BNS A-FORTE

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dbx
    • Mar 2005
    • 11

BNS A-FORTE

Hallo,
    Ik heb een setje plusminus 10 jaar oude BNS A-Forte actieve 2-weg monitors. Nu vroeg ik me af of iemand op dit forum misschien weet welk merk en/of type speakers hierin gebruikt worden. Het is de versie met de ómgekeerde dome vwb de laag/mid speaker. Er is ook broertje/zusje de
    BNS A4 en die heeft een gele kunsstofconus en volgens mij dezelfde tweeter. Ik kan ze wel open maken natuurlijk. Maar ze zitten net vast met van die zg. posi-drive schroeven of zoiets. 6-kantig geloof ik. Nou ja. Dus zonder schade krijg ik ze nou niet open...Alvast bedankt. dB
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

zeskantige schroeven zijn zogenaamde "Torx" schroeven, en de maten verschillen ook nogal, ik denk dat jij een T 15 of T 20 bitje nodig hebt (=gangbare maat)

Ik weet het niet 100% zeker ,maar volgens mij was BNS een ontwikkeling van het NOB destijds ?? (corrigeer mij als ik ben verkeerd )

Ik heb hier zo'n BNS woofer(tje) in mijn handen op dit moment,en er zit keurig een sticker op met bNs type ctf 88/8 ohm/80 watt en meer staat er niet op.....
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• dbx
      • Mar 2005
      • 11

Hallo,
      Je hebt gelijk. De NOB gebruikt ze nog wel. BNS en NOB hadden ook een groter type ontwikkeld (te duur: fl 4900 pst) Het NOB die toen nog zo arrogant waren dat ze hun eigen monitoren lieten ontwikkelen. De kleine BNS hebben ze ook wel maar er moest toen ook een wat groter type komen. Of als ze bijv. een Studer recorder of mengtafel kochten dan werd die eerst helemaal gestript en opnieuw volgens NOB specs door de eigen NOB TD opnieuw opgebouwd. Geld zat. Nou ja. Ik vond na googlen inderdaad de BNS type CTS88 woofer. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze door BNS als losse units onder die naam verkocht worden. Het moet haast een ander merk zijn. Ik ben er nog niet uit. Misschien via TD van het NOB.
      Ik heb ze destijds rechstreeks van BNS in Loon op Zand aan de fabriek beluisterd en gekocht voor m'n baas. De eigenaar van BNS demonstreerde ze persoonlijk. Het was meer een soort timmerfabriek of zo. Kleine produktie. Aardige niet commerciele man. Idealist. Huidige BNS is een voortzetting volgens mij zonder hem.
      Als je nou weet dat er misschien 12 luidsprekerMAGNEET fabrikanten zijn in de hele wereld die voor iedereen z'n magneten maakt dan zijn er veel bija dezelfde. Maar het kan natuurlijk een aangepaste versie zijn die vervolgens onder eigen naam werd verkocht. En dan de tweeter...We komen er wel uit.
      Bedankt zover! dB

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

De woofers die ik hier heb kwamen uit een kapotte behuizing die bij ons in de vuilnisbak lag (7 jaar geleden ofzo)
        Het was een bandpass subwoofer met een mid en hoog driver op de voorkant,lag er helaas maar één van,dus ik had alles leeggehaald en de rest weer terug in de container geflikkerd...

De ribbon tweeter heb ik ook nog bewaard, mid units waren er al door iemand anders uitgehaald,net zoals de filters....

Op de ribbon staat trouwens : special selected for bNs evolution, type ctf 90 t / 5-30 kHz / 30 watt
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Ideedeluxe
          • Sep 2002
          • 84

BNS heeft veel onderdelen van vifa (en andere hifi-chassis) merken gebruikt. Ik zou eens informeren bij Speakerland en/of SpeakerenCo, daar weten ze vaak meer van en BNS en Vifa. Ik heb hier twee BNS luidsprekers staan, voor 70% uit eikenhout opgebouwd en gevuld met vifa.

John
          When I think back on all the crap I learned in Highschool, it\'s a wonder I can think at all !!

Comment

Working...