21" beyma.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • David21
    • Mar 2005
    • 94

21" beyma.

Hoi Beste,

heeft iemand hier misschien ervaring met de 21" speaker van Beyma?

ze hebben hier 2 ontwerpen van gehad.

21 L45 en de 21 L50.

de 21l45 is de oudste uit de rij, en dus vervangen door de l50 versie

nochtans vond ik de parameters beter van de oudere versie

800 rms
    BL-factor van 30.8 !
    reso van 25 Hz. (20-1200 bereik)
    100 dB 1w@1m
    coil van 4.5"
    xmax 9 mm
    Vas 660 l
    qts van 0.275

lekker toch??? weet iemand of deze nog verkocht word?

De nieuwere versie...

800 rms
    Fs 33 Hz
    Qts 0.43
    Bl 28.0 Tm
    Xmax 9.0 mm
    Vas 350 l
    4.5" coil

valt toch best tegen vind ik persoonlijk, vraag me af waarom ze deze nu in de plaats hebben..

Groetjes David
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Door de hogere Qts is de speaker geschikter geworden voor sublaag uit een basreflex. Deze vraagt dan wel om een grote kast.

Een speaker met een lage Qts vraagt om een kleinere kast maar biedt dan ook minder sublaag. Ze hebben de Qts naar mijn idee echter wel wat te hoog gemaakt. Tussen de 0.30 en 0.37 was beter geweest. Er is duidelijk bespaart op de magneet. De EBP is met 73 aan de lage kant voor basreflex maar in principe nog steeds geschikt.

Het is wel een speaker die in een grote br kast (400+ ltr) erg laag gaat. Een f3 van 30 Hz is geen probleem.

Maar wellicht dat deze speaker een typisch 21" sound meedraagt (negatief).

Mvg Johan

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

Wat vooral een gevaar is bij grote membramen is de stijfheid. Het is lastig om een groot oppervlakte de gewenste stijfheid te geven. De kans dat het membraam gaat vervormen is met een 21" woofer groot. Niet alleen de cone break up hoort hierbij, maar de cone flexing ook! En dat is iets wat niet te zien is aan parameters.

Om het membraam stijf genoeg te krijgen is erg veel materiaal nodig, wat de bewegende massa erg hoog maakt. dit is niet gunstig voor de hf respone en de efficientie. Echter wel voor het echte sublaag.

Geheel afhankelijk van de bouw van de woofer lijkt het me een mooi, of waardeloos apparaat.
      Een groot membraam oppervlakte staat bijna altijd boven een kleiner vlak wat laag weergave betreft, maar dat mag niet ten koste gaan van de andere factoren!!
      Groeten, michiel

Comment

• nightline
        • Oct 2002
        • 1001

Ik gebruik al een jaar of 6 2x 21L45 in een 140 Ltr.basreflex behuizing tot volle tevredenheid.
        In eerste instantie gingen ze TE laag, hierdoor kreeg ik veel klachten van kasteleins, waarna ik de poort hoger getuned heb.
        Hierdoor dus meer rendement en minder klachten.
        Uiteraard moet er wel een flinke versterker achter!!

Ik hoorde pas van een klant die 2 van deze speakers in Cerwin Vega hoorn baskasten heeft gestoken. Hij was er erg positief over.

Ik heb begrepen dat de parameters aangepast zijn om betere resultaten te krijgen in een hoorngeladen baskast!!??

Groeten

Jack