel wat de prijs is. Het is tot nu toe altijd nog goedkoper geweest als een set kopen van een merk (en meestal ook beter).

Ik weet dat een 15" over het algemeen beter (sneller) klinkt. Maar de luchtverplaatsing van een 18" is meestal noodzakelijk. Of ik moet anders wel heel veel 15 inches bij elkaar zetten.

Ik kan inderdaad wel op basis van de spec's een simulatie maken in WINISD-pro. Maar dit geeft mij nog geen werkelijke garantie hoe het in de praktijk gaat klinken. En hoe zij zich in de toekomst houden.

Zodoende was ik benieuwd naar jullie meningen en (praktijk) ervaringen.

Dus..........

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

citaat:Geplaatst door Marcbo

Ik weet dat een 15" over het algemeen beter (sneller) klinkt. Maar de luchtverplaatsing van een 18" is meestal noodzakelijk. Of ik moet anders wel heel veel 15 inches bij elkaar zetten.
                  daar zou je nog raar van opkijken
                  het is natuurlijk wel afhankelijk welke je gaat gebruiken en ik welke kast je ze kiepert []
                  Wat jou verhaal betreft over de Beyma en de RCF : ben je wel zeker dat ze in een goede kast zaten, want het zijn nl. topluidsprekers !
                  sis

Comment

• Boi
                    • Apr 2004
                    • 541

Ook een 18" kan strak klinken is alleen wel langzamer dan een 15" maar een 15" is als een laagmid ook weer langzamer dan een 12"
                    Dit is ook logisch, kleiner is sneller.
                    18Sound maakt leuke speakers maar zoals bij ieder merk, niet iedere speaker is overal geschikt voor, of voor de kast dat je wilt bouwen.
                    Eerst gewoon verschillende in aanmerking komende speakers gaan berekenen met b.v. WinISD en dan de kast erbij tekenen.

succes
                    Boi
                    groetjes

___
                    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

welke eindtrap heb je of gebruik je ?
                      sis

Comment

• Marcbo
                        • Mar 2005
                        • 84

- Voor de Beyma en RCF speakers zijn toen speciale kasten gebouwd.

- Ik gebruik verschillende versterkers; Dynacord PCA-2450, Crest Tour Class 1200, Crown ????. En deze zullen allemaal vervangen worden (op den duur) door LabGruppe.

Comment

• Banned
                          Banned
                          • Dec 2003
                          • 951

je bent wel heeeeellll erg ANTI BEYMA hoor.

Ik denk dat je geen goede kasten hebt gehad waar die beyma's inzaten ......

Het zou ook kunnen dat je ontzettend DOOF bent geworden na alles te hebben getest.

Beyma heeft zowieso BETROUWBARE speakers !!!

Ligt er ook aan wat voor soort kast je hebt gebouwd of wat je wensen zijn van een subkast .......

Beyma doet het erg goed in de reflex kasten is mijn ervaring in hoorns wat minder.

18Sound doet het goed in laag vind ik maar mid en hoog vindt ik een stuk minder.

Zo kun je van elke merk speaker wel goede en slechte eigenschappen vinden.

Probeer maar eens de nieuwe SM115K van Beyma dat is nog steeds een van de meest verkochte speakers die kwaliteits en prijs verhouding erg goed is.

Deze speaker is 500W RMS 8ohm Heb ze nu in een bandpass project zitten en ze doen het erg goed.

Ook in een hoornkast was ik onder de indruk.

IN WAT VOOR GEBIED WIL JE RENDEMENT BEREIKEN ????

DE X1 ontwerp van Rog Mogale ( speakerplans ) is ook enorm in trek.

Hier zit de P-Audio SD18 driver in echt een beest van een woofer.

Comment

• Marcbo
                            • Mar 2005
                            • 84

Er zal toch wel een merk zijn wat er elke keer weer uitschiet als beste en betrouwbaarste ?!

Ik ken de volgende merken;
                            - Eminence
                            - Beyma
                            - RCF
                            - 18 Sound
                            - EV
                            - B&C
                            - P-Audio
                            - PHL

Dus ik ben benieuwd wat jullie mening en/of ervaring is.
                            Moet ik er wel bij vermelden dat ik vanuit een HiFi oogpunt de kasten bouw. Resonantie armen kasten + zeer luxe filters in de passieve uitvoeringen + echte bekabeling.

Comment

• Marcbo
                              • Mar 2005
                              • 84

je bent wel heeeeellll erg ANTI BEYMA hoor.

hahahaha, ik ben niet tegen of voor een bepaald merk. Het maakt mij namelijk echt geen zak uit wie ze maakt.

Ik maak een ontwerp, reken er wat op los. Dan ga ik zagen. En dan is het heel lang laten spelen en goed luisteren. Dan laat ik mijn broer komen met zijn DW drumkit. Die ga ik dan uitversterken samen met zang voor het live idee. En plaatjes heel hard draaien kan ik zelf wel.

Comment

Working...