scheidinsfilter (passief )

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ-BJ-sl
    • Jul 2004
    • 172

scheidinsfilter (passief )

ik was eens aan het opruimen en toen kwam ik bij een boel speakers uit , dus ben ik nu van plan om voor de lol hier een paar kastjes mee gaan te bouwen. 1 kastje zou bestaan uit een 7" + 2x 6" en 2x piezo hoorntjes !
    nu is de vraag zou ik actief filteren of passief (ik heb een 3-weg stereo x-over ) ????
    mijn eerste gedacht was passief ---> minder kabel trekken !!
    maar ik zou dan de 7" laten lopen tot ca. 120 hz dan de 6"-en tot ca. 1600 (mogen ze wel hebben denk ik) en vanaf daar de piezo hoorntjes
    MAAR hier zal ik wss geen kant en klare filter voor vinden dus moet ik er zelf 1 knutsellen. ik volg wel elektro mechanica maar we zijn nog niet zo ver dat ik zelf al zoiets kan in elkaar braden (aangezien ik maar in het 5e zit en maar beperkt electronica krijg)kan iemand mij helpen met de basis hiervan dan kan ik zelf de waardes uitrekenen en dan in elkaar solderen

alvast heel erg bedankt (ik voel dat dit een heel erg leerzaam project gaat worden)[8D]
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Je zou actief 2-weg kunnen aansturen, met enkel een condensator voor de piezo's. De piezo wel wat hoger inzetten (minimaal een octaafje). Piezo's worden het liefst ingezet boven de 18 a 20 KHz.

Zijn de 7" en 6" PA-drivers of gaat het hier om hifi? In het eerste geval zal de 7" waarschijnlijk zelf weinig presteren beneden de 120 Hz, laat staan dat het dan zin heeft om deze samen met 6" toe te passen.

T/S-parameters zouden welkom zijn!

Mvg Johan

Comment

• DJ-BJ-sl
      • Jul 2004
      • 172

dat is het nu net ik heb hier geen parameters van alleen de inhouden van de kasten waar ze eerst inzaten
      en het zijn dan nog eens 4ohm dingen[]

Comment

• bertuss
        • Jan 2002
        • 816

@ rademakers, inzetten van piezoos vanaf 20 khz?
        kan dat niet lager?

verder zul je idd, met wat specs moeten komen.

Comment

• DJ-BJ-sl
          • Jul 2004
          • 172

ff een update ipv. die 7" is het een 8" , deze ga ik laten doorlopen tot 180hz vanaf daar de 6"-en tot ca. 15khz en vanaf daar de piezo's

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

citaat:daar de 6"-en tot ca. 15khz en vanaf daar de piezo's
            Ik zou het nog 1 oktaafje hoger doen.

citaat:@ rademakers, inzetten van piezoos vanaf 20 khz?
            kan dat niet lager?

Persoonlijk zou ik geen moeite doen om een filter te maken voor deze klus. Het netto binnenvolume van de bestaande kasten overnemen voor de speakers en met je actieve crossover op zoek gaan naar de crossoverfrequenties tot het goed klinkt. In ieder geval als test, je kunt dan altijd nog een filter maken.

Als crossover frequentie tussen 6" en piezo zou ik denken aan ca. 3 KHz. Maar laat je gehoor het uiteindelijk maar bepalen.

Mvg Johan

Comment

• bertuss
              • Jan 2002
              • 816

tja piezzos in een setupje, is naturlijk al meteen consessies doen

Comment

• DJ-BJ-sl
                • Jul 2004
                • 172

daar ben ik mij ook van bewust !!
                maar ik ga deze dan gbruiken op bv. karnavalswagens enz.daar hoeft het geluid nie bepaald echt prima zijn he [?]
                maar het voordeel is dat de piezo denk iets van max 15€ kost en een andere HF hoorn met driver kosten veel meer dus

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2139

citaatiezo denk iets van max 15€ kos
                  €2/stuk bij de locale shop

mvg
                  ronny

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• bertuss
                    • Jan 2002
                    • 816

wat d8 je van de aept 150 van eminence.

die kost dus echt niet veel, en het hoog is al veeeel beter te pruimen dan een piezzo.

verder heeft conrad ook goedkope HF drivers plus hoorn.

Comment

Working...