2*12" basreflex

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pino
    • Jul 2002
    • 390

2*12" basreflex

Hallo,

Tegenwoordig is het "in" om compact te zijn.

Daarom speel ik met de gedachte om m'n glijbanen te vervangen door enkele basreflexkasten met de volgende maximale afmetingen: 100cm * 60cm * 40cm, inclusief wielen, handvaten, beschermingshoeken etc.
    In eerste instantie had ik gedacht aan 4 kisten met 12*12" , misschien hebben jullie nog ideetjes?
    Is 2*10" misschien ook een optie (afgekeken van het cohedra systeem)?

Maximale geluidsdruk zou voor 1 enkele kist zo'n 130 dB /1m moeten bedragen.

Groetels,
    Pino
    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Pino misschien is dit wel iets voor jou ? zeer compact, en je kan er twee aan elkaar maken + er kan een pak vermogen op, wel die 12TBX100 nemen hé

sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2138

nu we toch over 12" subjes bezig zijn. ik zoek nog iets voor thuis. had gedacht aan de beruchte ciare driver die ook in de punisher zit in een br behuizing. Iemand ideeën en tips? zoekfunctie levert over mijn specifieke vraag niets op en de b&c sub 12 gaat "maar" tot 55hz volgens de site? Dat vind ik wat weinig...

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• bertuss
        • Jan 2002
        • 816

bedenk wel dat er veel vermogen voorhanden moet zjjn voor die ciare.
        misschien niet voorhanden thuis.

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

Het rendement van zo'n kleine kast is echt schrikbarend laag (maar dan ook echt zeer laag) Ik heb zo'n concept zelf ook toegepast met lange slag TM-8 drivers van P-Audio. Echter een Punisher klinkt veel moeitelozer en gaat zoveel harder dat ik de grote kast maar op de koop toeneem. Super kleine kastjes hebben alleen nut als je echt perse zo'n klein kastje wilt.

MVG Contour

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

Kleine kasten hebben idd een erg lage output. Voor thuis niet zo'n grote ramp...

Nu heb ik zelf weinig ervaring met kleine kastjes, enkel een dubbel 8" br subje voor hifi toepassingen. 45 liter inhoud en speelt vlak tot 20 Hz wat uitzonderlijk is voor het formaat. Klankmatig vind ik dit kastje wat minder presteren dan de 15" subs die ik gemaakt heb. Maar kwa diepgang zijn ze niet te verslaan.

Voor die 'beruchte ciare' heb ik een hele tijd geleden al een compact ontwerpje gemaakt. Ook leuk voor thuis aangezien het met gemak tot de 40 Hz speelt, en met een flinke belasting in de simulatie nog de 120 dB aan tikt is leuk voor als je wat meer mensen van muziek wilt voorzien. Verwacht echter geen wonderen van zo'n klein kastje, ik geloof dat m'n ontwerp rond de 50-60 liter zat, gerekent vanaf de buiten maten. Dus zelfs voor hifi nog vrij compact.

Ik ben geen voorstander van kleine kastjes, maar denk wel dat het best kan werken. Bedek wel dat je flink inlevert op output, je zal dus met serieus vermogen moeten komen om echt herrie te schoppen. Gelukkig laat de huidige techniek het al toe om een kilo watt uit een zeer licht amp te persen, en gelukkig kan de ciare dit ook hebben maar betaalbaar is wat anders. Centen spelen vaak ook een rol, compact systeem met hoge output is gewoon duur, en de centen zitten dan vooral in de versterkers.
            Groeten, michiel

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

Ik heb vorig jaar een ciare gehoord in een klein basreflexje, ongeveer een 20 tal liter, merk tecnare dacht ik ?
              Peter van Hove van EURO-PA kan je daar alles over vertellen !
              kastje ging wel laag maar weinig SPL , ook logisch !
              sis

Comment

• Pino
                • Jul 2002
                • 390

Ik heb me een beetje laten meeslepen door HK audio. Zij steken in de baskasten van hun line array 2 * 10". Natuurlijk zullen ze wel de nodige aantallen moeten stapelen om een voldoende hoog volume te bereiken; maar het concept spreekt me aan.
                Bedoeling , voor mij althans, is een 2*12" kastje te ontwerpen dat 2 actieve topkastjes kan bijhouden (12",3/4" en 121dB max) voor kleine feestjes, en welke uitgebreid kan worden naar 4*top en 4*(2*12")bas voor feestjes tot zo'n 3 à 400 man in zalen. 't Is ook niet de bedoeling van het publiek doof te maken, dus heb ik meer aan spreiding dan aan hoge spl waardes. (anders krijg ik er toch maar boetes voor...).

Groetels,
                Pino

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

Pino, een beetje doorsparen, dan kan je EAW SBX 220 aanschaffen
                  sis

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2138

mja, dat het geen hoogvlieger kwa rendement zou worden had ik ook al begrepen. Er zal sowieso altijd veel vermogen op moeten, maar met een versterker van 250€ tegenwoordig heb je ook al rap een kilowat staan...
                    langs de andere kant vind ik het dan ook weer overdreven om een kilowat aan subvermogen te hebben staan...

de bedoeling is echt en alleen maar een setje voor de huiskamer. bv 2*top en subje. maar ik zoek wel eens verder en mss wat meer de hifi kant opgaan...

mvg
                    ronny
                    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

@Pino: Een aantal vragen:

Wat is je budget?

100 x 60 x 40 = 240 ltr bruto, wat neerkomt op ca. 160 ltr netto. Waarom die afmetingen? Dat is net te klein voor een dubbel 15". Terwijl je nog beter uit zou zijn met 2 x enkel 15". Dan zijn de kastjes immers een stuk compacter, alleen heb je er dan 2 per kant van nodig.
                      Met 2x 15" per kant is de 130 dB niet moeilijk haalbaar, maar waarom die grens? Dubbel 12" is compacter maar heeft veel vermogen nodig. Enkel 18" komt in de buurt met relatief weinig vermogen. Dubbel 18" gaat over de 130 dB heen, maar heeft minimaal 240 ltr netto nodig.

@Ronny: Misschien een ander topic beginnen? Het is nogal een andere toepassing.

Verder: Budget? Gewenste frequentieresponse?

Mvg Johan

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

2x 10", probeer hier eens aan te rekenen?

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2138

citaat:@Ronny: Misschien een ander topic beginnen? Het is nogal een andere toepassing.

Verder: Budget? Gewenste frequentieresponse?
                          heb ondertussen een setje gevonden wat me echt aanstaat. de: Syrincs M3-220 Monitorset. volgens de reacties die ik gelezen heb zijn er alleen maar positieve dingen over te vinden[^].

nu alleen nog even sparen

toch bedankt voor de moeite!

mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Pino
                            • Jul 2002
                            • 390

Waarom die specifieke afmetingen: heel simpel: laadcapaciteit.
                            Als ik deze afmetingen kan bereiken, dan kan ik meer spullen meenemen in m'n aanhangwagen.
                            De toppen zitten per 2 en mét de statieven in een kist (3stuks) van 120*40*(55 + de wielen = 65). Als ik nu een 4 tal baskasten kan maken van 100*40*(60 wielen inclusief), dan kan er behoorlijk wat meer materiaal in m'n aanhanger van 200*125*125. Nu kan ik enkel m'n 4 glijbanen en m'n 6 toppen meenemen. De rest moet dan in de auto gepropt worden.

Wat budget betreft: voor zo'n €500,- per kist (zelfbouw) moet het wel ongeveer doenbaar zijn denk ik ; helaas is meyersound en EAW me wat te duur; over de SBX220 vind ik op de site enkel een verkoopsprijs.
                            Ik had gedacht aan 2*eminence kappa pro 12 of zo, maar dan heb ik in winisd een serieuze powerdip zo rond de 60 Hz. Er schiet dan maar een 250Watt over, ofwel de Beyma 12GU40 of zoiets.
                            Nog suggesties?

groetels,
                            Pino

Comment

• nightline
                              • Oct 2002
                              • 1001

12GU40??? Je bedoelt waarschijnlijk de 12G40.
                              Een tijdje geleden heb ik eens een proto-type gebouwd met deze speaker.

Het is een kastje geworden van 40x40x40 cm, volgens het 6e orde bandpass principe. Met een PLX 1602 gebrugd op dit kastje was het verbluffend wat er uit zo'n klein kasje komt. Bij dit eerste kastje is de achter poort nog te klein, en dus de luchtsnelheid erg hoog.
                              Bij een volgend kastje moet deze minimaal een keer zo groot worden.

Als ik zie welke afmetingen gewenst zijn zou je een dubbel 12" kunnen bouwen met 2 of 3 kamers.

Groeten

Jack