15" peavey black widow

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • David21
    • Mar 2005
    • 94

15" peavey black widow

hoi,

ik heb hier nog 2 goed intacte peavey woofers.

15" model 1501.

veel gegevens kan ik niet vinden via google.
    ze zouden 300 watt moeten zijn ( rms of max?)

impedantie is wel 4 ohm, wat me trouwens best zeldzaam lijkt voor ene pa speaker van dat formaat.

Weet iemand hier misschien een goede toepassing voor?

voor (sub)bass zijn ze niet zo goed geschikt heb ik gemerkt.
    in een te ruim vented kast gaan ze al heel snel tegen hun Xmax aan,
    en krijgen ze mechanische problemen.

ze gaan wel loeihard op midden tonen , maar de klank vind ik er zo niet goed van.

dusja..

iemand??

groetjes David

• Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

citaat:in een te ruim vented kast gaan ze al heel snel tegen hun Xmax aan
    Wat versta jij hieronder?

Welk volume heeft de kast en wat is de afstemming?

Zonder T/S-parameters valt er echter weinig over te zeggen.

Er is een website (in de trant van Thiel/Small, die parameters verzameld, ik ben de naam vergeten, maar wellicht dat iemand anders de website weet te vinden?

Mvg Johan

Comment

• MMD
      • Feb 2005
      • 53

Groet André
      Groet André

Comment

• David21
        • Mar 2005
        • 94

Alvast bedankt,

Ik had hem in een kast van zo'n 100 liter.
        maar als 'baspoort' had ik enkel het gat waar een grotere hoorn in heeft gezeten, dat is wel totaal fout, maar evengoed ging hij heel snel over zijn xmax.( bestaat hier een woord voor ?)

dit zijn de gegevens van op die site.

om. diamerer [inch] 15
        Vas [Liters] 182,9582
        Qts 0,251
        Qes 0,286
        Qms 2,022
        Fs [Hz] 43,284
        Sensitivity [dB] 100,4
        Max Power [W] 500

xmax [mm] 0,31
        Moving mass [g] 60,0438
        Disp area [m2] 0,084
        xdamage [mm]
        Air gap [mm] 7
        Coil height [mm] 7,62
        Cms [mm/N] 0,182597
        Re [ohm] 3,04
        Z [ohm] 4
        L [mH] 0,423
        Bl [Tm] 13,8799

zoals je ziet heeft hij maar een erg lage xmax. 0.31 mm.
        dat zal dan ook wel de oorzaak zijn.

Comment

• bertuss
          • Jan 2002
          • 816

Pff. dit lijkt mij meer een gitaren woofertje.

gezien xmax, impedantie, en de rest van de specs.

Comment

• Boi
            • Apr 2004
            • 541

De 1501-4DT heet hij officieel en is inderdaad 4 ohm
            Re: 3.2
            Fs: 46.7
            Qts: 0.34
            Qms: 2.4
            Qes: 0.40
            Vas: 188Ltr
            No: 4.6%
            Xmax: 1.2mm
            VD: 84ml
            helaas zijn er niet meer gegevens, behalve de volgende meetgegevens
            The 15" modellen zijn getest in een kast van 3.5cubic feet(100ltr afgerond)en met een poort getuned op 40Hz.
            Door staande golven in de kast hadden de 15" modellen dips op 400 en 800Hz, dit is gerelateerd aan de interne maten van de kast en komt niet uit de speakers voort.
            groetjes
            Boi
            groetjes

___
            Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

citaat:
              helaas zijn er niet meer gegevens, behalve de volgende meetgegevens
              The 15" modellen zijn getest in een kast van 3.5cubic feet(100ltr afgerond)en met een poort getuned op 40Hz. Door staande golven in de kast hadden de 15" modellen dips op 400 en 800Hz, dit is gerelateerd aan de interne maten van de kast en komt niet uit de speakers voort.
              Ik kan elke (ruk) speaker in een 100 liter kast testen..... Dit zegt helemaal niets over de kwaliteiten of kwantiteiten van de speaker. Daarvoor moet je toch eerder met de test RESULTATEN komen dan met de test CONDITIES.
              Groeten, michiel

Comment

• Boi
                • Apr 2004
                • 541

Dit zijn de gegevens van peavey zelf, dus ruk daar maar verder.
                Kan er ook niks aan doen, maar de gegevens komen bij peavey weg en zijn de enigste gegevens over de oude Black Widow serie die ze via hun site vrijgeven.
                mvrg
                Boi
                groetjes

___

Comment

• David21
                  • Mar 2005
                  • 94

Hoi Hoi,

dit heb ik even gebouwd voor de 15"chers.

ben benieuwd hoe het gaat klinken.

zie hier enkele foto's via de link.

Comment

• bertuss
                    • Jan 2002
                    • 816

ziet er verdomd goed uit iig.

beetje netjes afronden, en afwerken en klaar.

heb je nog een beetje een idee erachter gehad, rekenen aan die hoorn, cq gesloten volume winsid?

hoe lang is het hoorntje?

Comment

• David21
                      • Mar 2005
                      • 94

Om eerlijk te zijn heb ik maar wat gedaan...

ik had een paar reele maten in mijn hoofd, en heb de hoeken van de hoorn pas ter plekke gekozen.
                      de woofer heeft nu nog zo'n 75 liter echte ademruimte als ik me niet vergis.
                      zou ik er ee hoop demping in stoppen? zodat het volume nog groter word ?

of zou het zo goed zijn voor enkel mid en midbass.

Comment

• Boi
                        • Apr 2004
                        • 541

Ik heb een paar van dergelijke kasten als 12"midbin gebouwd(alweer 10jaar terug) ik heb er demping inzitten en vanwege de zuigende werking van de speakers 2x 10mm gaatjes in het achter deksel, dit om vacuum trekken in de kast te voorkomen.
                        Draai er iedere keer weer met plezier mee.
                        groetjes

___

Comment

• Klaaske
                          • Jun 2003
                          • 571

citaat:Geplaatst door Boyz_PC

Ik heb een paar van dergelijke kasten als 12"midbin gebouwd(alweer 10jaar terug) ik heb er demping inzitten en vanwege de zuigende werking van de speakers 2x 10mm gaatjes in het achter deksel, dit om vacuum trekken in de kast te voorkomen.
                          Draai er iedere keer weer met plezier mee.
                          Vacuum trekken ???
                          <font size=\"1\">
                          Groeten,
                          Jaap
                          <b>
                          -[GSXke :)]-
                          </font id=\"size1\"></b>

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

citaat:Geplaatst door Boyz_PC

Dit zijn de gegevens van peavey zelf, dus ruk daar maar verder.
                            Kan er ook niks aan doen, maar de gegevens komen bij peavey weg en zijn de enigste gegevens over de oude Black Widow serie die ze via hun site vrijgeven.
                            mvrg
                            Boi
                            Jij zegt de drivers getest te hebben. Vervolgens geef je aan hoe ze getest zijn (test conditties). En ik zie verder geen resultaten van deze test! Dus in feite worden we niets wijzer van de gegeven inforamtie.

Net zoiets als een uitgebreide test omschrijven van de nieuwste sportwagen op het cirquit zonder te vertellen hoe het bochten werk was, hoe snel de wagen enz... Om maar even een stom voorbeeld te geven.
                            Bij deze ook meteen de vraag hoe presteerde de woofer in de test kast?! Klonk het mooi, ging het hard, was de gevoeligheid hoog/laag? Dan weten we ten minste wat... Ik ruk lekker verder.

Wat dat vacuum betreft. Dit word wel eens gedaan met de volgende achtergrond. Een perfect luchtdichte kast bevat een gegeven hoeveelheid lucht die nooit groter of kleiner wordt. Als de luchtdruk van de omgeving waar de kast staat groter worde heerst er in de kast een onderdruk en wordt het membraam uit zijn normale rust stand gedrukt door de overdruk buiten de kast. Indien er geen lucht in en uit de kast kan is verplaatsing van het membraam de enige manier om druk verschillen binnen en buiten te kast op te heffen.
                            In de praktijk lijkt dit echter niet nodig te zijn. Ten eerste zijn de luchtdruk verschillen op aarde niet zo dramatisch dat het membraam een eind uit z'm normale rust stand komt. Ten tweede is een kast vrijwel nooit perfect lucht dicht.

Door een gaatje in je kast te boren maak je in feite een br kast. Als het gat heel klein is zal de werking als br zeer geing zijn en gedraagt de kast zich gewoon als gesloten kast.
                            Vacuum trekken van een gelsoten kast kan niet. Gesloten betekent dat er eigenlijk geen lucht in en uit kan, en om een vacuum te creeren moet je alle lucht uit de kast zien te krijgen.
                            Een onderdruk/overdruk krijg je wel, maar dat is nou net het geen wat je wil hebben van een gesloten kast. Je laat de kast namelijk als veer werken die je membraam dempt.
                            Groeten, michiel

Comment

• Boi
                              • Apr 2004
                              • 541

Ik heb niet gezegd dat ik ze getest heb, de gegevens en de condities waaronder deze zijn verkregen heb ik geplaatst, direct van de peavey site; http://www.peavey.com/support/techno...blackwidow.cfm

Over het vacuum zuigen heb je grotendeels gelijk, maar geloof me ik heb het al 2 keer gehad dat ik een dome aan gort had zonder enigerlei schade aan de speaker, vandaar dat ik 2 kleine gaatje in het achterdeksel heb zitten en sinds dien nooit meer last gehad ervan.
                              groetjes

___

Comment

Working...