hard, maar niet hard genoeg

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nick1100
    • Apr 2005
    • 12

hard, maar niet hard genoeg

hoi,

Ik heb een probleem,Ik werk in een jongeren centrum waar bands optreden, waar ik vaak het geluid doe.
    dat gaat opzich goed kwa volume
    Maar al word er R&B of rap gedraaid (door DJ`S) waar tog veel bassen in zit van 35 tot 55Hz trekt de baskasten het niet.
    Ik kan wel onwijs veel vermogen insturen maar er komt echt bijna niks uit, als ik er voor sta voel ik ook bijna geen lucht verplaatsing.

Het zijn zeck baskasten met 2x18Inch Peavey Black Window.
    Ik heb een zeck A1202 (2x680w@4ohm) er op staan per kanaal een zeck baskast.
    hier zie je de kast ondwerp: http://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=16
    maten zijn 100x75x75cm

mijn mening is wat ik uit de kast ondwerp kan halen is dat de speaker ten eerste word afgeremt door de kleine kast, ten tweede de horn is veelste kort die werkt pas op 100hz.
    dus wat ik van plan was om die hoorn er uit te halen en gewoon een front er voor maken met die 2x18inch er in en basreflex.
    Dan is de kast wel groot genoeg om de lage tonen weer te geven.

Wat vinden jullie daar van?
    geef mening/tips/links
    Er zit meer in het woordje geluid dan je denkt;)
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Even een vraagje hoor..[8D]
    Je hebt het over Zeck baskasten met 2x18 inch, en je verwijst naar een zelfbouw hoornkast met 1x18 inch.

Wat bedoel je nu precies? Wat heb je nu echt staan??

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• nick1100
      • Apr 2005
      • 12

citaat:Geplaatst door SPS

Je hebt het over Zeck baskasten met 2x18 inch, en je verwijst naar een zelfbouw hoornkast met 1x18 inch.

Paul.
      Alsware 2 aan elkaar vast met de zijkanten

Comment

• nick1100
        • Apr 2005
        • 12

citaat:Geplaatst door nick1100

Paul.
        Alsware 2 aan elkaar vast met de zijkanten

SRRY raakte fff in de war

dit is een foto waar ze op staan.
        Die bouw tekening is de zelfde systeem.
        maar dan dubbel

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Het lijkt mij, dat het zaaltje eigenlijk een beetje te kort is voor hoornkasten. Deze komen het beste tot hun recht op grotere afstand.
          Volgens mij heb je meer succes met directe afstralende kasten.

Maar om nu die hoornkastjes om te bouwen...
          Volgens mij kun je beter kiezen uit deze twee opties:
          1. Kasten compleet verkopen en iets anders kopen/bouwen
          2. Nieuwe kasten voor de speakers bouwen en de hoorns los verkopen of in puin hakken (zonde eigenlijk....)[}]
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• bertuss
            • Jan 2002
            • 816

het is denk ik puur een kwestie van foute kast ervoor.

als je alle subs als een centre stack neerzet zal het laag al een stuk beter zijn.

de hoorn is zoals je aangeeft erg kort.
            nu is het wel niet helemaal een hoorn, ook kun je er een bandpass deel in zien.

probeer eens alle kasten bij elkraa te stacken strak tegenelkaar met de hoornmonden.

Comment

• ostracized
              • May 2002
              • 214

Het lijkt mij, dat het zaaltje eigenlijk een beetje te kort is voor hoornkasten. Deze komen het beste tot hun recht op grotere afstand.
              Volgens mij heb je meer succes met directe afstralende kasten.
              ik weet het wel zeker... wij habben soortgelijke kasten en als we in kleine, met name ondiepe ruimten kwamen was alle basdruk weg, de reflecties lijken elkaar uit te doven

neem een setje frontgeladen kastjes en je merkt t resultaat[^][^]
              (...)

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2138

zet nu per kant 2 18" basreflexsubjes op een dubbel 18" basreflex sub en geeft die genoeg vermogen en je gaat laag hebben dat de pinten van de toog rammelen[^]. deze kast die je nu hebt is zeker niet slecht, maar komt totaal niet tot zen recht hier. Deze moeten ook met veel meer per kant staan om goed laag te gaan...

advies: gewoon een 4tal 18" subjes bouwen of 2 dubbel 18". ontwerpen zat daarover... genoeg vermogen geven en je gaat verbaasd zijn van het resultaat.

mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Boi
                  • Apr 2004
                  • 541

Als je de kast rechtop hebt staan krijg je een 3dB winst, maar deze kasten gaan niet erg laag zoals ze nu naast elkaar staan/vastzitten, vooral niet in ondiepe zalen. Gespiegeld op elkaar(onderste naar boven en bovenste naar onder afstralend) had je een winst van bijna 6dB gehad en een vette bass in een goede afstalende kast. Maar zoals ze nu naast elkaar staan/ aan elkaar verbonden zijn, hebben ze een slechte afstraling.
                  Het beste lijkt mij in jouw situatie gewoon een 2x18" frontloaded bassreflex kast.
                  groetjes
                  Boi
                  groetjes

___
                  Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• nick1100
                    • Apr 2005
                    • 12

Oke!,

Wat ik ga doen ik haal die hoorn er uit en zet gewoon een frond er in daar die 2x18" met een goeie basreflex er in en beuken maar!!![}]

Nog een vraagje[:I]
                    Wat zal de beste opstelling zijn?

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Hallo Boi,

Waar baseer jij je verhalen op over die 3db en 6db winst? Komt op mij een beetje over als klinkklare onzin.

Het op verschillende manieren stacken van deze bashoorns zal niet zulke grote verschillen opleveren. Ik heb het een en ander in de praktijk met de Punisher subs kunnen testen. Waar het op neerkomt is dat je de hoornmonden zo dicht mogelijk bij elkaar wil hebben en zo dicht mogelijk bij de grond. Zo bekeken is de opbouw van de Zeck subjes zo gek dus nog niet.

MVG Contour

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

let ff op : zeck bouwt met EV-speakers (dlx, uit mn hoofd), maar de tuning van de kasten wil nog wel eens te wensen overlaten. Of die kasten voor de blackwidows zijn uiterekend waag ik te betwijfelen.
                        Probeer eerst eens een 2x 18 uit de verhuur ergens, , en neem m dan ook eens als mono-sub-cluster (midden voor t podium), geen stereo. Anders sta je vermogen te verstoken voor je buren.

Comment

• Boi
                          • Apr 2004
                          • 541

citaat:Geplaatst door Contour

Hallo Boi,

Waar baseer jij je verhalen op over die 3db en 6db winst? Komt op mij een beetje over als klinkklare onzin.

Het op verschillende manieren stacken van deze bashoorns zal niet zulke grote verschillen opleveren. Ik heb het een en ander in de praktijk met de Punisher subs kunnen testen. Waar het op neerkomt is dat je de hoornmonden zo dicht mogelijk bij elkaar wil hebben en zo dicht mogelijk bij de grond. Zo bekeken is de opbouw van de Zeck subjes zo gek dus nog niet.

MVG Contour
                          Nee, de monden in het midden waarbij de onderste kast dus naar boven wijst en de bovenste kast naar beneden wijst, althans de hoorn dan hè(de onderste kast met de speaker onderin en de bovenste kast met de speaker bovenin neerzetten(eigenlijk dus op zijn kop), voor alle duidelijkheid.
                          Princiepe van de HK Projector set, hierdoor slaat het geluid niet dood recht naar voren en op de grond maar bundeld zich bijna recht naar voren. Speakers die bovenop elkaar gestack worden leveren winst op ten opzichte van speakers die naast elkaar gestacked worden, en het mag toch bekend zijn dat dit soort kasten door de bundeling, in goede opstelling dus op de juiste manier opelkaar, zo'n kleine 6dB winst opleveren. Maar in een te korte / ondiepe ruimte is dat niet merkbaar, buiten of in een grote zaal / feesttent, 30 - 50mtr diep merk je het verschil terdege wel.
                          groetjes
                          Boi
                          groetjes

___
                          Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Leinad
                            • Apr 2004
                            • 153

citaat:Geplaatst door Boyz_PC

Speakers die bovenop elkaar gestack worden leveren winst op ten opzichte van speakers die naast elkaar gestacked worden
                            Of je nou baskasten stapelt of naast elkaar zet, het maakt voor de koppeling niets uit! Zolang de afstand tussen beide bronnen maar klein genoeg blijft.

Groeten Daniël.

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

en als je ze beiden op de grond staan heb je nog de extra winst van op de grond te staan.
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...